Lenka Zahradníčková 7. 12. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Základní finanční výkazy
PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
 35 Longbrook Street, Exeter, Devon, EX4 6AW O firmě  Druh společnosti: Sole proprietorship  Právní forma podnikání: Sole proprietorship  Předmět.
Bilance a bilanční princip
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Lenka Zahradníčková
Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVNÍHO PODNIKU
FINANCE 2014/2015.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Účetnictví – Rozvaha, její funkce, obsah a členění
Podniková ekonomika.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Holínská, E.: Základy účetnictví BIVŠ LS 2009/ Stručný obsah 2. přednášky předmět účetnictví majetek podniku - aktiva struktura aktiv vlastnický.
Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.Jindra Germaničová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Poměrové ukazatele.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Podnikatelský plán struktura plánu.
Energetická společnost ČEZ, a. s. Petr Vobořil výkonný ředitel pro strategický rozvoj Tisková konference k výsledkům hospodaření za I. – III. čtvrtletí.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P ODNIKATELSKÝ ZÁMĚR. D ŮVODY SESTAVENÍ PODNIKATELSKÉHO ZÁMĚRU A) Smyslem sestavení podnikatelského záměru je prokázat sobě či obchodnímu okolí smysluplnost.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Lenka Zahradníčková
KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU Finanční plán, finanční strategie
Lenka Zahradníčková
UC_A1_Základy účetnictví
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
Příklad Využijte níže uvedené účetní výkazy (v mil. Kč) k sestavení základních poměrových ukazatelů rentability (ROE, ROA a ROS), likvidity (L1, L2, L3),
Finanční výkazy obchodních společností
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Poměrové ukazatele.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Obchodní společnosti a jejich finanční výkazy
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Základy firemních financí
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Téma 3-4 Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow 1. Majetková struktura - faktory ovlivňující majetkovou strukturu 2. Finanční struktura - míra.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
KEM / PEPL2 Modelování hodnoty podniku Jan Cedl 2015.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Téma 3: Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow 1. Majetková struktura - faktory ovlivňující majetkovou strukturu 2. Finanční struktura - míra.
Finanční management Téma č.2 Dnešek 1.Minitestíček 2.Analýza rozvahy 3.TOP 10 of Seminar Misery 4.Výlet.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
AKTIVA a PASIVA AKTIVA = PASIVA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Dopady změn směnných kurzů
Výrobní faktory organizace
Podniková ekonomika.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Podniková ekonomika.
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Majetková a kapitálová výstavba podniku
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyhodnocení stavební zakázky
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Lenka Zahradníčková

Risk Appetite Risk Capacity

Strategie řízení rizik – Retence – Přenos – Vyhýbání se – Redukce

Druhá etapa strategického managementu Transformace strategie do akčních plánů Alokace zdrojů Motivace Organizace

Parametrizace cílů

Funkční plány: – Plán marketingu a prodeje – Plán výroby – Plán zásobování – Plán investic – Plán inovací – Personální plán Finanční plán

Jak sestavit strategický finanční plán?

Plánování výnosů – Agregovaně – Desagregovaně

Plánování výnosů Společnost Zebra vyrábí dřevěné hračky (houpací koně a vozíčky), celkové tržby v roce 2013 činily Kč, v roce 2014 předpokládá společnost 5 % růst tržeb, v roce 2015 pak 10 % růst tržeb a v roce % růst tržeb. (Vypočítejte tržby v případě, že se jedná o meziroční přírůstky, v případě, že se jedná vždy o růst vůči roku 2013)

Plánování výnosů Společnost Zebra vyrábí dřevěné hračky (houpací koně a vozíčky), dle vývoje prodejů v minulých letech se dá očekávat, že prodeje vozíčků budou v následujících letech klesat (dle trendu minulých let o 3 % ročně). Naopak poptávka po houpacích koních roste a dá se předpokládat, že tomu tak bude i nadále. Na základě provedené analýzy je možné očekávat, že se zvýší počet prodaných koní o 2 % každý rok. Prodejní cena vozíčků je 300 Kč a houpacích koní 500 Kč, na základě zvážení všech faktorů lze očekávat, že se prodejní cena houpacího koně v roce 2015 zvedne na 550 Kč. V roce 2012 se prodalo 200 vozíčků a 500 ks houpacích koní, v roce vozíčků a 510 houpacích koní. Predikujte celkové tržby společnosti Zebra do roku 2016.

