A NEOBSAZENÝCH LOKOMOTIV LOK ŘADY – 743 DOPRAVNÍ VZDĚLÁVACÍ INSTITUT, a.s. CENTRUM TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ, ČESKÁ TŘEBOVÁ DOPRAVA NEČINNÝCH A NEOBSAZENÝCH LOKOMOTIV LOK ŘADY – 743 ZPRACOVAL ODBORNÝ LEKTOR Bc. Jiří Bodó 2010
Co o přepravě konkrétní řady HDV jako „nečinné“, říkají různé dokumenty a také provozní zkušenosti: -po technické stránce - technická dokumentace výrobce pro konkrétní řadu HDV - pro „provoz“ je základním dokumentem MPBP – M trakce a její příloha - dokument dopravce po technické stránce (ČD, CARGO, SŽDC, externí dopravci apod., např. dvojčlenné řízení, zkušenosti z provozu v zimních podmínkách apod.) -po dopravní stránce - D2 (příl. 23) –zrušeno r 2010 - Rozkaz o zavedení GVD – platný v tomto roce - dokument dopravce po dopravní stránce (ČD, CARGO, SŽDC, externí dopravci apod.) Poznámka: -tuto prezentaci berte jako „kuchařku“ co a jak se konkrétně na mašince musí udělat, abychom ji při přepravě neublížili, abychom ji „nevypálili“, aby jezdila a vydělávala korunky -pod pojmem „dokumenty“ se zde rozumí různé výnosy, opatření, rozkazy, příručky apod.
- co se rozumí pod pojmem „nečinná“ lokomotiva Položme si několik otázek k přepravě tzv. „nečinných“ lokomotiv (HDV): - co se rozumí pod pojmem „nečinná“ lokomotiva (tady a teď především z technického hlediska), - jaké nebezpečí hrozí pro provoz při její přepravě, - proč se vůbec lokomotivy přepravují jako „nečinné“ ??? - rozdělme si práce při přípravě na přepravu, abychom na něco nezapomněli - „nečinná“ lokomotiva je domluvený termín, kdy lok není zpravidla obsazená a tudíž není pod dohledem (z hlediska: -brzdění, -elektriky) a je nutné ji po provozní stránce přepravit „odněkud někam“ - při přepravě hrozí nebezpečí jejího poškození – nejčastěji dochází k vyhřátí obručí, vypálení / zkratu trakčního obvodu - v tomto případě nemusí být HDV po provozní stránce plně funkční – je přepravované (tažené) jako „vagon“ - příprava lok na přepravu obsahuje práce, které si rozdělíme z různých stránek (hledisek): - po dopravní stránce to jsou práce: - kde bude lok zařazena ve vlaku, jak to bude s návěstí-konec vlaku, jak s vedením vlakové dokumentace - po technické stránce to jsou práce: - z hlediska trakce – provést úpravu / kontrolu v trakčním obvodu, nebo „něco“ udělat na převodovce (trakční, nápravové), - z hlediska „ostatních prací “ – práce: -uvést lok do bezpečného stavu (dle MPBP), -aby byla funkční vlaková brzda, -„vyřadit“ ostatní brzdy, -vyřadit VZ, -provést zápisy do knih (oprav, záznamníku, předávky), -kam a jak to nahlásit, -co udělat s rychloměrem, -zamknout lok
Při nesplnění podmínek pro přepravu po technické stránce z hlediska trakce hrozí, že: - když u lok ET nebo lok MT s elektrickým přenosem výkonu nebude „někde“ rozpojený trakční obvod (podle konstrukce HDV: -odpojovače, -linkové stykače, -trakční stykače, -měniče směru apod.), může dojít k tzv. generátorickému chodu trakčních motorů -co se tedy na HDV lehce může stát: - bude-li na měniči směru zařazen jiný směr, než pojedeme, TM se nabudí remanentním magnetismem a začne „ brzdit „ , - může dojít až k jeho zablokování a smyku dvojkolí, - nebo může dojít někde v trakčním obvodu k závadě - elektrickému přeskoku nebo k vypálení tlumivky -u lok MT s mechanickým nebo hydraulickým přenosem výkonu může dojít k zadření zpravidla trakční převodovky Při nesplnění podmínek pro přepravu po technické stránce z hlediska brzdy hrozí, že: -nebude funkční vlaková brzda-nebude vůbec brzdit nebo bude málo brzdit nebo to bude zezadu odbrzďovat apod. -bude brzdit elektricky řízená přídavná brzda, parkovací brzda -pozor na ostatní druhy brzd: -ruční brzdy, -magnetické, -střadačové
