seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy
seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI HCI zkoumá, jak lidé navrhují, implementují, používají a hodnotí počítačová rozhraní a jaké jsou hlavní fenomény tohoto interaktivního vztahu HCI zkoumá, jak lidé navrhují, implementují, používají a hodnotí počítačová rozhraní a jaké jsou hlavní fenomény tohoto interaktivního vztahu interaktivní rozhraní zprostředkovávají nové rozdělení kognitivních úkolů mezi lidi a stroje interaktivní rozhraní zprostředkovávají nové rozdělení kognitivních úkolů mezi lidi a stroje
seminář HCI, ÚISK FF UK, Obory s vlivem na HCI HCI je stejně jako informační věda průnikový obor HCI je stejně jako informační věda průnikový obor HCI ovlivňují počítačová věda, ergonomie, umění, design, psychologie, lingvistika, sociologie, filozofie, antropologie, fyziologie, umělá inteligence, inženýrské obory HCI ovlivňují počítačová věda, ergonomie, umění, design, psychologie, lingvistika, sociologie, filozofie, antropologie, fyziologie, umělá inteligence, inženýrské obory
seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI a informační věda HCI i IV - zájem o koncového uživatele HCI i IV - zájem o koncového uživatele HCI - uživatelské rozhraní, návrh a projektování informačních systémů HCI - uživatelské rozhraní, návrh a projektování informačních systémů IV – koncový U, jeho okolí, chování, inf. potřeby; aplikačně - U inf. služeb, zkoumání, koncepce a optimalizace služeb IV – koncový U, jeho okolí, chování, inf. potřeby; aplikačně - U inf. služeb, zkoumání, koncepce a optimalizace služeb uživatelské rozhraní – ovlivnilo zájem o vyhledávání v inf.systémech a EIZ typu bází dat (nové vyhl. prostředky a rozhraní v komunikaci klient – server) uživatelské rozhraní – ovlivnilo zájem o vyhledávání v inf.systémech a EIZ typu bází dat (nové vyhl. prostředky a rozhraní v komunikaci klient – server)
seminář HCI, ÚISK FF UK, Informační věda orientuje se na lidské aspekty zpracování informací orientuje se na lidské aspekty zpracování informací vztahy mezi člověkem, informacemi a technologiemi v jejich společenském kontextu vztahy mezi člověkem, informacemi a technologiemi v jejich společenském kontextu
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní věda transdisciplinární věda transdisciplinární věda usiluje o pochopení procesu myšlení, učení a rozhodování usiluje o pochopení procesu myšlení, učení a rozhodování studium získávání a používání znalostí; zkoumá druhy znalostí, které tvoří základ poznávání a detaily kognitivních procesů; jejich počítačové modelování studium získávání a používání znalostí; zkoumá druhy znalostí, které tvoří základ poznávání a detaily kognitivních procesů; jejich počítačové modelování percepce, myšlení, učení, reprezentace znalostí, jazyk... ve vzájemné souvislosti percepce, myšlení, učení, reprezentace znalostí, jazyk... ve vzájemné souvislosti
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní věda - obory
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní hexagram
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní paradigma v IV přístupy inspirované kognitivní psychologií a kognitivní vědou přístupy inspirované kognitivní psychologií a kognitivní vědou pol. 80. let - kognitivní posun, vznik kognitivního rámce pol. 80. let - kognitivní posun, vznik kognitivního rámce základem psychologické studium lidského zpracování informací základem psychologické studium lidského zpracování informací 2 směry - uživatelský (inf. chování, vyhledávání inf.) a technologický (výzkum a tvorba praktických systémů - digitální knihovny a vyhledávací stroje), průsečíkem oblast interaktivního vyhledávání inf. 2 směry - uživatelský (inf. chování, vyhledávání inf.) a technologický (výzkum a tvorba praktických systémů - digitální knihovny a vyhledávací stroje), průsečíkem oblast interaktivního vyhledávání inf.