Plánování nákladů – Agregovaně – Desagregovaně

Plánování nákladů Absolutní hodnotyPodíly na tržbách v % Položka Tržby Spotřeba materiálu a energie182,1194,2214,9225,1 Služby76,58897,3112,5 Ostatní náklady107, ,4120,2 Odpisy investičního majetkuXXXX Další provozní náklady38,735,253,148,2 Finanční náklady31,238,548,954 Daň z příjmůXXXX Zisk po zdaněníXXXX

Plánování nákladů Podíly na tržbách v %Absolutní hodnoty Položka Tržby 710,0958,61150,0 Spotřeba materiálu a energie Služby Osobní náklady Odpisy investičního majetku Další provozní náklady Finanční náklady Celkové náklady Zisk po zdanění

Jakým způsobem byste plánovali odpisy a mzdové (osobní) náklady?

Výsledek hospodaření – Plánované výnosy – Plánované náklady – Úprava na základ daně

Objasněte pojem dividendová politika?

Kroky k sestavení rozvahy -A, P, DEK -Struktura DEK

Plánování rozvahových položek závislých na tržbách – Jaké položky to mohou být?

Metoda procentních poměrů Regresní metoda – využití PC Metoda ukazatelů obratu

Příklad: Vývoj tržeb společnosti XYZ byl následující: v roce Kč, v roce Kč. Na základě analýzy prostředí a dle stanovených cílů společnost předpokládá růst tržeb v roce 2014 o 5 %, v roce 2015 o 6 % oproti roku 2014 a v roce 2016 očekává přibližně stejnou velikost tržeb jako v roce předcházejícím. Společnost bude v souvislosti s výší očekávané poptávky rozšiřovat zásoby, vzhledem k růstu tržeb porostou i pohledávky a závazky z obchodních styků. Jejich vývoj v předchozích letech je zobrazen v následující tabulce. Vypočítejte procentní poměry jednotlivých položek k tržbám v letech skutečnosti. Dle požadavků a diskuse na cvičení odhadněte procentní poměry k tržbám pro roky plánu a dopočítejte absolutní hodnoty pohledávek, závazků a zásob v letech plánu.

Položky Tis. Kč % % % % % Pohledávky Zásoby Závazky 40 42

Vypočítejte výši plánovaných položek aktiv a pasiv, víte-li, že vycházíte z hodnot obratových ukazatelů a předpokládáte, že hodnoty obrátek v plánu vycházejí ze stagnace obratových ukazatelů u finančního majetku a krátkodobých závazků, u ostatních položek je plánováno mírné zrychlení.

Položka Minulé obdobíPlán obrátekPlán OA a KZ Zásoby 7,157,677,88,068,459,1 Pohledávky 6,636,116,56,767,158,459,1 Finanční majetek 29,9 31,4 6 35,3 6 33,4 1 32,5 KZ z obchodního styku 8,718,979,369,19,7510,4 Ostatní KZ 26,2 6 24,1 8 24,9 6 25, Tržby ,

RokTržbyZásoby ? Zde uvedený jednoduchý příklad vychází z údajů o velikosti zásob a tržeb za uplynulých osm let. Jestliže body, jejichž souřadnice vyjadřují vždy velikost zásob a tržeb zobrazíme grafu, vidíme závislost zásob na tržbách, kterou dobře vystihuje lineární závislost, kterou běžně zobrazujeme přímkou. Zásoby = a + b ∙ Tržby a – konstanta, vyjadřující velikost zásob nezávislou na výši tržeb b – konstanta, vyjadřující přírůstek zásob připadající na přírůstek tržeb o jednotku

Parametry a, b můžeme snadno stanovit pomocí Excelu, výsledem bude a = 30,8 a b =0,112, koeficient R 2 = 0,84. Znamená to, že fixní složka zásob je 30,8 mil. Kč a při vzrůstu tržeb o 1 mil. Kč vzrostou zásoby o 0,112 mil. Kč. Koeficient R 2 je dosti vysoký, takže lineární závislost dobře vystihuje závislost zásob na tržbách. Očekávaná výše zásob v roce 2014 bude při plánovaných tržbách 710 mil. Kč = 30,8 + 0,112 * 710 = 110,5 mil. Kč.

