Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče Střední průmyslová škola Otrokovice Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /7 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/14 Název DUM Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Kotoučová spojka, štít spojky, přítlačný kotouč, spojková lamela, hydrodynamický měnič, čerpadlové a turbinové kolo, reakční kolo, volnoběžka Datum 18. 12. 2013
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče Náplň výuky Třecí kotoučové spojky účel, druhy hlavní části popis činnosti Hydrodynamické měniče konstrukce princip činnosti
Spojky – účel, druhy, konstrukční popis třecí spojky kotoučové Účelem spojky je spojit klikový hřídel motoru se vstupním hřídelem převodovky a tím umožnit přenos točivého momentu z motoru do převodovky, umožnit měkký a plynulý rozjezd vozidla, krátkodobým přerušením přenosu točivého momentu umožnit řazení rychlostních stupňů v převodovce, zabránit přenosu vibrací z motoru do převodovky. Druhy: Podle způsobu spojení pevné – spojují oba hřídele trvale výsuvné – umožňují dlouhodobé nebo krátkodobé spojení hřídelů
Hlavní části třecí spojky třecí ústrojí – vyvíjí třecí sílu potřebnou pro přenos pohybu a momentu motoru mezi hnací a hnanou částí spojky. Přitlačovací ústrojí – k sobě přitlačuje hnací a hnané části spojky a tím umožňuje vznik třecí síly. Vypínací ústrojí – umožňuje v případě potřeby oddálit od sebe hnací a hnané části spojky a tím přerušit přenos momentu motoru. Seřizovací ústrojí – s jeho pomocí se nastavují ve spojce vůle tak, aby spojka nebyla ani příliš citlivá (tj. nevypínala příliš brzo), ani málo citlivá (nevypínala příliš pozdě, případně nedokonale). Nosná část – je na ni upevněna větší část uvedených skupin, nazývá se štít spojky. Spojka je tvořena pevnou a posuvnou částí. Posuvná část je uložena suvně na drážkovém hřídeli. Spojení se dosahuje zasunutím posuvné části do části pevné, přičemž tření vzniká mezi vnitřní a vnější plochou obou částí.
Obr. 1: Hlavní části kotoučové spojky s talířovou (membránovou) pružinou
Obr. 1: Hlavní části kotoučové spojky s talířovou (membránovou) pružinou – popis
Popis obrázku je stejný jako u obr Popis obrázku je stejný jako u obr. 1, jen nejsou zobrazeny součásti s čísly2, 5, 10, 22 a 23. Obr. 2: Hlavní části kotoučové spojky s talířovou (membránovou) pružinou
Hydrodynamický (kapalinový) měnič točivého momentu Konstrukce hydrodynamického měniče Lopatkové kolo čerpadlo (1) spojené s klikovým hřídelem motoru, hnané lopatkové kolo turbíny (2) spojené s výstupním hřídelem a lopatkové kolo reaktoru (3), které je opatřeno volnoběžkou (4). Princip činnosti Jednotlivá kola mají zakřivené lopatky a otáčejí se v kapalinou naplněné uzavřené skříni. Zvláštní čerpadlo zajišťuje oběh kapaliny přes vnější chladič. Chlazením kapaliny se zabraňuje vzniku bublin při vyšší teplotě. Tlak kapaliny je v rozmezí 0,3 – 0,7 MPa (3 – 7 bar). Ve vozidle umístěn mezi motorem a mechanickou převodovkou. Plynule zvyšuje přenášený točivý moment a přebírá také funkci rozjezdové spojky.
Obr. 3: Hydrodynamický (kapalinový) měnič
Obr. 4: Proudění kapaliny v hydrodynamickém měniči při rozjezdu
Kontrolní otázky 1. Popiš účel a konstrukci třecí kotoučové spojky. 2. Vyjmenuj hlavní části a funkci třecí kotoučové spojky. 3. Popiš konstrukci hydrodynamického měniče. 4. Vysvětli princip činnosti hydrodynamického měniče.
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 4 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 5 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 58 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 58
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Motory. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-04-9.