VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je všeobecně známý fakt, ale………….
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Jak se neztratit na moři?
Zámořské kolonie - rozvoj světového obchodu.
Evropa v 15. století Soumrak středověku.
Identifikátor materiálu: EU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Evropský kolonialismus
1. KOLONIZACE SVĚTA (uč.28-29)
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
Historie Starověkého Řecka
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Dobytí Konstantinopole
Zámořské objevy.
XVI. století - Španělské století
VY_32_INOVACE_25-04 První světová válka Situace před válkou.
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
EVROPA Martin VRZALA.
Zámořské objevy 15. století
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Říše středu Kultura starověké Číny
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
IMPERIALISMUS KOLONIALISMUS
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zámořské objevy.
Historie hospodářského rozvoje Hegemonie Evropy a USA.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Velká Morava Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník,
Objevné cesty a mořeplavectví
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Arabové a jejich výboje
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Afrika – poloha, rozloha
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Zámořské objevy Kosová Jitka. Příčiny cest Dnes – cestujeme za dobrodružstvím, zábavou či odpočinkem Dříve – ekonomické důvody: 1) nedostatek surovin.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základy zbožíznalství
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska

Význam zámořských objevů Měly zásadní ekonomický, politický a kulturní význam pro celý svět Velký civilizační zlom – považováno za konec středověku Dovoz drahých kovů – pokles ceny hodnoty peněz – cenová revoluce

Evropa zahájila své získávání dominantního postavení ve světě Její moc a vliv překročily hranice Evropy Dlouhodobý kontakt s odlišnými civilizacemi a kulturami

Rozbití středověkého obrazu světa – dosud netušená velikost Země – tvar koule, nikoli disku – prohloubení zeměpisných znalostí – rozvoj geografie i jiných vědeckých a technických disciplín

Mapa Země z roku 1459 (Benátky) Autor: PHG, Název: FraMauroMap.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FraMauroMap.jpg

Příčiny zámořských objevů 1/Hospodářské: Rychlý rozvoj výroby v západní Evropě Snaha najít nové zdroje surovin – drahých kovů – evropská naleziště se vyčerpávala

Hledání nových odbytišť 1453 – Dobytí Konstantinopole Turky - narušena tradiční obchodní trasa Konstantinopol – Krym – Asie - ztížený obchod s Indií a Čínou

Obléhání Konstantinopole Mehmedem II. (1453 n.l.) Autor: Fausto Zonaro (1854–1929), Název: Edirne Kusatma Zonaro.jpg Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edirne_Kusatma_Zonaro.jpg

poptávka po luxusním zboží – obchodovalo se s: hedvábím, koberci, porcelánem, drahokamy, kořením, drogami, otroky (obchod s otroky – jeden z nejvýnosnějších)

všeobecná podpora námořní plavby Zisky z těchto obchodů zůstávaly především v rukou obchodníků: italských (Janov, Benátky) – snaha o přístup k orientálním trhům, africké zlato

Arabové – prostředníci – obch Arabové – prostředníci – obch. trasa – Středozemní moře – Suezská šíje (arabské karavany) – po moři dále do Indie Evropa se je snaží z obchodu vynechat + později obsazení severu Afriky Osmany

snaha o nalezení přímého spojení s Indií snaha hledat nové trasy – spojenci – Portugalci a Španělé Španělé + Portugalci – vynikající loďstvo Janov + Benátky – zkušení kapitáni a námořníci

Příčiny zámořských objevů 1/Technické: Příprava na dálkové plavby lodě s hlubokým kýlem, stabilnější a lépe ovladatelné složitější stěžňový systém složitější systém plachtoví

kompas – navigace od 14. století astroláb – určování polohy pomocí hvězd astronomické tabulky prokázáno, že je Země kulatá – Martin Beheim – 1. globus – 1492 přesnější mapy světa

Behaimův glóbus Astroláb Autor: Alexander Franke, Název: Behaims Erdapfel.jpg Autor: Sage Ross. Název: Jean Fusoris planispheric astrolabe in Putnam Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Behaims_Erdapfel.jpg Gallery, 2009-11-24.jpg Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jean_Fusoris_planispheric_astrolabe_in_Putnam_Gallery,_2009-11-24.jpg

Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel