Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna 9. 10. 2012 Komunikační zásady Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna 9. 10. 2012
Pracovní podmínky Klíčovou otázkou je zajištění bezpečí. Pracovník je sám o sobě nástroj, tedy nejprve je nutné, aby si zajistil pro výkon své profese bezpečné podmínky. Zdroje - jasné hranice odpovědnosti, pracovní náplň konkrétního pracovníka. Ověřené metody, ale i osobní zázemí.
Posouzení situace Klientovo chování/postoje může v pracovníkovi vyvolávat pocity ohrožení. Jak vážné je toto ohrožení? Jak akutní je toto ohrožení? Posoudím-li situaci jako ohrožující a klientovy možnosti v tuto chvíli jako nedostatečné – zvolím nabídku instituce, která je schopná problém řešit.
Postup při jednání Pracovník hledá a posiluje ty klientovy možnosti, které zvyšují jeho kompetence. Hledání výjimek z problémů, perspektiv, silných stránek, oceňování… Podle toho, jak se tato práce daří, pracovník si potvrzuje správnost svého postupu, popř. pokud klient není schopen, nemůže a nebo nechce spolupracovat – pracovník znovu zvažuje přechod ke kontrole.
Osobní citlivá místa Co lze dělat, pokud se mne případ „osobně“ dotýká? „Zatnout zuby a vydržet to“– jde to, ale je to rizikové pro pracovníka i klienta a velmi energeticky náročné – nebezpečí vyhoření! Pokusit se tyto zkušenosti zpracovala využít jich pak tvořivě v další praxi – možnosti supervize, kolegiální rady, dovolit si být také klientem. Rovnocennou variantou je také možnost předání případu kolegovi.
Přerámování Tzv. re-kontextualizace Technika: kreativní hledání pozitivního kontextu situace, za které hrozí stereotypní zasazení partnera v komunikaci. Nejedná se o eufemismy – fenomenologicky: proces utváření významu situace. Otázka disciplíny – třeba praktikovat.
Teorie nálepkování – deviace Situace a její vyhodnocování má určující vliv na vnímání. Jaké aktivizujeme aktéry, pokud mluvíme o odchylce proti očekávanému/kýženému jednání. Stigma, jako řetězec emocionálních rituálů – na mikroúrovni komunikace zohledňovaná zkušenost.