NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_178_Tekutiny AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
Výpočet hmotnosti tělesa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_458.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_161_Hmotnost tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_388_Výstupní zařízení PC AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_381_Internet AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 5. ročník,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Měření fyzikálních veličin – Hustota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_194_ Elektrický proud a napětí AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav.
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_325_Pověsti AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_128_Atom AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_182_Mechanická energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_Čas AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_175_Těžiště tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_389_Počítačové sítě AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM:
Digitalizace výuky Příjemce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_125_Složení a třídění směsí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_166_Látky AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_527_Muzikanti, co děláte ? AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_522_Půjdem spolu do Betléma AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hustota-výpočet hustoty
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B31Fy6_Hustota 1
zpracovaný v rámci projektu
VY _52_INOVACE_A_08_Hustota látky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_168_Hustota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6., 12.11. 2011 VZDĚL. OBOR, TÉMA: Fyzika, Měření hustoty ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4

ANOTACE V materiálu se prezentuje fyzikální veličina hustota, princip měření hustoty, základní jednotky hustoty, čím hustotu měříme, postup výpočtu, příklady řešení. Určeno pro šestý ročník.

MĚŘENÍ HUSTOTY

Co je to hustota? hustota (látky) je fyzikální veličina, která vyjadřuje poměr hmotnosti a objemu dané látky hodnoty hustoty některých látek najdeme v MFCH tabulkách označujeme ji řeckým písmenem ρ (ró) měříme ji v jednotkách: (kg/m3), (g/cm3)

Hustota tělesa Fyzikální veličinu hustotu značíme  (řecké písmeno ró). Hustotu látky, ze které je zhotoveno nějaké těleso, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa dělíme jeho objemem: Hustota = hmotnost tělesa : objem tělesa hmotnost tělesa Hustota = objem tělesa Hlavní jednotkou je kilogram na krychlový metr, značka kg/m3. Vedlejší jednotkou je gram na krychlový centimetr, značka g/cm3.

Výpočet hustoty převodový trojúhelník hmotnost látky měřená v kg nebo g objem látky měřený v m3 nebo cm3 hustota látky měřená v kg/m3 nebo v g/cm3

Co ovlivňuje hustotu látky? hustotu látky lze ovlivnit: snížením nebo zvýšením teploty nebo tlaku jejím znečištěním (tzn. přidáním jiných látek) měření hustoty látek: u kapalin: pomocí přístroje, který se nazývá hustoměr u pevných látek: látku nejprve zvážíme vložíme ji do kapaliny o známém objemu a odečtením známého a výsledného objemu zjistíme její objem hmotnost a objem dosadíme do vzorce pro výpočet hustoty

Při porovnávání, která ze tří látek je „těžší“, musíme porovnávat hmotnosti stejných objemů: hliník železo měď 1 cm3 1 cm3 1 cm3 2,7 g 7,8 g 8,9 g Pak budeme říkat, že různé látky mají různou hustotu. Která z látek na obrázku výše má největší hustotu? Hustota dané látky je určena hmotností tělesa o objemu 1 cm3 z této látky.

hustota hliníku je 2,7 g/cm3 hustota mědi je 8,9 g/cm3 Platí vztahy: 1 g/cm3 = 1000 kg/m3 a 1 kg/m3 = 0,001 g/cm železo měď hliník 1 cm3 1 cm3 1 cm3 2,7 g 7,8 g 8,9 g hustota železa je 7,8 g/cm3 hustota hliníku je 2,7 g/cm3 hustota mědi je 8,9 g/cm3  železa = 7,8 g/cm3 = 7 800 kg/m3  hliníku= 2,7 g/cm3 = 2 700 kg/m3  mědi = 8,9 g/cm3 = 8 900 kg/m3

Výsledná hustota odpovídá přibližně hustotě vody. Řešené příklady Zadání: Vypočtěte hustotu dané látky, když víte, že její hmotnost byla 250 g a objem byl 250 ml. V tabulkách najděte, o jakou látku pravděpodobně jde. Zápis: V = 250ml m = 250g ρ = ? Výpočet: ρ = m/V ρ = 250/250 ρ = 1g/cm3 = 1 000 kg/m3 Odpověď: Výsledná hustota 1 000 kg/m3 odpovídá přibližně hustotě vody. Výsledná hustota odpovídá přibližně hustotě vody.

Řešené příklady Zadání: Výpočet: Zápis: Jaká bude hmotnost krychličky zlata, která má objem 8 cm3? Hustotu zlata najděte v MFCH tabulkách! Výpočet: ρ = m/V --- m = ρ*V m = 0,000 008*19 300 ρ = 0,1544 kg = 154,4 g Zápis: V = 8cm3 = 0,000 008 m3 m = ? ρ = 19 300 kg/m3 Krychlička zlata o objemu 8 cm3 bude vážit 154,4 g.

Otázky, úkoly: Vysvětli, co znamená, že měď má hustotu 8,9 g/cm3. Jak vypočítáme hustotu látky, ze které je vyrobeno nějaké těleso? Jak se nazývá hlavní jednotka hustoty látky? Jaká je značka této jednotky? Uveď vedlejší jednotku hustoty látky. Podívejte se dozadu do MFT, kde jsou uvedeny hustoty některých látek. Jmenuj 3 běžné látky.

Použitý obrázek – Wikipedia www.office. microsoft.com Soubor:Ar%C3%A4ometer.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 6. 1. 2007, 09:49, last modified on 12.11.2011 [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ar%C3%A4ometer.jpg>.