Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_Dj.6.01-Pravěk-prezentace
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
Pravěk.
zpracovaný v rámci projektu
Periodizace dějin 6. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Pravěk – vymezení pojmu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
I. Starověké středomoří
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Charakteristika starověku
V HLUBINÁCH DÁVNÝCH ČASŮ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORAGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_PRAVĚK.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Doba bronzová  Šablona: III/2  Číslo: 69  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“
VY _12_INOVACE_D.6.05 DĚLENÍ PRAVĚKU – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 11. září 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Městské muzeum.
Pravěk.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Opakování národních dějin (1)
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Periodizace dějin Jméno autora: Mgr Název: Periodizace dějin Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: periodizace, etapa, mezník, časová osa Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit pojem periodizace dějin, umí dějiny časově rozdělit podle různých hledisek a určit důležité mezníky.

Metodický list/anotace Na základě výkladové prezentace žák definuje pojem periodizace dějin, osvojí si používaná hlediska rozdělení dějin na etapy, umí se orientovat na časové ose a stanovit základní mezníky ve vývoji lidské společnosti. Datum vytvoření: 8.9. 2012

Periodizace dějin je rozdělení dějin na určitá období, PERIODY, stanoví si MEZNÍKY, které výrazně ovlivnily další vývoj lidské společnosti. Trvalo více než 2 milióny let, než se z prvních forem člověka vyvinul HOMO SAPIENS SAPIENS – před 50 000 lety.

Obecné dělení dějin PRAVĚK STAROVĚK STŘEDOVĚK NOVOVĚK MODERNÍ DOBA

PRAVĚK - PREHISTORIE (období do vzniku písma) zahrnuje období vzniku a vývoje člověka, lidské společnosti a kultury od 3 milionů let př. n. l. (rozhraní třetihor a čtvrtohor) do 4. tisíciletí př. n. l. (platí ovšem jen pro některé euroasijské a africké oblasti). Pravěk je tak nejstarší a nejdéle trvající dějinnou etapou. Namísto chybějících písemných pramenů jsou zdrojem bližšího poznání v období pravěku  prameny hmotné (archeologické kultury).

Stonehenge, Anglie Obrázek č. 1 >

STAROVĚK je historické období vzniku a rozvoje prvních civilizací (staroorientálních států) na  Středním východě,v oblasti Středomoří  a v jižní a východní Asii. Časově lze tuto epochu vymezit koncem pravěku okolo poloviny 4. tisíciletí př. n. l. a počátkem středověku v 6. až 7. století. Starověk zahrnuje i antiku, tj. řecko - římské období této etapy dějin lidstva.

Obrázek č. 3 první čínský císař sjednocené Číny Čchin Š'-chuang-ti Tádž Mahal - jeden z nejznámějších příkladů vrcholné mughalské architektury, Indie

Středověk Vymezení středověku není jednoznačné. Přerod z jednoho období do následujícího nezačal všude ve stejný čas a ne všude probíhal stejným tempem. Šlo o plynulý proces transformace společnosti a kultury. Proto je vymezení středověku spíše orientační. Úkol: Najdi na časové ose důležité časové mezníky, které vydělují středověk. Odkaz: http://www.dejepis.com/index.php?page=400

Obvyklá periodizace středověku Raný středověk 5. – 11. století Vrcholný středověk 11. – 14. století Pozdní středověk 14. – 15. století Mezníky: 476 - pád Západořímské říše 1492 - objevení Ameriky

Obrázek č. 5 Papež Urban II. na koncilu v Clermontu Iluminace z Livre des Passages d'Outre-mer, kolem roku 1490 (Bibliothèque National) Obrázek č. 4 Rytíř šlechtic Středověk dělí společnost na tři obce: duchovní, rytíře a dělníky.

Novověk a moderní doba Novověk je označením dějinné epochy především v evropském kontextu, ale i v mimoevropských oblastech. Rok 1492 se nejčastěji považuje za symbolický počátek novověku, kdy Kryštof Kolumbus objevil Ameriku. Někdy se za počátek novověku považuje rok1640 (začátek občanské války v Anglii).

Odkaz: http://www.dejepis.com/index.php?page=400 Úkol: Najděte na časové ose důležité mezníky, které by mohly být vymezením konce novověku a počátkem moderní doby. Odkaz: http://www.dejepis.com/index.php?page=400

Konec novověku a počátek moderních dějin je možné umístit na závěr 18 Konec novověku a počátek moderních dějin je možné umístit na závěr 18. století, spojený se zahájením Velké francouzské revoluce roku 1789, nebo ke konci 19. století či na začátek 20. století (konec první světové války roku 1918). V širším pojetí se však lze setkat i s vymezením 1492 až současnost, zahrnujíc tak moderní dějiny jako součást novověku.