VÝŇATEK Z MPBP - 1993
Výňatek z rozkazu o zavedení GVD – 2009/2010 – str. 19 neobsazeno
zrušeno 2010
POZOR: Ve spolupráci s řídícími aparáty (dopravy-SŽDC, svými dispečery, strojmistry), je nutné rozhodnout, zda a jakým způsobem bude tato lok jako „nečinná“ přepravena
-před vstupem do strojovny si uveď lok do bezpečného stavu dle MPBP a zajisti si ji proti ujetí Kde to vše najdeš na HDV Hlavní vzduchojemy (pod bruknou/ochozem) -v rozvaděči-trakční stykače -v malém představku-brzdové stykače Brzdový blok: (vzduchový panel I) L strana: -šoupátko a UK VZ -UK přídavné a park. Brzdy (ke škrtičům) P strana: -UK přístrojového vzduchojemu -UK parkovací a přídavné brzdy Potrubní spojka se zpětnou záklopkou a uzavíracími kohouty Pro přepojení plnění zásobovacích vzduchojemů při přepravě „nečinná“ Táhlo UK z brzdiče Brzdič DAKO BSE - hlavní potrubí – 5 bar - napájecí / rozváděcí potrubí – 10 bar
2 1 2 1 1 1 Potrubní spojka se zpětnou záklopkou a uzavíracími kohouty Poloha kohoutů při normálním provozu: kohout 1 otevřen kohout 2 zavřen vzduch proudí z HV (10 bar) do napájecího / rozváděcího potrubí Poznámka: možno použít i při přepravě „nečinná“, jsou-li spojené i „žluté hadice“ 1 1 Poloha kohoutů při přepravě „nečinná“: kohout 1 zavřen kohout 2 otevřen vzduch proudí z HP (5 bar) do napájecího / rozváděcího potrubí Poznámka: použije se při přepravě „nečinná“, jsou-li spojené jen „červené hadice“ 2 1 1
Brzdový blok: (vzduchový panel I) L strana: -UK k tlakovému relé parkovací brzdy Brzdový blok: (vzduchový panel I) L strana: -UK ke škrtičům a EPV el. přídavné a obou parkovacích brzd -šoupátko a UK VZ
Brzdový blok: (vzduchový panel I) P strana: -UK přístrojového vzduchojemu Doporučení: uzavřít UK při přepravě, kdy jsou zapojené jen červené hadice, snižuje se spotřeba vzduchu z HP -UK do tlakového relé elektrické přídavné brzdy -UK do tlakového relé parkovací brzdy
54
táhlo UK z brzdiče DAKO BSE do HP (5 bar)
Další úkony (kuchařka), které je zapotřebí udělat, aby to jelo a nerozbilo se: (podle této kuchařky se vaří, jak dá provozní situace): Pozor, přípravu HDV k přepravě řešit podle toho, jestli: - stojí na vlaku - stojí samostatně Poznámka: vždy předpokládej, že lok je na spádu a může ujet, takže si ji zajisti proti ujetí (ruční brzda, klíny, zarážky) Přestav ovladače samočinné brzdy do „Z“ - na obou stanovištích Přestav oba ovladače elektrické přídavné brzdy do „odbrzděno - aretováno“ Podle potřeby (výnosů firmy) vypni rozvaděč brzdy, odvětrej PV + BV (pozor, ať ti mašina neujede) Zavři kohout k šoupátku VZ – zapiš to do „Záznamníku….“ Zapiš do „Knihy předávky“, že HDV je v režimu „nečinná“ Po dojetí na místo (podle možností), uveď HDV do provozního stavu a zase to zapiš do „Knihy ……..“, nezapomeň na kohout VZ + zápis do „Záznamníku …..“ Vypni baterii (případně lednici, VZ, rdst) Nezapomeň na klíče od HDV