Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika 7. ročník Tlak, tlaková síla Anotace
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
7. ročník Tlak, tlaková síla
Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy
Co mám udělat, aby byl příklad po formální stránce správně?
Výpočty hmotnosti ze známé gravitační síly a gravitačního zrychlení
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
Výpočty gravitační síly ze známé hmotnosti a gravitačního zrychlení
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Tlaková síla, tlak VY_52_INOVACE_19 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Vypočítej 1. Hmotnost tanku je 38 t. Celková styková plocha pásů se zemí je 490 dm2. Jaký tlak způsobuje tank na vodorovnou plochu? 2. Jaký tlak způsobuje.
Pojmenuj domácí zvířata
Měření fyzikálních veličin – Hustota
Deformační účinky síly Tlak, tlaková síla
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Návod k počítání práce s příklady k procvičení
Návod k počítání výkonu s příklady k procvičení
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno.
Výpočet hustoty, práce s tabulkami
Tlak Definice tlaku Příklady Výpočet.
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tlak,Tlaková síla Creation IP&RK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ICT M 5.R. Jednotky hmotnosti
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Počet nohou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
Výpočet hmotnosti, ze známe hustoty a objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Gábina Průšová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_FY7_TLAK_PRIKLADY TÉMA: Tlak a tlaková síla – příklady DATUM: prosinec.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 7.ROČNÍK.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1.Co se děje? Když se potápěč potápí do stále větší hloubky?
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_17_FYZIKÁLNÍ VELIČINY TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_04.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je potřeba na všech obrázcích?
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Hustota a její měření.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Hydraulická zařízení – řešení úloh
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
Povrch krychle a kvádru VY_32_Inovace_18SOU-2
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
Tlak Když stlačíme kuličku z plastelíny, zdeformuje se. Podobně se deformuje měkká hlína, když po ní šlapeme nebo hliníková lžička, když ji ohýbáme. V.
Hydraulická zařízení - početní příklady
Hydrostatický tlak Hydrostatický tlak je tlak v kapalině způsobený tíhovou silou Značíme jej ph Jednotkou je 1 Pa (Pascal), je to stejná jednotka, jako.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Transkript prezentace:

Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy Autor: Pavel Broža Datum: 1. 2. 2014 Cílový ročník: 7. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Tlak Téma: Výpočet tlakové síly Metodický list/anotace: prezentace slouží žákům jako návod s příklady k procvičení výpočtů tlakové síly s převody jednotek i bez převodů s použitím gravitační síly i bez ní. Může sloužit i rodičům jako manuál, když budou chtít svému dítěti pomoci pochopit učivo, pokud to nezvládne ve škole. Je možné využít prezentaci i v počítačové učebně, kde každý žák řeší úlohy svým tempem. V případě potřeby využívá pedagoga jako oporu, jestliže si s něčím neví rady. Výhodou je, že žák má ucelený návod vždy při ruce a může se k němu vrátit i ve chvíli, kdy si nemůže vzpomenout na správný postup nebo v době, kdy již nemá ručně psané poznámky z výuky nebo je má ve špatném stavu. Jazyk: český Očekávaný výstup: Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace s metodikou výpočtů Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12–13 let Datum vytvoření: 1. 2. 2014

Výpočet tlakové síly – vzor 1 (tlak i obsah plochy v základních jednotkách) Osobní automobil působí jedním kolem na silnici tlakem 40 000 Pa. Jak velká je tlaková síla působící přes jedno kolo na silnici, když víš, že obsah stykové plochy jedné pneumatiky a silnice je 0,02 m2? správný vzorec 1 bod 1. Přečti si dobře zadání a vypiš co znáš a co máš spočítat. Můžeš si to nejdříve i podtrhnout v zadání příkladu, pak vypsat. 2. Napiš vzorec pro výpočet tlakové síly: 𝐹=𝑝∙𝑆 3. Dosaď do vzorce čísla za tlakovou sílu a obsah plochy a vypočítej výsledek. Nezapomeň u výsledku napsat i správnou jednotku! Všechny údaje zapisuj vždy pomocí značek fyzikálních veličin a nezapomeň na jednotky. p = 4 000 Pa S = 0,2 m2 F = ? Pa správné dosazení do vzorce 1 bod 𝐹=𝑝∙𝑆=4 000∙0,2=800 N správný výsledek 1 bod Počítání procvičuj bez kalkulačky. V písemkách Ti ji málokdy dovolím. Protože jsi dosazoval(a) tlak v pascalech Pa a obsah plochy v m2, vyjde Ti tlaková síla vždy v newtonech N! úplný a správný zápis 1 bod 4. Napiš odpověď celou větou včetně podmětu a přísudku. Auto působí na jedním kolem na silnici tlakovou silou 800 N. Tlak musíš dosazovat v pascalech Pa a obsah plochy v metrech čtverečných m2, tedy v základních jednotkách. Protože máš obě fyzikální veličiny zadané v základních jednotkách, nemusíš nic převádět. rozumná odpověď 1 bod (bez postupu neuznávám) 7. ročník

