Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti."— Transkript prezentace:

1 7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti

2 Výpočet rychlosti – vzor 1
Auto ujelo celkovou dráhu 14 km za celkový čas 0,25 h. Jakou jelo průměrnou rychlostí? Rychlost uveď v kilometrech za hodinu i v metrech za sekundu. 1. Přečti si dobře zadání a vypiš co znáš a co máš spočítat. Můžeš si to nejdříve i podtrhnout v zadání příkladu, pak vypsat. 2. Napiš vzorec pro výpočet rychlosti (1 bod). správný vzorec 1 bod 𝑣= 𝑠 𝑡 Vzorec je možné psát i ve formátu v = s/t. Nepiš oba, je to zbytečné. 3. Dosaď do vzorce čísla za dráhu a čas (1 bod) a vypočítej výsledek (1 bod). Nezapomeň u výsledku napsat i správnou jednotku! Výslednou rychlost dostaneš v takových jednotkách, v jakých jsi dosazoval(a). Dráhu dosazuješ v km a čas v h, proto výsledek získáš v km/h! Všechny údaje zapisuj vždy pomocí značek fyzikálních veličin a nezapomeň na jednotky. Za úplný a správný zápis je 1 bod. s = 14 km t = 0,25 h v = ? km/h a m/s správné dosazení do vzorce 1 bod 𝑣= 14 0,25 =56 𝑘𝑚 ℎ správný výsledek 1 bod Počítání procvičuj bez kalkulačky. V písemkách Ti ji málokdy dovolím. Čísla budou obvykle taková, která bys měl správně zvládnout se znalostí písemného dělení, násobení, desetinných čísel a zlomků, tedy matematikou 6. a 7. ročníku! úplný a správný zápis 1 bod Rychlost máš určit v km/h. Protože máš dráhu v km a čas v h, nemusíš dráhu a čas převádět na jinou jednotku. 4. Protože máš určit rychlost i v m/s, převeď vypočítanou rychlost v km/h. správný převod 1 bod 𝑣=56 𝑘𝑚 ℎ :3,6=15, 5 𝑚 𝑠 = 15,6 𝑚 𝑠 klepni rozumná odpověď 1 bod (bez postupu neuznávám) 7. ročník 5. Napiš odpověď celou větou včetně podmětu a přísudku. Auto jelo průměrnou rychlostí 56 km/h, což je přibližně 15,6 m/s.

3 Příklady k procvičení dle vzoru 1
Maratónský běžec uběhnul dráhu 42,5 km za 2,5 hodiny. Jaká byla jeho průměrná rychlost? Uveď ji v kilometrech za hodinu a metrech za sekundu. Výsledek zaokrouhli na jedno desetinné číslo – tzn., že musíš počítat na dvě desetinná čísla. 17 km/h; 4,7 m/s Jaká je 1. nadzvuková rychlost letadla ve stratosféře, když víš, že uletí dráhu přibližně 4 240 km za 4 hodiny? Jaká je to přibližná rychlost v metrech za sekundu (zaokrouhli na celé číslo)? (Víš, které dopravní letadlo překonalo jako první rychlost mach 1 a dokonce i mach 2?) km/h; 294 m/s Jakou průměrnou rychlostí jezdí SC Pendolino na úseku Praha hl. n. – Pardubice hl. n. (bez mezi zastávek), když dráhu 104 km ujede za 0,65 h? 160 km/h Zdravý dospělý člověk je schopen ujít celkovou dráhu 20 km za 4 h. Jakou průměrnou rychlostí jde? 5 km/h Vítěz poslední etapy Tour de France 2013 Marcel Kittel ujel vzdálenost 117 km z Versailles do Paříže za 2,6 h. Jakou jel průměrnou rychlostí? Rychlost uveď v kilometrech za hodinu i metrech za sekundu km/h; 12,5 m/s 7. ročník

