Marketingový mix Produkt
Produkt Výrobky: - jádro obchodní činnosti - ovlivňuje ostatní složky mkt. mixu = vše, co je na trhu nabízeno, směňováno (VK, služba, myšlenka) Výrobky: spotřební – potraviny, drogistické zb., textil, obuv výrobní prostředky – stroje, PC, zařízení pro výrobu
Služby: - osobní, obchodní, stravovací, ubytovací - peněžní, pojišťovací, ekonomické - servisní, opravárenské - řemeslnické – truhlářské, lakýrnické, zednické - dopravní, marketingové, vzdělávací - kulturní, sportovní, zdravotnické
Rozdíl mezi výrobkem a službou? - kdy výrobek a službu potřebujeme? Myšlenky: - licence, patenty, autorská práva, know-how
Zboží časté spotřeby Spotřební zboží – chléb, mléko, noviny, hygienické zboží, základní potraviny - minimální úsilí k porovnání variant - kupující má představu o ceně, jakosti - občas zkusí změnu – buď zůstane nebo se vrátí zpět k původnímu
Zboží občasné spotřeby - oděvy, boty, vybavení pro domácnost, sport, pro trávení volného času apod. potravinářské speciality - dražší zboží - složitější rozhodování - důležitá je zkušenost se značkou - působí celý komplex mkt.mixu
Luxusní zboží - luxusní odívání (značkové salony) - luxusní bydlení (domy, byty) - speciální zboží pro hobby (drahá auta, motorky, obrazy, umělecká díla apod.) - složitější rozhodování - prestižní nákup - „one-to-one“ marketing – šitý na míru zákazníka - zákazníci věrni značce, cena není bariérou
Marketingová struktura produktu - objektem zájmu není samotný produkt, ale uspokojení zákazníka a vyřešení jeho problému (např. kosmetika, PC apod.) - rozlišujeme několik úrovní (vrstev) produktu:
1.úroveň – základní úroveň=jádro produktu - uspokojení základní potřeby zákazníka - co si kupuji a proč si to kupuji? - příklady – TV, hodinky, židle, lístek na koncert, penzijní připojištění… apod. 2. úroveň=formální produkt - způsob uspokojení potřeby - dán užitnými vlastnostmi produktu - př. Boty Adidas x z tržnice, BMW x Dacia - důraz na kvalitu (u auta – výkon, bezpečnost, bezporuchovost, pohodlí apod.)
3. úroveň=rozšířený produkt - doplňky, vylepšení, služby (délka záruční lhůty, leasing apod.) - u auta – doplnění airbagů, elektronikou, klimatizací apod. 4. úroveň=psychologické vnímání produktu - jak zákazník vnímá kvalitu - značkový přehrávač X Sony - značka, image, pověst podniku - image ovlivňuje velikost prodeje
- spojením 4 úrovní vzniká úplný marketingový produkt, který je schopen obstát v konkurenci - konkurenční boj dnes – na úrovni rozšířeného produktu a image značky
Úplný marketingový produkt