Marketing v pojišťovnictví RNDr. Aleš Zuzaňák, CSc. www.goldbaum.cz (starší text v části Služby, Odborné texty, Pojištění)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kudy vlastně putují peníze
Advertisements

Vítejte v POJIŠTĚNÍ BOSKOVICE Kdo jsme? > největší makléřská síť v ČR > více než 20 let na trhu > jsme se světovou jedničkou Marsh > partner všech pojišťoven.
POJIŠTĚNÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ
Produkty finančního trhu
Pojištění majetku a odpovědnosti za škodu města a jím zřízených příspěvkových organizací Bc. Miloslav Šalé jednatel společnosti RESPECT BRNO, s. r. o.
Použitá literarura Petr Klínský,Danuše Chromá,Svatava Tesařová,Michal Janák: Finanční gramotnost-obsah a příklady z praxe škol,NÚOV Praha 2008.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Prezentace společnosti INSIA 1. 2Prezentace společnosti Insia Prodejce Závislost na finančních institucích *Jeden, případně několik produktů bez vzájemné.
POJIŠTĚNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
POJIŠTĚNÍ Základní pojmy Rizika a změny v rozpočtu domácností Typy pojištění Pojišťovna.
Poznatky z kontrol u makléřů prováděných Českou národní bankou AČPM Konference pojišťovacích makléřů 11. října 2011 Hynek Černý Odbor kontroly odborné.
Odměňování pojišťovacích zprostředkovatelů
Implementace systému flexibilních benefitů
MARKETINGOVÝ MIX.
Peníze.CZ - první finanční server pro každého INTERNET A FINANČNÍ INSTITUCE Láska z donucení nebo cesta k prosperitě ? Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
2.Marketingové prostředí
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
Marketing finančních služeb 2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
ERD - příklad Pojistné smlouvy. Zadání Pojišťovna nabízí klientům různé produkty (např. životní pojištění, povinné ručení, cestovní pojištění, úrazové.
Zprostředkovatelé v pojišťovnictví
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
Právní aspekty podnikání pojišťoven
MARKETINGOVÝ MIX.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Obchodní činnost v pojišťovně.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Pojištění.
Analýza pojistného trhu životního pojištění
Marketing v pojišťovnictví března 2007 E : :00 hod.
8. Marketing.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Ostatní finanční zprostředkovatelé a subjekty působící na finančním trhu.
Soudobé trendy a perspektivy kolektivního investování prostřednictvím podílových fondů v České republice 2008 Jan Svoboda.
PRAXE STUDENTŮ V PORADENSKÉ A BANKOVNÍ POBOČCE PARTNERS MARKET.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Právní aspekty podnikání pojišťoven.
Pojišťovnictví Odvětví ekonomiky zaměřené na provozování pojistných produktů. Zahrnuje všechny instituce a subjekty, které mají oprávnění k podnikání v.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
1 Český pojistný trh a mezinárodní pojistný trh PF UK Praha Ing. Jaroslav Mesršmíd, CSc.
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
Druhy bank. Obchodní banky (komerční) Hypoteční banky Úvěrová a spořitelní družstva (kampeličky) Banky se speciálními funkcemi.
Bankopojištění (bank-assurance) Markéta Suchomelová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Autor bakalářské práce: Martina Moravcová, DiS. Vedoucí bakalářské.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Struktura finančního trhu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Podnikatelské profese v oblasti finančněprávních služeb
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Komerční pojišťovna.
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
DUM - Digitální Učební Materiál
Ukazatele pojistného trhu
Garantovaná úroková sazba 1,99 % p.a. na 5 i 8 let!
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Marketing v pojišťovnictví RNDr. Aleš Zuzaňák, CSc. (starší text v části Služby, Odborné texty, Pojištění)

Marketing v pojišťovnictví Aleš Zuzaňák: Marketing v pojišťovnictví Linde Praha, 2006

Obsah prezentace Marketingové nástroje v pojišťovnictví Charakteristika, zvláštnosti a význam distribučních kanálů Dva příklady z praxe Výhledy po vstupu do EU

Marketingové nástroje (4P, 5P, 7P) Product – produkt Price – cena Place – místo (distribuce) Promotion – „propagace“ People – lidé Physical Evidence – materiální prostředí Processes - procesy

Marketingový výzkum Poskytuje poznatky týkající se: trhu (segmentace) pojistných produktů cen (pojistného) distribučních kanálů marketingových komunikací chování spotřebitele

Marketingový výzkum Primární zdroje informací – agentury, útvary pojišťoven, prodejci,... Sekundární zdroje informací – reklamní materiály, media, knihovny,...