Kolumbus v Novém světě Obrázek č. 6

Pád Bastily 14. července 1789 Obrázek č. 7

Dělení na základě společensko – ekonomických formací prvobytně pospolná společnost otrokářská společnost feudální společnost industriální společnost postindustriální společnost

Dělení podle použitého materiálu k výrobě nástrojů DOBA KAMENNÁ - paleolit - mezolit - neolit - eneolit DOBA BRONZOVÁ - starší - střední - mladší DOBA ŽELEZNÁ

Doba kamenná cca 3 miliony let př. n. l. - 4. tisíciletí př. n. l. období předmetalurgické, jedno z období pravěku, při kterém lidé široce využívali kámen na výrobu nástrojů (pěstní klín, hroty k oštěpům a šípům, škrabky). Na konci doby kamenné se sedimenty používaly na výrobu nádob.

Pěstní klín Obrázek č. 8

Starší doba kamenná - paleolit  (cca do 11. tisíciletí př. n. l.) Střední doba kamenná - mezolit  (cca do 8. tisíciletí př. n. l.) Mladší doba kamenná - neolit  (cca do 5 000 př. n. l.) Pozdní doba kamenná - eneolit  (doba měděná - chalkolit, na Předním východě cca do 3500 př. n. l.)

Doba bronzová Starší doba bronzová (2200 př. n. l. ‒ 1600 př. n. l.) Střední doba bronzová (1600 př. n. l. ‒ 1250 př. n. l.) Mladší doba bronzová (1250 př. n. l. ‒ 750 př. n. l.)

Doba bronzová je historickým obdobím pravěku, pro které je charakteristické dominantní využívání bronzu - slitiny mědi a cínu pro výrobu důležitých potřeb denního života (bronz se roztavil a odléval do dvoudílných forem). Dále se vyznačuje rychlejší sociální diferenciací než v předchozích obdobích: rozvoj států na Blízkém východě nebo vznik knížecí vrstvy ve střední Evropě.

Bronzový šperk Obrázek č. 9

Doba železná Doba římská ve střední Evropě (0 ‒ 400 n. l.) Starší doba železná, doba halštatská  (750 př. n. l. ‒ 450 př. n. l.) Mladší doba železná, doba laténská  (450 př. n. l. ‒ 0) Doba římská ve střední Evropě (0 ‒ 400 n. l.) Doba stěhování národů  (5. století n. l. ‒ 6. století n. l.)

 Dobou železnou je označována etapa ve vývoji lidstva, kdy člověk používal převážně železo pro výrobu nástrojů a zbraní. U mnoha společností je tato doba spojena rovněž se změnami v technikách zemědělství, se změnami v umění a v náboženství. Výroba železa má své počátky u kmene Chetitů v Malé Asii asi okolo 1500 př. n. l.  Od nich se šířila na Balkán a v průběhu  7. - 6. století př. n. l. pronikla i do střední Evropy.

Artefakty z halštatského období (NM Praha) Obrázek č. 10

Periodizace podle způsobu opatřování potravy Období přisvojovacího hospodářství Člověk byl lovec a sběrač plně závislý na přírodě. Sbíral divoce rostoucí plodiny a lovil zvířata. Období produktivního hospodářství zahájila neolitická revoluce cca -10.000. Rozvíjelo se zemědělství, člověk tak zasahoval prvotně do přírody, byl samostatným výrobcem potravy a nezávislý na lovu a sběru.

Odkazy: NĚMEC, Václav. Dějepis.com [online]. 1997-2012 [cit. 2012-09-09]. Dostupné z: http://www.dejepis.com/index.php?page=400 Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stonehenge.jpg,> Obrázek č. 2 Dhirad. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Taj1.jpg,> Obrázek č. 3 Caigian. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:QinshihuangBW.jpg,> Obrázek č. 4 NEZNÁMÝ . Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cleric-Knight-Workman.jpg, > Obrázek č. 5 NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CouncilofClermont.jpg, >

Obrázek č, 6 Wikimedia Commons [online]. [cit. 8. 9. 2012] Obrázek č, 6 Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Columbus_Taking_Possession.jpg,> Obrázek č 7 HOUËL, Jean-Pierre. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prise_de_la_Bastille.jpg> Obrázek č. 8 DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biface_Silex_Venerque_MHNT_PRE_.2009.0.1 94.1Fond.jpg, > Obrázek č. 9 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Collier_de_Penne.jpg,> Obrázek č. 10 KOZUCH. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prehistoric_Times_of_Bohemia,_Moravia_and_Sl ovaka_-_NM_Prague_98.JPG,>