Plánování dalších položek – Stálá aktiva

Společnost XYZ má na konci účetního období stav majetku 284 mil. Kč. Vypočítejte výši plánovaného dlouhodobého hmotného majetku pro roky 2014 – 2016 dle následujících údajů. DM podle investičního programu Hodnota DM na počátku roku Nově pořízený majetek171,2163,3136,3 Odprodej a vyřazení majetku18200 Odpisy56,881,5103,5 Hodnota DM na konci roku

Pokud máme individuálně naplánované položky z rozvahy, dále položky v závislosti na tržbách lze sestavit rozvahu viz následující příklad. Pozor aktiva = musí rovnat pasivům Musíme plánovat dodatečné externí zdroje

Vycházíme z následujících předpokladů: DHM je plánován v závislosti na investičním plánu DFM v v roce 2014 dojde k navýšení účasti ve vybrané firmě o 43 (mil. Kč). OA jsou plánovány procentním poměrem k tržbám. Závazky z obchodních vztahů a ostatní krátkodobé závazky stanovíme metodou procentního poměru k tržbám. Nerozdělený zisk poroste v roce 2014 o 28,4 mil. Kč a v roce 2015 o 38,3, v roce 2016 o 57,5 mil. Kč. Již nyní předpokládáme, že k výplatě dividend ve výši 50 % ze zisku po zdanění dojde v roce 2016 (ze zisku roku 2015). Ostatní položky pasiv v hodnotě roku 2013.

Položka Aktiva celkem558,0 Stálá aktiva306,0 Dlouhodobý hmotný majetek284,0 Dlouhodobý finanční majetek22,0 Oběžná aktiva252,0 Zásoby104,0 Pohledávky123,0 Finanční majetek25,0 Pasiva celkem558,0 Vlastní kapitál277,0 Základní kapitál220,0 Nerozdělený zisk57,0 Cizí zdroje281,0 Dlouhodobé závazky116,0 Obligace0,0 Dlouhodobé bankovní úvěry116,0 Krátkodobé závazky165,0 Závazky z obchodního styku92,0 Ostatní krátkodobé závazky33,0 Běžné bankovní úvěry40,0 Disponibilní zdroje558,0 Dodatečný externí kapitál0,0 Tržby643, ,61150

Nástroj implementace a hodnocení výkonnosti podniku Komplexní měřítko Norton, Kaplan

Nástroj implementace a hodnocení výkonnosti podniku Komplexní měřítko Norton, Kaplan

4 perspektivy – Finanční – Zákaznická – Interních procesů – Potenciálů

Základní pojmy – Cíle – Měřítka – Akce

Karta strategické akce Strategická akce: Zodpovědná osoba: Termín počátku: Termín ukončení: Podporovaný cíl: Priorita: Komentář: Rozpočet:Plánovaný: Skutečný:

Třetí etapa strategického managementu Kritéria hodnocení: – Konzistence – Soulad – Proveditelnost – Konkurenční výhoda

Charakteristika úspěšného systému hodnocení strategie – Ekonomické – Smysluplné – Aktuální – Přiměřená frekvence hodnocení

Rámec hodnocení strategie – Prověření podkladů tvorby strategie – Měření výkonnosti strategie – Realizace korekčních opatření

Měření výkonnosti strategie – Kvantitativní ukazatelé – Kvalitativní ukazatelé

Gap analýza

Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.

Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.

Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.

Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.

Tržní penetrace Rozvoj trhu Rozvoj produktu

Koncentrická Horizontální Složená

Omezení Prodej části firmy Likvidace

Vlastnická, korporátní a organizační strategie Obchodní a marketingová strategie Investiční plánování a strategie Personální strategie Bezpečnostní strategie