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní paradigma (2) přínos kognitivního přístupu: uživatelé se již nezkoumají jako skupina, ale jako jednotlivci a to v kontextu přínos kognitivního přístupu: uživatelé se již nezkoumají jako skupina, ale jako jednotlivci a to v kontextu kontext = všechny osobnostní, kognitivní, situační a systémové faktory, které ovlivňují chování U při hledání informací kontext = všechny osobnostní, kognitivní, situační a systémové faktory, které ovlivňují chování U při hledání informací nejdůležitější je kognitivní stav U nejdůležitější je kognitivní stav U
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní základy IV – konceptuální graf
seminář HCI, ÚISK FF UK, Vzájemný vztah IV a KV teoretická východiska obou věd mají společné základy teoretická východiska obou věd mají společné základy –všeobecná teorie systémů L. Bertalanfyho –teorie informací C. Shannona –kybernetika N. Wienera –teorie syntaktických jazykových struktur N. Chomského –teorie zpracování informací A. Newella a H. Simona atd.
seminář HCI, ÚISK FF UK, Vědní obory se vztahem k IV a KV umělá inteligence (zejm. expertní systémy a neuronové sítě) umělá inteligence (zejm. expertní systémy a neuronové sítě) human-computer interaction human-computer interaction kognitivní psychologie kognitivní psychologie neurodisciplíny neurodisciplíny lingvistika lingvistika kognitivní antropologie kognitivní antropologie bioinformatika bioinformatika
seminář HCI, ÚISK FF UK, Vztah IV a KV - graf
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní modely znázorňují vliv a vztahy znalostních (kognitivních) struktur zúčastněných v přenosu informací a interakci při vyhledávání nebo které jsou začleněny do vyhledávacích systémů či zprostředkovatelů znázorňují vliv a vztahy znalostních (kognitivních) struktur zúčastněných v přenosu informací a interakci při vyhledávání nebo které jsou začleněny do vyhledávacích systémů či zprostředkovatelů model MEDIATOR, model kognitivní komunikace model MEDIATOR, model kognitivní komunikace
seminář HCI, ÚISK FF UK, Souhrnný model interakcí při vyhledávání informací
seminář HCI, ÚISK FF UK, Kognitivní aspekty vyhledávání kognitivní procesy – vnímání, pozornost, učení, paměť, myšlení, řeč, imaginace, sociální poznávání kognitivní procesy – vnímání, pozornost, učení, paměť, myšlení, řeč, imaginace, sociální poznávání kvantitativní a kvalitativní měření kognice, systémy zkoumající smyslové podněty (informační vizualizace, systémy rozpoznávání řeči), hypertext, jazyk jako kognitivní proces kvantitativní a kvalitativní měření kognice, systémy zkoumající smyslové podněty (informační vizualizace, systémy rozpoznávání řeči), hypertext, jazyk jako kognitivní proces
seminář HCI, ÚISK FF UK, Aplikace kognitivních aspektů v IV KOGNITIVNÍ ASPEKT (proces) APLIKACE V LIS percepce komunikace člověk – počítač (HCI) myšlení hledání informací posuzování relevance výchova v oblasti informační gramotnosti výzkumné metody „myšlení nahlas“ učení, paměť vyhledávání informací uživatelské studie bibliografické instrukce a referenční práce reprezentace znalostí taxonomietezaury klasifikační schémata ontologie jazyk zpracování přirozeného jazyka skryté sémantické indexování vývoj řízených slovníků
seminář HCI, ÚISK FF UK, Modely uživatele dialogové systémy založené na UI dialogové systémy založené na UI teoretický předpoklad - flexibilní odpovědi uživatelsky orientovaného dialogu jsou možné jen když systém obsahuje model uživatele teoretický předpoklad - flexibilní odpovědi uživatelsky orientovaného dialogu jsou možné jen když systém obsahuje model uživatele model by měl obsahovat vědomosti ohledně základních znalostí uživatele,jeho záměrech a plánech ve vztahu k úloze model by měl obsahovat vědomosti ohledně základních znalostí uživatele,jeho záměrech a plánech ve vztahu k úloze např. modely MONSTRAT a Mediator např. modely MONSTRAT a Mediator
seminář HCI, ÚISK FF UK, Mentální modely uživatele mentální model - struktury poznatků, které si lidé vytvářejí za účelem pochopení a vysvětlení svých zkušeností, vnitřní reprezentace informací mentální model - struktury poznatků, které si lidé vytvářejí za účelem pochopení a vysvětlení svých zkušeností, vnitřní reprezentace informací důležité znát mentální modely, které U používá a informace strukturovat do podobných struktur důležité znát mentální modely, které U používá a informace strukturovat do podobných struktur
seminář HCI, ÚISK FF UK, Vyhledávání trochu jinak (příklady) Tafiti Tafiti Clusty Clusty KartOO KartOO Grokker Grokker Mnemomap Mnemomap Sidekiq Sidekiq AmazType AmazType
seminář HCI, ÚISK FF UK, Tafiti
Dotazy, připomínky? Děkuji za pozornost!