4 Výpočet rychlosti – vzor 2
Kůň uběhl při parkuru celkovou dráhu 360 m za celkový čas 120 s. Jakou běžel průměrnou rychlostí? Rychlost uveď v metrech za sekundu a kilometrech za hodinu. 1. Přečti si dobře zadání a vypiš co znáš a co máš spočítat. Můžeš si to nejdříve i podtrhnout v zadání příkladu, pak vypsat. 2. Napiš vzorec pro výpočet rychlosti (1 bod). správný vzorec 1 bod 𝑣= 𝑠 𝑡 Vzorec je možné psát i ve formátu v = s/t. Nepiš oba, je to zbytečné. 3. Dosaď do vzorce čísla za dráhu a čas (1 bod) a vypočítej výsledek (1 bod). Nezapomeň u výsledku napsat i správnou jednotku! Výslednou rychlost dostaneš v takových jednotkách, v jakých jsi dosazoval(a). Dráhu dosazuješ v m a čas v s, proto výsledek získáš v m/s! Všechny údaje zapisuj vždy pomocí značek fyzikálních veličin a nezapomeň na jednotky. Za úplný a správný zápis je 1 bod. s = 360 m t = 120 s v = ? m/s; km/h správné dosazení do vzorce 1 bod 𝑣= =3 𝑚 𝑠 správný výsledek 1 bod Počítání procvičuj bez kalkulačky. V písemkách Ti ji málokdy dovolím. Čísla budou obvykle taková, která bys měl správně zvládnout se znalostí písemného dělení, násobení, desetinných čísel a zlomků, tedy matematikou 6. a 7. ročníku! úplný a správný zápis 1 bod Rychlost máš určit v m/s. Protože máš dráhu v m a čas v s, nemusíš dráhu a čas převádět na jinou jednotku. 5. Napiš odpověď celou větou včetně podmětu a přísudku. Kůň běžel průměrnou rychlostí 3 m/s, což je 10,8 km/h. 4. Protože máš určit rychlost i v km/h, převeď vypočítanou rychlost v m/s. rozumná odpověď 1 bod (bez postupu neuznávám) správný převod 1 bod 𝑣=3 𝑚 𝑠 ∙3,6=10,8 𝑘𝑚 ℎ klepni 7. ročník

5 Příklady k procvičení dle vzoru 2
Tradiční hranicí je pro mužské sprintery na 100 m čas 10 s. Jakou běží sprinter rychlostí , jestliže uběhne 100 m právě za 10 s? Uveď ji jak v metrech za sekundu, tak i v kilometrech za hodinu. 10 m/s; 36 km/h Mravenec uběhne 1 m za 20 s. Jakou běží rychlostí v metrech za sekundu a v kilometrech za hodinu? 0,05 m/s; 0,18 km/h Gepard dokáže běžet velmi rychle, ale jen na vzdálenost asi 198 m, ale pouze přibližně 5,5 s. Jakou rychlostí běží při pronásledování kořisti (v metrech za sekundu i v kilometrech za hodinu)? 36 m/s; 129,6 km/h Orkán Xaver, který zasáhnul i Českou republiku ve dnech 5. – proudil nejrychleji na Fichtelbergu. Vítr urazil za dvacet sekund osm set metrů. Jakou rychlostí u nás Xaver řádil (v m/s a km/h)? 40 m/s; 144 km/h Jak velkou rychlostí se pohybují tornáda, když nejrychlejší dokáží překonat vzdálenost 1 000 m za pouhých 10 s? Jsou rychlejší než orkán, např. Xaver? 360 km/h; 100 m/s Družice, která se chce dostat z přitažlivého působení Země musí při startu z kosmodromu uletět za 10 s dráhu 112 000 m. Jakou letí rychlostí? Zkus ji převést i na kilometry za sekundu. 11 200 m/s; Tato rychlost se nazývá 2. kosmická rychlost. Dokážeš zjistit, co je to za rychlost? 7. ročník

6 Výpočet rychlosti – vzor 3 s převody jednotek dráhy a času
Bělka Sixteen s žokejem Bartošem uběhla na Velké pardubické vzdálenost 6 900 metrů za téměř 9 minut. Jakou běžela Sixteen průměrnou rychlostí (v m/s i km/h)? 1. Přečti si dobře zadání a vypiš co znáš a co máš spočítat. Můžeš si to nejdříve i podtrhnout v zadání příkladu, pak vypsat. 3. Napiš vzorec pro výpočet rychlosti (1 bod). správný vzorec 1 bod 𝑣= 𝑠 𝑡 Vzorec je možné psát i ve formátu v = s/t. Nepiš oba, je to zbytečné. 4. Dosaď do vzorce čísla za dráhu a čas (1 bod) a vypočítej výsledek (1 bod). Nezapomeň u výsledku napsat i správnou jednotku! Výslednou rychlost dostaneš v takových jednotkách, v jakých jsi dosazoval(a). Dráhu dosazuješ v m a čas v s, proto výsledek získáš v m/s! Dráha je v metrech, nejjednodušší je převést čas na sekundy. Daleko složitější je převod minut na hodiny (bez kalkulačky zdlouhavé). Všechny údaje zapisuj vždy pomocí značek fyzikálních veličin a nezapomeň na jednotky. Za úplný a správný zápis je 1 bod. s = 6 900 m t = 9 min v = ? m/s; km/h správné dosazení do vzorce 1 bod 𝑣= =12, 7 𝑚 𝑠 = 12,8 𝑚 𝑠 správný výsledek 1 bod za každý správný převod 1 bod Počítání procvičuj bez kalkulačky. V písemkách Ti ji málokdy dovolím. Čísla budou obvykle taková, která bys měl správně zvládnout se znalostí písemného dělení, násobení, desetinných čísel a zlomků, tedy matematikou 6. a 7. ročníku! = 540 s úplný a správný zápis 1 bod 2. Pokud nemáš dráhu nebo čas v jednotkách potřebných k dosazení, tedy dráhu v metrech a současně čas v sekundách nebo dráhu v kilometrech a současně čas v hodinách, musíš si dráhu nebo čas nebo dráhu i čas převést na požadované jednotky!!! Neuděláš-li to, získáš špatný výsledek. 6. Napiš odpověď celou větou včetně podmětu a přísudku. Bělka Sixteen běžela průměrnou rychlostí přibližně 12,8 m/s, což je 46 km/h. 4. Protože máš určit rychlost i v km/h, převeď vypočítanou rychlost v m/s. rozumná odpověď 1 bod (bez postupu neuznávám) správný převod 1 bod 𝑣=12, 7 𝑚 𝑠 ∙3,6=46 𝑘𝑚 ℎ 7. ročník

