Lenka Zahradníčková
Risk Appetite Risk Capacity
Strategie řízení rizik – Retence – Přenos – Vyhýbání se – Redukce
Druhá etapa strategického managementu Transformace strategie do akčních plánů Alokace zdrojů Motivace Organizace
Parametrizace cílů
Funkční plány: – Plán marketingu a prodeje – Plán výroby – Plán zásobování – Plán investic – Plán inovací – Personální plán Finanční plán
Jak sestavit strategický finanční plán?
Plánování výnosů – Agregovaně – Desagregovaně
Plánování výnosů Společnost Zebra vyrábí dřevěné hračky (houpací koně a vozíčky), celkové tržby v roce 2013 činily Kč, v roce 2014 předpokládá společnost 5 % růst tržeb, v roce 2015 pak 10 % růst tržeb a v roce % růst tržeb. (Vypočítejte tržby v případě, že se jedná o meziroční přírůstky, v případě, že se jedná vždy o růst vůči roku 2013)
Plánování výnosů Společnost Zebra vyrábí dřevěné hračky (houpací koně a vozíčky), dle vývoje prodejů v minulých letech se dá očekávat, že prodeje vozíčků budou v následujících letech klesat (dle trendu minulých let o 3 % ročně). Naopak poptávka po houpacích koních roste a dá se předpokládat, že tomu tak bude i nadále. Na základě provedené analýzy je možné očekávat, že se zvýší počet prodaných koní o 2 % každý rok. Prodejní cena vozíčků je 300 Kč a houpacích koní 500 Kč, na základě zvážení všech faktorů lze očekávat, že se prodejní cena houpacího koně v roce 2015 zvedne na 550 Kč. V roce 2012 se prodalo 200 vozíčků a 500 ks houpacích koní, v roce vozíčků a 510 houpacích koní. Predikujte celkové tržby společnosti Zebra do roku 2016.
Plánování nákladů – Agregovaně – Desagregovaně
Plánování nákladů Absolutní hodnotyPodíly na tržbách v % Položka Tržby Spotřeba materiálu a energie182,1194,2214,9225,1 Služby76,58897,3112,5 Ostatní náklady107, ,4120,2 Odpisy investičního majetkuXXXX Další provozní náklady38,735,253,148,2 Finanční náklady31,238,548,954 Daň z příjmůXXXX Zisk po zdaněníXXXX
Plánování nákladů Podíly na tržbách v %Absolutní hodnoty Položka Tržby 710,0958,61150,0 Spotřeba materiálu a energie Služby Osobní náklady Odpisy investičního majetku Další provozní náklady Finanční náklady Celkové náklady Zisk po zdanění
Jakým způsobem byste plánovali odpisy a mzdové (osobní) náklady?
Výsledek hospodaření – Plánované výnosy – Plánované náklady – Úprava na základ daně
Objasněte pojem dividendová politika?
Kroky k sestavení rozvahy -A, P, DEK -Struktura DEK
Plánování rozvahových položek závislých na tržbách – Jaké položky to mohou být?
Metoda procentních poměrů Regresní metoda – využití PC Metoda ukazatelů obratu
Příklad: Vývoj tržeb společnosti XYZ byl následující: v roce Kč, v roce Kč. Na základě analýzy prostředí a dle stanovených cílů společnost předpokládá růst tržeb v roce 2014 o 5 %, v roce 2015 o 6 % oproti roku 2014 a v roce 2016 očekává přibližně stejnou velikost tržeb jako v roce předcházejícím. Společnost bude v souvislosti s výší očekávané poptávky rozšiřovat zásoby, vzhledem k růstu tržeb porostou i pohledávky a závazky z obchodních styků. Jejich vývoj v předchozích letech je zobrazen v následující tabulce. Vypočítejte procentní poměry jednotlivých položek k tržbám v letech skutečnosti. Dle požadavků a diskuse na cvičení odhadněte procentní poměry k tržbám pro roky plánu a dopočítejte absolutní hodnoty pohledávek, závazků a zásob v letech plánu.
Položky Tis. Kč % % % % % Pohledávky Zásoby Závazky 40 42
Vypočítejte výši plánovaných položek aktiv a pasiv, víte-li, že vycházíte z hodnot obratových ukazatelů a předpokládáte, že hodnoty obrátek v plánu vycházejí ze stagnace obratových ukazatelů u finančního majetku a krátkodobých závazků, u ostatních položek je plánováno mírné zrychlení.