Specifika pojistných produktů (Product) nehmatatelnost a nehmotnost různorodost dlouhodobý závazek (30 i více let) vazba na psychologické aspekty

Rozdělení produktů a pojistné (Price) pojištění osob (životní, úrazové, jiné – jednotlivci, kolektiv) pojištění majetku (občané, průmysl a podnikatelé) pojištění odpovědnosti za škody (občané, průmysl a podnikatelé) BP = NP + SN + Z kde BP/NP – brutto/netto pojistné, SN – správní náklady, Z – zisk

Hlavní typy distribučních kanálů (Place) Pojišťovací zprostředkovatelé kooperační partneři (banky, stav. spoř., PF) alternativní distribuční kanály (TC, Internet, DM, netradiční)

Pojišťovací zprostředkovatelé vázaný podřízený agent makléř

Pojišťovací zprostředkovatelé vázaný (pracuje pro 1 nebo více pojišťoven, ne konkurenční produkty, neikasuje/nevyplácí,pojišťovna odpovídá za odbornost a za škodu, zápis do registru, kvalifikace) podřízený (pracuje pro agenta nebo makléře, který odpovídá za odbornost i škodu, detto „vázaný“)

Pojišťovací zprostředkovatelé agent (pracuje pro 1 nebo více pojišťoven, ano konkurenční produkty, může inkasovat/vyplácet, pojištění odpovědnosti za škodu, kvalifikace) makléř (zpracovává analýzy rizik, smlouvy s klientem, detto agent)

Hlavní úkoly pojišťovacích zprostředkovatelů analýza potřeb klienta vyplnění a uzavření smlouvy („neuzavírat“ na první schůzce) zaplacení prvního pojistného předání pojistky péče o klienta sběr informací o trhu

Výběr pojišťovacích zprostředkovatelů nákladná činnost (velká „úmrtnost“) – neustálé školení vhodné předpoklady SW pro předběžný výběr psychologické dovednosti typologie zákazníka verbální a neverbální komunikace

Motivace pojišťovacích zprostředkovatelů různé kombinace platu, provizí, odměn startovní výpomoc budování kmene (provize za správu) profesionální (kariérový) růst

Profil pojišťovacího makléře nezávislý na základě pověření svého klienta zprostředkovává uzavření pojištění provádí analýzu rizika, předmět pojistné smlouvy musí prohlédnout pojistit riziko podle potřeb klienta a za nejlepších podmínek pečuje o klienta

Pojišťovací agenti a makléři Asociace českých pojišťovacích makléřů ( členů (prosinec 2008) Všichni registrovaní agenti a makléři - Přehled agentů a makléřů např

Rozdíly v kultuře prodeje mezi bankou a pojišťovnou penízerizikoaktivníPojišťovny rizikopeníze„pasivní“Banky Vedlejší produkt Hlavní produkt Kultura prodeje

Požadavky na prodejce Banky – minimálně středoškolák, kvalifikace Pojišťovny – dříve často jen „zrcadlový test“  Od zákon o zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech

Odhad vývoje distribuce LIMRA

Odhad produkce bankopojišťoven v UK LIMRA

Distribuční kanály životního pojištění ve Francii ( pramen )

Bankopojišťovny v ČR ČSOB pojišťovna, a. s. Komerční pojišťovna, a. s. Pojišťovna České spořitelny, a. s.

Bankopojišťovny 1) Balíčky produktů například: platební karty hypoteční balíčky (životní pojištění a daňové úspory, pojištění majetku, denních dávek při nemoci, nezaměstnanost) investiční a „spořící“ pojištění (daňové odpisy) 2) Komplexní finanční poradenství obsluha klienta na jednom místě retence klienta konzumací více produktů

Produktové balíčky s dalšími finančními institucemi vazba životního pojištění na stavební spoření (např. Grátis od Wustenrot), vazba pojištění na penzijní připojištění (např. Budoucnost u Allianz, produkt PF ČP) havarijní pojištění a povinné ručení ve vazbě na leasing

