Seminář HCI, ÚISK FF UK, 6.11.2007 HCI v kontextu kognitivní vědy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do počítačových sítí Úvod. Úvod do počítačových sítí •Úvod, síťové protokoly, architektury,standardy •Fyzická úroveň •Linková úroveň •Lokální počítačové.
Advertisements

Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Úvod do umělé inteligence
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
T1 Východiska. Řízení širší pojem než management chápeme jako vztah mezi prvkem, který řídí (řídící subjekt) a prvkem, který je řízen (řízený objekt)
Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Kabinet knihovnictví Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk.
Systémy pro podporu managementu 2
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
Ústav automatizace a měřicí techniky
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
organizační struktury Implementace EOS III na Olomouckém kraji Pro:Krajský rok informatiky 2005 Autor:Jan Kadlec Datum:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kybernetika Jakub Ježek 3IT.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Témata kognitivní psychologie
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
Adaptivní webové systémy v e-learningu Miroslav Bureš Odborná skupina Webing, katedra počítačů.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Základy sociální psychologie
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
Základní pojmy v automatizační technice
Úvod do psychologie
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Informace a informační technologie v současné společnosti
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
2009 STUDIJNÍ PROGRAM: Ekonomika a management STUDIJNÍ OBOR: PRŮMYSLOVÉ INŽENÝRSTVÍ Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů doc. Ing. David.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 4. PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY A PRINCIPY PRÁCE SE ZMĚNOU A ZÁTĚŽÍ V NÁROČNÝCH KOMUNIKAČNÍCH.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Osobní management – modul č.4
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Vědní obory zabývající se informacemi
VIKMA05 Organizace znalostí
Témata kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Transkript prezentace:

seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy

seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI HCI zkoumá, jak lidé navrhují, implementují, používají a hodnotí počítačová rozhraní a jaké jsou hlavní fenomény tohoto interaktivního vztahu HCI zkoumá, jak lidé navrhují, implementují, používají a hodnotí počítačová rozhraní a jaké jsou hlavní fenomény tohoto interaktivního vztahu interaktivní rozhraní zprostředkovávají nové rozdělení kognitivních úkolů mezi lidi a stroje interaktivní rozhraní zprostředkovávají nové rozdělení kognitivních úkolů mezi lidi a stroje

seminář HCI, ÚISK FF UK, Obory s vlivem na HCI HCI je stejně jako informační věda průnikový obor HCI je stejně jako informační věda průnikový obor HCI ovlivňují počítačová věda, ergonomie, umění, design, psychologie, lingvistika, sociologie, filozofie, antropologie, fyziologie, umělá inteligence, inženýrské obory HCI ovlivňují počítačová věda, ergonomie, umění, design, psychologie, lingvistika, sociologie, filozofie, antropologie, fyziologie, umělá inteligence, inženýrské obory

seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI a informační věda HCI i IV - zájem o koncového uživatele HCI i IV - zájem o koncového uživatele HCI - uživatelské rozhraní, návrh a projektování informačních systémů HCI - uživatelské rozhraní, návrh a projektování informačních systémů IV – koncový U, jeho okolí, chování, inf. potřeby; aplikačně - U inf. služeb, zkoumání, koncepce a optimalizace služeb IV – koncový U, jeho okolí, chování, inf. potřeby; aplikačně - U inf. služeb, zkoumání, koncepce a optimalizace služeb uživatelské rozhraní – ovlivnilo zájem o vyhledávání v inf.systémech a EIZ typu bází dat (nové vyhl. prostředky a rozhraní v komunikaci klient – server) uživatelské rozhraní – ovlivnilo zájem o vyhledávání v inf.systémech a EIZ typu bází dat (nové vyhl. prostředky a rozhraní v komunikaci klient – server)

seminář HCI, ÚISK FF UK, Informační věda orientuje se na lidské aspekty zpracování informací orientuje se na lidské aspekty zpracování informací vztahy mezi člověkem, informacemi a technologiemi v jejich společenském kontextu vztahy mezi člověkem, informacemi a technologiemi v jejich společenském kontextu

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní věda transdisciplinární věda transdisciplinární věda usiluje o pochopení procesu myšlení, učení a rozhodování usiluje o pochopení procesu myšlení, učení a rozhodování studium získávání a používání znalostí; zkoumá druhy znalostí, které tvoří základ poznávání a detaily kognitivních procesů; jejich počítačové modelování studium získávání a používání znalostí; zkoumá druhy znalostí, které tvoří základ poznávání a detaily kognitivních procesů; jejich počítačové modelování percepce, myšlení, učení, reprezentace znalostí, jazyk... ve vzájemné souvislosti percepce, myšlení, učení, reprezentace znalostí, jazyk... ve vzájemné souvislosti

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní věda - obory

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní hexagram

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní paradigma v IV přístupy inspirované kognitivní psychologií a kognitivní vědou přístupy inspirované kognitivní psychologií a kognitivní vědou pol. 80. let - kognitivní posun, vznik kognitivního rámce pol. 80. let - kognitivní posun, vznik kognitivního rámce základem psychologické studium lidského zpracování informací základem psychologické studium lidského zpracování informací 2 směry - uživatelský (inf. chování, vyhledávání inf.) a technologický (výzkum a tvorba praktických systémů - digitální knihovny a vyhledávací stroje), průsečíkem oblast interaktivního vyhledávání inf. 2 směry - uživatelský (inf. chování, vyhledávání inf.) a technologický (výzkum a tvorba praktických systémů - digitální knihovny a vyhledávací stroje), průsečíkem oblast interaktivního vyhledávání inf.

