Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nemocnice pro medvídky
Advertisements

Myšlenky pro současnost a budoucnost MUDr.Bohumil Skála,PhD
Jolana Těšinová Litomyšl 17. července 2012
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Návrat k přírodě.
Přínos endoskopie v léčbě chronické rinosinusitidy
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Může spirální CT nahradit některé invazivní metody?
Parkinsonova nemoc, levodopa a co dál?
Zvedněte telefon a zavolejte SESTRU V AKCI!
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Léčba osteoporózy : monitoring Dr C. Brasseur Praha, 2 února 2008.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PET/CT – kdy je nejpřínosnější?
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Pacient s vysokým kardiovaskulárním rizikem – jak zlepšit prevenci? J.-M.Tartiére.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Klinická propedeutika
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Stáří a právo na důstojný život
Bolesti břicha: úskalí dětského věku
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Jaký vliv má nadváha ve strategii terapie DM 2. typu? Milan Kvapil.
Problematika eutanázie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Sdělování nepříznivých informací.
MILOSRDNÉ LŽI ZÁLUDNOST Marie Svatošová takzvané
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diagnostická rozvaha u dítěte s časným rozvojem poruchy osobnosti Dětská psychiatrie,
Kolorektální karcinom včera, dnes a zítra co měnit a dělat „už zítra“
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Spirometrie v ambulanci praktického lékaře
Diabetes mellitus u seniorů
Doktor. Co dělá doktor ? provádění vyšetření a preventivních prohlídek předepisování léků či doporučení týkající se životního stylu provádění povinných.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Kvalita života po protinádorové terapii Kateřina Kubáčková Odd. onkologie a radioterapie.
Klinická propedeutika
Poruchy paměti po celkové anestezii – mýty nebo realita?
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diabetes v pediatrii J. Škvor Pediatrické oddělení Masarykova nemocnice Ústí.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Kdy budeme očkovat proti Alzheimerově nemoci ? Martin Vyhnálek.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do International Congress of Medicine for Everyday Practice Alain Wajman, MD, Kardiolog.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do 1 Revmatologie.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Léčba srdečního selhání doporučení ESC 2005 CHI Toulon - la Seyne-sur-Mer, Font-Pré.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do 1 SEXUOLOGIE.
Neverbální komunikace
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Agrese a agresivita.
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Násilná osoba aneb co s ní
Psychiatrické vyšetření
Příznaky nemoci Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení psychosomatiky VFN v Praze

2 1.Pojetí nemocného pacient = symptomy a diagnóza VERSUS pacient = člověk 2. Vztah lékař - pacient paternalistický model VERSUS partnerský model 3. Narušení intimní či osobní zóny bez navození compliance 4. Sdělování závažné diagnózy či úmrtí blízkého OBLASTI KOMUNIKAČNÍCH PROBLÉMŮ

3 POJETÍ NEMOCNÉHO pacient = symptomy a diagnóza VERSUS pacient = člověk příznaky nejistota laboratorní výsledky strach, úzkost diagnostická vyšetření pláč diagnóza rodinné i sociální problémy Když pacient nemá medicínský důvod k bolesti, neznamená, že bolest necítí

4 Význam psychologie: Medicína „bez psychologie“ přestává být medicínou lidské bytosti a medicínou lege artis.

5 VZTAH LÉKAŘ A PACIENT přenos transakční analýza

6 Naše JÁ má t ř i svébytné vnit ř ní stavy RODIČ: ochraňuje, ví, pečuje, kárá, trestá, nabádá, zakazuje, hlásá pravdy, hodnotí, kritizuje postoje: posuzující, pečující, autoritářský, moralizující DOSPĚLÝ: pracuje, uzavírá dohody, řeší, zařizuje, jedná, předvídá na základě znalostí postoje: přímý, otevřený, zhodnocující fakta DÍTĚ:pociťuje, raduje se, zlobí, trucuje, pláče, bojí se, trpí nejistotou, nedomýšlí, chce, prožívá postoje: udivený, stěžující, obranný, neukázněný, manipulativní, hravý, atd.

7 RO DO DÍ RO DO DÍ VZTAH LÉKAŘ A PACIENT Z POHLEDU TRANSAKČNÍ ANALÝZY

8 Narušení intimní či osobní zóny bez navození compliance intimní osobní sociální veřejná

9 Sdělování závažné diagnózy či úmrtí blízkého Příčiny selhání : 1.nevyrovnanost s vlastní konečností či smrtí našich blízkých 2.pocit selhání ve spojení s bezmocí vědomý strach (klidněji a přiměřeněji snášíme to, co si pravdivě uvědomujeme a co se tak dostává pod naši rozumovou kontrolu) neuvědomovaný strach - projevuje se všeobecnou úzkostí, s níž se lékař vyrovnává pomocí těchto obranných mechanizmů: - minimalizování a vyhýbání se kontaktu - objektivizování a zacházení s umírajícím jako s věcí - únik do hyperaktivity

10 Konstruktivní řešení Jakým ž ádoucím způsobem se mohou léka ř i vyrovnat s umíráním a smrtí? Především tím, že si uvědomí své postoje k fenoménu smrti a umírání a budou reflektovat vlastní konečnost.

Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Děkuji za pozornost.

Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Otázky ? ~ Odpovědi !