Položka Minulé obdobíPlán obrátekPlán OA a KZ Zásoby 7,157,677,88,068,459,1 Pohledávky 6,636,116,56,767,158,459,1 Finanční majetek 29,9 31,4 6 35,3 6 33,4 1 32,5 KZ z obchodního styku 8,718,979,369,19,7510,4 Ostatní KZ 26,2 6 24,1 8 24,9 6 25, Tržby ,
RokTržbyZásoby ? Zde uvedený jednoduchý příklad vychází z údajů o velikosti zásob a tržeb za uplynulých osm let. Jestliže body, jejichž souřadnice vyjadřují vždy velikost zásob a tržeb zobrazíme grafu, vidíme závislost zásob na tržbách, kterou dobře vystihuje lineární závislost, kterou běžně zobrazujeme přímkou. Zásoby = a + b ∙ Tržby a – konstanta, vyjadřující velikost zásob nezávislou na výši tržeb b – konstanta, vyjadřující přírůstek zásob připadající na přírůstek tržeb o jednotku
Parametry a, b můžeme snadno stanovit pomocí Excelu, výsledem bude a = 30,8 a b =0,112, koeficient R 2 = 0,84. Znamená to, že fixní složka zásob je 30,8 mil. Kč a při vzrůstu tržeb o 1 mil. Kč vzrostou zásoby o 0,112 mil. Kč. Koeficient R 2 je dosti vysoký, takže lineární závislost dobře vystihuje závislost zásob na tržbách. Očekávaná výše zásob v roce 2014 bude při plánovaných tržbách 710 mil. Kč = 30,8 + 0,112 * 710 = 110,5 mil. Kč.
Plánování dalších položek – Stálá aktiva
Společnost XYZ má na konci účetního období stav majetku 284 mil. Kč. Vypočítejte výši plánovaného dlouhodobého hmotného majetku pro roky 2014 – 2016 dle následujících údajů. DM podle investičního programu Hodnota DM na počátku roku Nově pořízený majetek171,2163,3136,3 Odprodej a vyřazení majetku18200 Odpisy56,881,5103,5 Hodnota DM na konci roku
Pokud máme individuálně naplánované položky z rozvahy, dále položky v závislosti na tržbách lze sestavit rozvahu viz následující příklad. Pozor aktiva = musí rovnat pasivům Musíme plánovat dodatečné externí zdroje
Vycházíme z následujících předpokladů: DHM je plánován v závislosti na investičním plánu DFM v v roce 2014 dojde k navýšení účasti ve vybrané firmě o 43 (mil. Kč). OA jsou plánovány procentním poměrem k tržbám. Závazky z obchodních vztahů a ostatní krátkodobé závazky stanovíme metodou procentního poměru k tržbám. Nerozdělený zisk poroste v roce 2014 o 28,4 mil. Kč a v roce 2015 o 38,3, v roce 2016 o 57,5 mil. Kč. Již nyní předpokládáme, že k výplatě dividend ve výši 50 % ze zisku po zdanění dojde v roce 2016 (ze zisku roku 2015). Ostatní položky pasiv v hodnotě roku 2013.
Položka Aktiva celkem558,0 Stálá aktiva306,0 Dlouhodobý hmotný majetek284,0 Dlouhodobý finanční majetek22,0 Oběžná aktiva252,0 Zásoby104,0 Pohledávky123,0 Finanční majetek25,0 Pasiva celkem558,0 Vlastní kapitál277,0 Základní kapitál220,0 Nerozdělený zisk57,0 Cizí zdroje281,0 Dlouhodobé závazky116,0 Obligace0,0 Dlouhodobé bankovní úvěry116,0 Krátkodobé závazky165,0 Závazky z obchodního styku92,0 Ostatní krátkodobé závazky33,0 Běžné bankovní úvěry40,0 Disponibilní zdroje558,0 Dodatečný externí kapitál0,0 Tržby643, ,61150
Nástroj implementace a hodnocení výkonnosti podniku Komplexní měřítko Norton, Kaplan
Nástroj implementace a hodnocení výkonnosti podniku Komplexní měřítko Norton, Kaplan
4 perspektivy – Finanční – Zákaznická – Interních procesů – Potenciálů
Základní pojmy – Cíle – Měřítka – Akce
Karta strategické akce Strategická akce: Zodpovědná osoba: Termín počátku: Termín ukončení: Podporovaný cíl: Priorita: Komentář: Rozpočet:Plánovaný: Skutečný:
Třetí etapa strategického managementu Kritéria hodnocení: – Konzistence – Soulad – Proveditelnost – Konkurenční výhoda
Charakteristika úspěšného systému hodnocení strategie – Ekonomické – Smysluplné – Aktuální – Přiměřená frekvence hodnocení
Rámec hodnocení strategie – Prověření podkladů tvorby strategie – Měření výkonnosti strategie – Realizace korekčních opatření
Měření výkonnosti strategie – Kvantitativní ukazatelé – Kvalitativní ukazatelé
Gap analýza
Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.
Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.
Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.
Cesta, jak dosáhnout cíle Typy strategie lze členit z několika pohledů – Z hlediska vztahu k okolí – Z hlediska rozsahu podnikání – dle filozofie atd.
Tržní penetrace Rozvoj trhu Rozvoj produktu
Koncentrická Horizontální Složená
Omezení Prodej části firmy Likvidace
Vlastnická, korporátní a organizační strategie Obchodní a marketingová strategie Investiční plánování a strategie Personální strategie Bezpečnostní strategie