Spalovací Turbína
Spalovací turbína je tepelný stroj, jehož pracovní látkou jsou spaliny vzniklé spalováním paliva v spalovací komoře. Palivo je spalováno za pomocí stlačeného vzduchu, ten je před tím stláčen v kompresoru.
U proudových motorů se jedná o turbokompresor umístěný na společné hřídeli se spalovací turbínou. Spaliny při průchodu turbínou jejím lopatkám odevzdávají svou kinetickou energii.
Spalovací turbína patří do skupiny spalovacích (resp Spalovací turbína patří do skupiny spalovacích (resp. reaktivních) motorů s vnitřním spalováním, protože spalovací komora je její součást.
Vlastnosti V porovnání s pístovými spalovacími motory mají turbíny své výhody i nevýhody.
Výhody nižší obsah škodlivin ve spalinách malé nároky na kvalitu paliva vysoká pravidelnost chodu a malá nevyváženost lehká startovatelnost nízká výkonová hmotnost lepší průběh točivého momentu z hlediska trakčních požadavků schopnost zpracovávat nízké teplotní a tlakové spády, často jinak nevyužitelné
Nevýhody vysoká měrná spotřeba paliva z důvodu nízkých teplotních spádů - 700 °C, krátkodobě 1400 °C z toho vyplývající nízká účinnost malé akcelerační schopnosti vysoké tepelné namáhaní lopatek a z toho vyplývající nízká životnost vyšší hlučnost
Využití Spalovací turbíny našly uplatnění pro pohon: cestovních vozidel - s výkony 100 - 500 kW tanků (např. americký tank M1 Abrams) lokomotiv - s výkony 1300 - 3550 kW, různé řešení s 15 až 23 stupňovým kompresorem a 4 až 11 stupňovou turbínou letadel v turbovrtulových motorech - využívajících práci turbíny na pohon vrtule jako turbokompresorové proudové motory - využívající větší část energie spalin na vyvození reaktivních sil jako náporové motory - bez kompresoru, stlačení vzduchu se dosahuje rychlostí letu lodí - s výkony až do 100000 kW
Obrázky