Telefonní centra v ČR např. TC KB, ČSOB poj. požadavky jazykové (bez nářečí), nízké provozní náklady (nevyžadují se honosné budovy), TC KB – pojištění platebních karet

Online prodej (B2C) Podle SwissRe (Sigma5/2000) – Evropa 1999, 0,02 % přijaté pojistné – Odhad Evropa 2005, 4 % přijaté pojistné – USA 1999, 0,22 % přijaté pojistné – Odhad USA 2005, 8 % přijaté pojistné

Příklady Online sjednávání pojištění na serverech pojišťoven povinné ručení, havarijní pojištění Uniqa cestovní, povinné ručení, havarijní, domácnost ČSOB pojišťovna cestovní, povinné ručení, havarijní spořící, odpovědnost občanů Česká podnikatel. pojišťovna cestovní, povinné ručení, havarijní, úraz, odpovědnost Česká pojišťovna cestovní, havarijní, povinné ručení, Allianz Direct

Příklady Online sjednávání pojištění na serverech pojišťoven HVP – pojištění domácnosti, bytů, budov, občanské odpovědnosti za škodu, pojištění odp.zaměstnance za škodu, povinné ručení - pojišťovna jen na serveru (povinné ručení +havarijní pojištění)

Sjednávání pomocí mobilního telefonu Makléř Satum Czech, s. r. o., nabízí cestovní pojištění Generali pomocí technologie SMS a WAP (blíže

Některé finanční servery v ČR a online sjednávání pojištění jen prokliky ze sekce finance na finanční servery stavební spoření, penzijní připojištění, životní, cestovní stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění Wüstenrot cestovní, životní, povinné ručení + stavební spoření, penzijní připojištění

Povinné ručení příklad z praxe Přechod ze státního monopolu na komerční pojišťovny – dělení trhu podzim Česká pojišťovna – cca 2,5 mil. klientů, 2. Kooperativa – cca 1,5 mil. klientů 3. Allianz –cca 650 tisíc klientů 4. Komerční pojišťovna – cca 500 tisíc klientů Jaké byly důvody úspěchu Komerční pojišťovny (cca 10% trhu)?

Produkt (Product) Definován zákonem č. 168/1999 Sb. Minimální poj. částka pro škodu: na zdraví a usmrcení – 18 mil. Kč na majetku a ušlém zisku – 5 mil. Kč Komerční pojišťovna 1 produkt s 3 násobkem pojistných částek

Pojistné (Price) ČKP stanovila minimální pojistné Komerční pojišťovna – „vyplácela ihned“ 200 Kč za vyplněný marketingový dotazník ostatní pojišťovny lákaly na různé výhody v budoucnu (slevové karty, bonusy apod.)

Distribuce (Place) přepážky KB (cca 300) telefonní centrum KB vlastní prodejci v terénu externí prodejní sítě korespondenčně (1 mil. DM s návrhem smlouvy klientům KB) provize nastavena na úroveň konkurence

Propagace (Promotion) info v letácích dceřiných společností KB (IKS KB, PF KB, VSS KB) krátké zprávy ve výpisech účtů klientů KB reklama v tisku sponzoring počasí na ČT 1 1 mil. DM klientům KB

Lidé (People) krátké intenzivní proškolení kvalifikovaní prodejci motivace (soutěže)

Materiální prostředí (Physical Evidence) sladěno jen v rámci KB, TC KB a Komerční pojišťovny ostatní distribuční kanály – jen stejné letáky a samoplepky

Procesy (Processes) oproti konkurenci využití TC a přepážek KB SW pro sjednávání v KB a TC standardní papírové smlouvy skenování papírových pojistných smluv

Pojištění pro případ dožití se smrtí úrazem a invaliditou následkem úrazu korespondenční způsob uzavírání bez lékařské prohlídky návrh smlouvy tvořil zadní část obalu časopisu OZP BP odezva 1 promile v roce 1997

Některé faktory působící na vývoj změny v požadavcích klientů (příklon k finančnímu poradenství) vývoj v pojišťovnách a dalších finančních institucích technologický vývoj globalizace (členství v EU; registrace doma, oznámení na MF členské země)

Pojištěnost = předeps. pojistné / HDP v běžných cenách Pojištěnost v zemích EU je cca 7,2 % a je cca 2 x vyšší než v ČR