Příklady k procvičení dle vzoru 1 Jak velkou tlakovou silou působí slon na podlahu korby nákladního automobilu, kterým je převážen do ZOO. Slon vyvolává tlak 100 000 Pa. Obsah všech chodidel slona je 0,12 m2? F = 12 000 N Jak velkou tlakovou silou působí noha brankáře při výkopu na míč, jestliže noha působí tlakem  500 000 Pa a styková plocha nohy a míče je 0,001 m2? F = 500 N Jak velkou tlakovou silou působíš na hlavičku hřebíku při zatloukání, jestliže na hlavičku působí při úderu tlak 500 000 Pa a obsah stykové plochy kladiva a hlavičky hřebíku je 0,00001 m2 F = 5 N (Síla 5 N vyvolá na hlavičku hřebíku větší tlak něž slon na podlahu. To je díky velmi malému obsahu stykové plochy! Skoro až neuvěřitelné) Jaká maximální tlaková síla může působit na 1 dm2 mostu, jestliže tato plocha (1  dm2 = 0,01 m2) vydrží tlak 200 000 Pa? F = 2 000 N 7. ročník

Rozšiřující příklady 1 s převody jednotek Někdy nejsou tlaková síla a obsah plochy zadány v základních jednotkách. Před dosazením do vzorce je musíš nejdříve převést na základní jednotky. Nákladní automobil působí na silnici tlakem 700 kPa. Jak velká je tlaková síla, která tento tlak vyvolává, když víš, že obsah stykové plochy pneumatik se silnicí je 8 dm2? Výslednou sílu uveď v kilonewtonech. (Nápověda: tlak převeď na pascaly a obsah plochy na m2; výslednou sílu v N převeď na kN) F = 56 kN Jak velkou tlakovou sílou v kN působí slůně na podlahu korby nákladního automobilu, jestliže tato síla vyvolává tlak 65 kPa. Obsah všech chodidel slona je 400 cm2? F = 2,6 kN Jakou velkou silou zatloukáš hřebík s obsahem hlavičky 0,1 cm2, jestliže na hlavičku působíš při úderu tlakem 600 000 Pa? F = 6 N Jak velkou tlakovou silou působí kůň i s jezdcem na prkno dřevěného mostu jedním kopytem, jestliže tlak jediného kopyta je 0,2 MPa. Obsah kopyta je 0,6  dm2. Výsledek převeď na kN i MN. F = 1 200 N = ? kN = ? MN Převod jednotek tlaku a talkové síly 7. ročník

Rozšiřující příklady 2 7. ročník Někdy nestačí spočítat jen tlakovou sílu, ale je potřeba znát hmotnost tělesa, které působí tlakovou silou. Jako příklad poslouží příklady ze vzoru 1: Nákladní automobil působí na silnici tlakem 750 000 Pa. Jakou má auto hmotnost v kilogramech a tunách, když víš, že obsah stykové plochy pneumatik se silnicí je 0,08 m2? (Nápověda: postupuj podle návodu ve vzoru 1. Protože auto působí na silnici kolmo, je tlaková síla zároveň gravitační silou. Hmotnost tedy spočítáš ze známé gravitační síly. Když si nepamatuješ výpočet mrkni na návod výpočtu hmotnosti ze známe gravitační síly. Převeď hmotnost nákladního automobilu i na tuny.) F = 60 000 N; m = 6 t Jakou hmotnost v tunách má slůně, které působí na podlahu korby nákladního automobilu tlakem 65 000 Pa. Obsah všech chodidel slona je 0,05 m2? F = 3 250 N; m = 0,325t Jakou hmotnost má kladivo, kterým zatloukáš hřebík s obsahem hlavičky 0,00001 m2, jestliže na hlavičku působíš při úderu tlakem 450 000 Pa? F = 4,5 N; m = 0,45 kg Jakou maximální hmotnost udrží každý 1 dm2 mostu, jestliže tato plocha (1  dm2 = 0,01 m2) vydrží tlak 220 000 Pa? F = 2 200 N; m = 220 kg 7. ročník

Převodová řada obvyklých jednotek tlaku p a tlakové síly F ×1 000 000 ×1 000 000 ×1 000 ×1 000 ×1 000 ×1 000 MPa kN kPa MN N Pa ÷1 000 ÷1 000 ÷1 000 ÷1 000 ÷1 000 000 ÷1 000 000 zpět 7. ročník

Konec