7 Příklady k procvičení dle vzoru 3
Osobní vlak ujede na cestě z Otrokovic do zastávky Zlín-střed dráhu 11 km za 18 minut. Jakou jede rychlostí? (Nápověda: převod minut na hodiny: zadaný počet minut dělený počtem minut v hodině.) přibližně 36,7 km/h Panu učiteli trvá cesta ze školy domů v průměru 25 minut. Za tuto dobu ujede 10 kilometrů? Jakou jede průměrnou rychlostí v metrech za sekundu? (Nápověda: buď převeď čas na hodiny a výsledek převeď na m/s nebo převeď dráhu na metry a čas na sekundy.) přibližně 6,7 m/s Špičkoví tenisté dokáží podat míček obrovskou rychlostí. Jak velká tato rychlost je, když víš, že míček urazí maximálně 183 dm za asi 0,3 s? V7sledek uveď v km/h i v m/s. (Čísla jsou přibližná) 61 m/s; 219,6 km/h Sportovní poštovní holub přenesl zprávu na vzdálenost 30 km za 20 minut. Jak velkou rychlostí letěl? (Nápověda: čas je lepší nechat ve tvaru zlomku a využít pravidlo o dělení dvou zlomků než převádět čas písemným dělením – i to je však možné, leč pomalejší) km/h 7. ročník

8 Převod rychlosti z km/h na m/s odvození
čitatel i jmenovatel vydělený 1 000 kilometry převedené na metr 𝑣=56 𝑘𝑚 ℎ = 𝑚 ℎ = 𝑚 𝑠 = 56 3,6 𝑚 𝑠 =15, 5 𝑚 𝑠 hodina převedená na sekundy = 56 3,6 =15, 5 zpět 7. ročník

9 Převod rychlosti z m/s na km/h odvození
metry převedené na kilometr 𝑣=3 𝑚 𝑠 ⇒každou sekundu urazí dráhu 3 m →kolik metrů urazí za 3600 s za 1 h ? Za hodinu 𝑠 je to: 3 𝑚 𝑠 ∙3 600 𝑠= 𝑚 ℎ =10,8 𝑘𝑚 ℎ rychlost v metrech za jednu sekundu násobená počtem sekund v hodině 3 600 s = 1 h zpět 7. ročník

10 Konec

11 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Pohyb těles Téma: Výpočet rychlosti ze známé dráhy a známého času Metodický list/anotace: prezentace slouží žákům jako návod s příklady k procvičení výpočtů rychlosti v mnoha variantách. Může sloužit i rodičům jako manuál, když budou chtít svému dítěti pomoci pochopit učivo, když to nezvládne ve škole. Je možné využít prezentaci i v počítačové učebně, kde každý žák řeší úlohy svým tempem. V případě potřeby využívá pedagoga jako oporu, jestliže si s něčím neví rady. Výhodou je, že žák má ucelený návod vždy při ruce a může se k němu vrátit i ve chvíli, kdy si nemůže vzpomenout na správný postup nebo v době, kdy již nemá ručně psané poznámky z výuky nebo je má ve špatném stavu. Jazyk: český Očekávaný výstup: Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace s metodikou výpočtů Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13–14 let


Stáhnout ppt "7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti."

Podobné prezentace


Reklamy Google