Interoperabilita IDS v rámci ČR
Spuštěn k Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o. Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD Česká Lípa a.s. (regionální doprava) ČSAD Jablonec n.N., a.s. (regionální doprava, MHD) ČSAD Liberec, a.s. (regionální doprava) ČSAD Semily, a.s. (regionální doprava, MHD) Dopravní podnik města Liberce, a.s. (MHD) Celá regionální doprava + 4 provozy MHD (Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Turnov)
A B C Zápis na kartu: Kupon/jízdenka zóna A, zóna B, zóna C Zónový tarif Výpočet ceny: cena (zóna A) + cena (zóna B) + cena (zóna C) - Odbavovací zařízení schopná pracovat s aplikací IDS, vstupními daty popisujícími tarif, blacklisty, bezpečnost na základě SAM modulů - Rozdíly v tarifech jednotlivých IDS (zónově relační, zónový, pásmový) Možná úskalí při spojení 2 a více IDS
Zónově relační tarif Výpočet ceny: Křižany – Turnov Počet jednic: = 34 jednic Zápis na kartu: Nástupní zóna Cílová zóna
Možná úskalí při spojení 2 a více IDS - Jednotný číselník odbavovacích terminálů (jedinečnost čísla odbavovacího zařízení v rámci ČR) - Jednotný číselník zastávek (číslo zastávky je v číselníku jedinečné) - Jednoznačné označení zóny v rámci ČR (zóna Liberec, zóna 1- Ostrava?) - Jednotný blacklist karet/aplikací -Blacklisty odbavovacích zařízení - Jednotná vstupní data (zastávky přiřazené do zón, ceny, časové platnosti, atd.) - Jednotný číselník tarifů (101- „základní jízdenka osoba 15+“ ; 1- „základní jízdenka osoba 15+“) - Definice výstupních sestav – nejlépe jednotná výstupní věta- tak je možné rozúčtování jízdenek/kupónů - Jednotné zúčtovací centrum pro všechna spojená IDS - personifikovaná karta?- zpracování osobních údajů- nutná mnohostranná smlouva se všemi subjekty pracujícími s kartou - Multifunkční karta X karta dopravní? - Aplikace na kartě- aplikace pro samotné IDS, jednotná aplikace pro ČR
Možná úskalí při spojení 2 a více IDS - Garant systému jednotné aplikace pro ČR: 1)Vlastní a definuje jednotnou aplikaci pro ČR 2)Tvoří tarif a pravidla jeho použití pro ČR (definuje zóny, typ tarifu, určuje ceny) 3)Zodpovídá za jednotná vstupní data pro aplikaci 4)Definuje výstupní sestavy z odbavovacích zařízení pro zúčtovací centrum 5)Zapojuje do systému dopravce (provádí akceptační testy, zajišťuje legislativní rámec systému) 6)Zabezpečuje SAM moduly, vydává certifikáty k SAM modulům 7)Vydává a na svých serverech publikuje blacklisty a whitelisty karet, aplikací, zařízení, SAM modulů 8)Zajišťuje zúčtování jízdenek/kupónů zakoupených v rámci jednotné aplikace pro ČR 9)Jedná o možnostech zapojení karet z jiných IDS (nutno na ně nahrát jednotnou dopravní aplikaci) Ministerstvo dopravy, ČAOVD?
Nejjednodušší řešení? Jednotná peněženka! Postup: 1)Garant systému vytvoří jednotnou aplikaci elektronická dopravní peněženka. 2)Zapojení dopravci na SAM modul v zařízeních nahrají klíče k této jednotné aplikaci. 3)Cestující si u zapojených dopravců z této jednotné EP kupují papírové nepřestupní jízdenky dle tarifu dopravců. 4)Jednotné zúčtovací centrum provádí pouze clearing EP- protože nejde o dopravní clearing (nepřestupní jízdenky= tržba dopravce na lince) může toto zúčtování provádět i banka. 5)Výstupní věta obsahuje: název dopravce, číslo linky, typ tarifu, cenu, datum a čas. 6)Při absenci žákovského jízdného by nemusel existovat ani jednotný číselník tarifů.
Děkuji za pozornost! Pavlína Velikovská