DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Advertisements

MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HOSPODÁŘSKÁ GEOGRAFIE.
Hospodářský zeměpis ve výuce oboru Podnikání. Obecný cíl výuky předmětu: formování geografického myšlení porozumění hospodářství v jeho územních souvislostech.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Mezinárodní obchod David Štros, Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Stupeň rozvoje států světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TERCIÁRNÍ SFÉRA Obslužná sféra.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Management cestovního ruchu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
CESTOVNÍ RUCH.
Žádná země nevyrábí vše,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
HOSPODÁŘSKÁ KLASIFIKACE KANADY
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Jan Dušek. * Průmysl Průmysl * Zahraniční obchod Zahraniční obchod * Pomoc africkým zemím Pomoc africkým zemím * Seznam použitých zdrojů Seznam použitých.
Světové hospodářství.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník9. Vzdělávacíoblastobor tematický okruh Člověk a příroda Zeměpis Hospodářský potenciál.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Soudobý svět Ekonomický pohled
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Hospodářství (ekonomika)
Určeno pro : žáky 2. stupně ZŠ Sekce: základní Předmět : zeměpis
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Úvod, základní principy a cíle
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Postavení CR v hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhSvětová ekonomika- sekundární a terciární sektor TémaCestovní ruch a zahraniční obchod Označení DUMUVY_32_INOVACE_837 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření AnotaceCharakteristika, tendence a regionální přehled světového cestovního ruchu a základní regionální rozmístění zahraničního obchodu, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Cestovní ruch = uspokojování osobních potřeb v oblasti turistiky, rekreace, kultury a rehabilitace, ke kterému dochází mimo místo trvalého pobytu a ve volném čase  významné odvětví národního hospodářství  poskytuje mnoho pracovních příležitostí  faktor šíření globalizace  ČR - na HDP se podílí cca 5 – 10 % (jsou i státy, kdy převážnou část HDP - Bahamy)

Rozdělení cestovního ruchu Podle vlivu na HDP: 1. aktivní --- pozitivně ovlivňuje státní rozpočet = osoby přijíždějící do země + domácí CR - význam pro domácí trh = zdroj finančních prostředků - podporují rozvoj domácí ekonomiky - turisté využívají: doprava, ubytovací zařízení, veřejné stravování, obchod, kultura, sport, spotřební průmysl (výrobky = suvenýry) 2. pasivní --- negativně ovlivňuje státní rozpočet = osoby vyjíždějící do zahraničí = odliv finančních prostředků, menší vliv na domácí trh (pouze vybavení na cesty do zahraničí)

Rozdělení CR Podle území, kde je CR realizován: 1. Domácí – realizován na území daného státu - aktivní CR + rekreaci občanů daného státu 2. Zahraniční – jedná se pouze o pobyt v cizí zemi - pasívní CR

Obr. č. 1 – formy a druhy CR

Vliv CR na NH státu Zdrojové země – hlavně státy ekonomicky vyspělé – mají prostředky na CR – vyjíždějí do zahraničí - podle objemu vyjíždějících turistů a vydaných prostředků : Německo, USA, Japonsko, VB, Francie Cílové země – podporují rozvoj domácího trhu – umožňují návštěvy cizinců - investice a podpora aktivního CR - podle objemu příjezdů: Francie, USA, Španělsko, Itálie, VB

Základní trendy Celosvětově – 60 % všech cizinců přijíždí do Evropských zemí - 20 % - S. a J. Amerika - 15 % - Japonsko a ost. Asie - 5 % - ostatní – Afrika, Austrálie Sezónní proudy a) Léto ---- ze severu na jih (moře) b) Zima --- více směrů, více koncentrované na určité místo (Alpy) nebo čas (Silvestr) c) Mimosezóna – kulturně poznávací a nákupní CR

Druhy CR podle zaměření: městskou turistiku přímořskou turistiku lázeňskou turistiku horskou turistiku kulturně-historickou turistiku + poznávací (hrady, zámky,…) kongresová turistika ostatní – lovecká, …

Zahraniční obchod -Součástí terciéru – navazuje na ostatní sektory – realizuje se výměna zboží a služeb mezi státy -Světové měřítko – kromě zboží a služeb, také technologie, „duševní vlastnictví“ – licence, ochranné známky, know-how,.. -Důsledek postupující internacionalizace ekonomiky -Podporují ho i mezinárodní organizace – Světová obchodní organizace – WTO Všeobecná dohoda o clech a obchodu - GATT

Zahraniční obchod ZO = princip výměny zboží mezi státy -dělí se na vývoz – export dovoz – import Hodnocení úrovně ZO: – obrat ZO – součet D a V -saldo ZO – rozdíl mezi V a D výsledek A nebo P obchodní bilance -uzavřenost nebo otevřenost ZO (poměr mezi obratem ZO a objemem HDP)

Struktura ZO - Vliv – blízkost zemí, politicko-ekonomická orientace - hospodářská úroveň Komoditní struktura (dle druhu zboží) - 40 % strojírenské výrobky - 30 % ostatní průmyslové výrobky - 10 % chemické výrobky - zbytek – potraviny, energetické a ostatní suroviny U vyspělých zemí – odlišná struktura – USA – až 70% průmyslových výrobků, Japonsko – přes 70 % strojírenské výrobky X země OPEC – přes 80 % suroviny (ropa)

Územní struktura Celková hodnota světového ZO za rok = 12 biliónů USD z toho 2/3 = hospodářsky nejvyspělejší oblasti – USA, Japonsko, západní Evropa

Obr. č. - Obchod mezi makroregiony

Investice a prodej VT informaci -Zvláštní forma ZO -Forma šíření modernizace NH – přímé investice kapitálu do jiné země --- tam, kde je „zajímavá“ cena výrobních faktorů – PS, dopravní náklady, E + mírnější legislativa -Prvek industrializace Hlavními investory: – vyspělé státy – USA, JV Asie, západní Evropa

Zahraniční pomoc -Specifická forma zahraničních vztahů -Humanitární pomoc - představuje přesun především potravin, léků, oděvů, nouzového bydlení a předmětů osobní spotřeby + služeb -Směřuje do míst postižených přírodní katastrofou nebo teroristickými útoky, země válčící, země s výrazným podílem chudoby -Hlavní směr : sever --- jih Největší „dárci“ – Nizozemí, skandinávské země, Japonsko, USA Hlavní příjemci darů : subsaharská Afrika, některé státy JV Asie, a Latinské Ameriky

Použitá literatura: Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN , s Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd., Fragment, Praha 2008, ISBN , s Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN , s. 74 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN , s. 72