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní paradigma (2) přínos kognitivního přístupu: uživatelé se již nezkoumají jako skupina, ale jako jednotlivci a to v kontextu přínos kognitivního přístupu: uživatelé se již nezkoumají jako skupina, ale jako jednotlivci a to v kontextu kontext = všechny osobnostní, kognitivní, situační a systémové faktory, které ovlivňují chování U při hledání informací kontext = všechny osobnostní, kognitivní, situační a systémové faktory, které ovlivňují chování U při hledání informací nejdůležitější je kognitivní stav U nejdůležitější je kognitivní stav U

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní základy IV – konceptuální graf

seminář HCI, ÚISK FF UK, Vzájemný vztah IV a KV teoretická východiska obou věd mají společné základy teoretická východiska obou věd mají společné základy –všeobecná teorie systémů L. Bertalanfyho –teorie informací C. Shannona –kybernetika N. Wienera –teorie syntaktických jazykových struktur N. Chomského –teorie zpracování informací A. Newella a H. Simona atd.

seminář HCI, ÚISK FF UK, Vědní obory se vztahem k IV a KV umělá inteligence (zejm. expertní systémy a neuronové sítě) umělá inteligence (zejm. expertní systémy a neuronové sítě) human-computer interaction human-computer interaction kognitivní psychologie kognitivní psychologie neurodisciplíny neurodisciplíny lingvistika lingvistika kognitivní antropologie kognitivní antropologie bioinformatika bioinformatika

seminář HCI, ÚISK FF UK, Vztah IV a KV - graf

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní modely znázorňují vliv a vztahy znalostních (kognitivních) struktur zúčastněných v přenosu informací a interakci při vyhledávání nebo které jsou začleněny do vyhledávacích systémů či zprostředkovatelů znázorňují vliv a vztahy znalostních (kognitivních) struktur zúčastněných v přenosu informací a interakci při vyhledávání nebo které jsou začleněny do vyhledávacích systémů či zprostředkovatelů model MEDIATOR, model kognitivní komunikace model MEDIATOR, model kognitivní komunikace

seminář HCI, ÚISK FF UK, Souhrnný model interakcí při vyhledávání informací

seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní aspekty vyhledávání kognitivní procesy – vnímání, pozornost, učení, paměť, myšlení, řeč, imaginace, sociální poznávání kognitivní procesy – vnímání, pozornost, učení, paměť, myšlení, řeč, imaginace, sociální poznávání kvantitativní a kvalitativní měření kognice, systémy zkoumající smyslové podněty (informační vizualizace, systémy rozpoznávání řeči), hypertext, jazyk jako kognitivní proces kvantitativní a kvalitativní měření kognice, systémy zkoumající smyslové podněty (informační vizualizace, systémy rozpoznávání řeči), hypertext, jazyk jako kognitivní proces

seminář HCI, ÚISK FF UK, Aplikace kognitivních aspektů v IV KOGNITIVNÍ ASPEKT (proces) APLIKACE V LIS percepce komunikace člověk – počítač (HCI) myšlení hledání informací posuzování relevance výchova v oblasti informační gramotnosti výzkumné metody „myšlení nahlas“ učení, paměť vyhledávání informací uživatelské studie bibliografické instrukce a referenční práce reprezentace znalostí taxonomietezaury klasifikační schémata ontologie jazyk zpracování přirozeného jazyka skryté sémantické indexování vývoj řízených slovníků

seminář HCI, ÚISK FF UK, Modely uživatele dialogové systémy založené na UI dialogové systémy založené na UI teoretický předpoklad - flexibilní odpovědi uživatelsky orientovaného dialogu jsou možné jen když systém obsahuje model uživatele teoretický předpoklad - flexibilní odpovědi uživatelsky orientovaného dialogu jsou možné jen když systém obsahuje model uživatele model by měl obsahovat vědomosti ohledně základních znalostí uživatele,jeho záměrech a plánech ve vztahu k úloze model by měl obsahovat vědomosti ohledně základních znalostí uživatele,jeho záměrech a plánech ve vztahu k úloze např. modely MONSTRAT a Mediator např. modely MONSTRAT a Mediator

seminář HCI, ÚISK FF UK, Mentální modely uživatele mentální model - struktury poznatků, které si lidé vytvářejí za účelem pochopení a vysvětlení svých zkušeností, vnitřní reprezentace informací mentální model - struktury poznatků, které si lidé vytvářejí za účelem pochopení a vysvětlení svých zkušeností, vnitřní reprezentace informací důležité znát mentální modely, které U používá a informace strukturovat do podobných struktur důležité znát mentální modely, které U používá a informace strukturovat do podobných struktur

seminář HCI, ÚISK FF UK, Vyhledávání trochu jinak (příklady) Tafiti Tafiti Clusty Clusty KartOO KartOO Grokker Grokker Mnemomap Mnemomap Sidekiq Sidekiq AmazType AmazType

seminář HCI, ÚISK FF UK, Tafiti

Dotazy, připomínky? Děkuji za pozornost!