Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.3 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Romantismus – symfonická báseň Typ: DUM - kombinovaný Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. a 4. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Karla Demelová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014
Metodický list Digitální učební materiál je určen pro žáky 2. a 4. ročníku šestiletého studia, a pro žáky 2. ročníku čtyřletého studia. Kombinovaný dum slouží jako podklad pro učitelův výklad a zároveň nahrazuje zápis do sešitu, tedy to podstatné, co by si žáci měli o probíraném tématu zapamatovat. Na závěr je zařazen zápis do sešitu a testík.
Romantismus Je umělecký směr konce 18. a počátku 19. století, který v hudbě kladl důraz na uvolnění hudebních forem. Základními kameny romantismu jsou cit, individualita a duše. Vznik nových hudebních forem, např. symfonické básně.
Symfonická báseň Patří mezi díla programní hudby. Má od svého autora určen jiný, nehudební program. Je zhudebněním určitého příběhu nebo obrazu. Námětem pro symfonickou báseň je nejčastěji nějaké literární či dramatické dílo, které má kořeny v lidové slovesnosti (pověst, obraz…).
Má vlast Je cyklus šesti symfonických básní s mimohudební tematikou. Autorem je Bedřich Smetana, nejvýznamnější český skladatel období romantismu. Inspirace českou krajinou, legendami a historií. Jednotlivé části Mé vlasti jsou Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník.
Vznik symfonické básně Báseň vznikla v době dozvuků Národního obrození a zpočátku jej veřejnost nepřijala zcela za své. Má vlast byla vůbec první nahrávka, kterou zaznamenala Česká filharmonie na gramofonovou desku. Každoročně se hraje 12. května, v den výročí Smetanova úmrtí, jako zahajovací dílo festivalu Pražské jaro.
Tábor Smetana považoval dobu husitství za vrcholné období českých dějin. Podkladem básně je husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci, který se objevuje po celou dobu skladby. Rytmus prvních slov Ktož jsú boží prochází celou skladnou jako hlavní heslo, tak jako znázorňoval neústupnost husitské povahy. Konec skladby dává tušit, že tak jako dějiny nejsou uzavřeny, i hudební líčení bude pokračovat.
Křížovka - legenda 1. druhá část symfonické básně, též řeka. 2. vlastní ženské jméno v symfonické básni. 3. křestní jméno skladatele Smetany. 4. zpěvohra. 5. umělecký směr, ve kterém vznikla symfonická báseň.
Křížovka V L T A Š Á R K B E D Ř I CH O P M N S U
Shrnutí do sešitu Je umělecký směr konce 18. a počátku 19. století, který v hudbě kladl důraz na uvolnění hudebních forem. Je cyklus šesti symfonických básní s mimohudební tematikou. Autorem je Bedřich Smetana, nejvýznamnější český skladatel období romantismu. Jednotlivé části Mé vlasti: Vyšehrad, Vltava, Z českých luhů a hájů, Šárka, Tábor, Blaník.
Zdroje Archiv autora. BERÁNEK, Vratislav. Hudební čítanka pro mládež. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, 1960.