Procentní podíl životního pojištění na předepsaném pojistném ČR Francie Švýcarsko Portugalsko Španělsko 3957Itálie 6656Belgie 6358Holandsko 5744Rakousko 5345Německo

Podíl předepsaného pojistného životního a neživotního pojištění v ČR

Daňové zvýhodnění životního pojištění (§15 odst. 13 zákona 586/1992 Sb.) Pojištěný může odečíst zaplacené pojistné maximálně Kč za rok (2x60, min. poj. částky). Zaměstnavatel může zahrnout do nákladů maximálně Kč za rok na jednoho zaměstnance. Příspěvek zaměstnavatele nepodléhá poplatkům na sociální a zdravotní pojištění a zaměstnanci se o příspěvek nezvyšuje základ pro výpočet daně z příjmu.

Příspěvek na životní pojištění je pro firmu levnější než zvýšení mzdy

Distribuční kanály a životní pojištění bankopojišťovny zprostředkovatelé a makléři telefonní centra a internet

Zprostředkovatelé a makléři a životní pojištění tendence k finančnímu poradenství makléři zejména kolektivní formy životního pojištění pojištění

Internet a telefonní centra dnes zejména on-line cestovní pojištění, povinné ručení, méně poj. domácnosti (3 pojišťovny), havarijní pojištění s pov. ručením (5 pojišťoven) životní pojištění „spořící“ (na dožití) napojení na homebanking (?) havarijní pojištění po telefonu (?) V souladu se světovými trendy lze očekávat rozvoj i v ČR

Podpora prodeje CRM (integrace marketingu a IT) rychle dostupné informace (rychlá reakce na požadavky klienta) historie kontaktů (využití DB) zvýšení produktivity a kvality

Harmonizace zákonů provedena novela zákona o pojišťovnictví zákon o zprostředkovatelích a likvidátorech zákon o pojistné smlouvě provozování činnosti v ČR na základě licence ve vlastní zemi

Výhledy po vstupu do EU (Doc. Čejková, Konference IIR, Praha 2002) 1,572,36Zaměstnanci na 1000 obyvatel Počet zaměstnanců Obyvatelé na 1 pojišť Počet pojišťoven Počet obyvatel (v tis.) ČREUUkazatel

POJISTNÝ TRH ČR stav k prosinci pojišťovny se sídlem v ČR36 z toho: životní 3, neživotní 18, univerzální 15 - pojišťovny z EU - pobočky v ČR18 - pojišťovny a pobočky z EU (EHP) projevující zájem v ČRcca 500 blíže na - Dohled nad finančním a pojistným trhemwww.cnb.cz

Možné změny na trhu v ČR po vstupu do EU fúze pojišťoven (počet zaměstnanců bude klesat) převody kmenů a specializace (již se děje) rozvoj bankopojištění (využití zázemí banky – SW, marketing, prodej) outsourcing nabídka zahraničních pojišťoven například přes internet rozvoj životního pojištění (vazba na důchodovou reformu) širší nabídka na trhu

4P nebo 4C ? C ustomer Value Hodnota pro zákazníka C ost to the Costumer - Náklady pro zákazníka C onvenience C onvenience Pohodlí C ommunication C ommunication Komunikace

Možné zkušební otázky ● Pojistné produkty jsou charakteristické zejména tím, že jsou nehmotné povahy, mají úzkou vazbou na psychologické aspekty a mohu se uzavírat na dlouhou dobu. ● Distribuční kanály v pojišťovnictví lze rozdělit do tří základních skupin na: zprostředkovatelé pojištění, kooperační partnery a na alternatvní distribuční kanály. ● Kooperačními partnery pojišťoven při prodeji pojištění se rozumí:subjekty, které prodej pojištění považují za vedlejší doplňkovou činnost (banky, zdravotní pojišťovny, stavební spořitelny, penzijní fondy apod.)

Možné zkušební otázky ● Alternativními distribučními kanály se rozumí prodej pojištění zejména prostřednictvím moderních technologií (telefonní centra, internet apod.) ● K výhodám koncepce tzv. bankopojištění (bancassurance) patří sdílení nákladů mezi bankou a pojišťovnou (například na marketing, na hardware a software) a obsluha klienta na jednom místě (např. sjednání hypotéky na dům a zároveň uzavření pojištění)