OSOBNOST SPORTOVCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
OSOBNOST SPORTOVCE PhDr. Eva Tomešová, Ph.D..
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ JEVY.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Osobnost Občanská výchova.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Technická, taktická a psychologická příprava
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Schopnosti Milana Reichlová.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Psychologie osobnosti
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby při vnímání druhých lidí
TALENT ..
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Základy psychologie – úvod
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
OSOBNOST sportovce Seminář.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Témata kognitivní psychologie
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

OSOBNOST SPORTOVCE

Co je osobnost? Osobnost je soustava duševních vlastností, charakterizujících celistvou individualitu konkrétního člověka. Tvoří ji individuální spojení biologických, psychologických a sociálních aspektů každého jedince. Utváří se ve vztazích k sobě, ke druhým, vůči prostředí a společnosti. Relativně stálá.

Co má vliv na změnu/vývoj osobnosti? Zkušenosti Vědomosti Hodnoty Zážitky Tělesné změny

Není osobnost jako osobnost Psychologické versus laické pojetí osobnosti.

Normální a duševně zdravá osobnost autoregulovanou 2. s adekvátními mentálními reprezentacemi  3. přizpůsobenou  4. individualizovanou  5. stabilizovaně integrovanou 1. autoregulovanou, která má adekvátní pocit identity, sebehodnocení, sebecit a sebedůvěru a je schopna řešit své problémy relativně nezávisle a převážně sama; 2. s adekvátními mentálními reprezentacemi světa, dostatečně objektivně percipující realitu; 3. přizpůsobenou ustáleným společenským kritériím a jednající v jejich rámci; 4. individualizovanou dispozičně i zkušenostmi získanými vzorci chování; 5. stabilizovaně integrovanou, tj. takovou, jejíž všechny složky fungují jednotně, celistvě a v koordinaci s jinými, její názory, postoje a způsoby chování jsou situačně i v čase adekvátně stabilní a která má adekvátní pocit životního smyslu.

Zdravá osobnost Hrát si Pracovat Milovat

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Se zabývá jak se od sebe lidé vzájemně liší a podobají ve svém chování a prožívání Vysvětluje proč tomu tak je Poskytuje nástroje k porozumění a ovlivňování lidského chování a prožívání

Komplexnost jedince TĚLO DUŠE (organismus) (psychika) KONSTITUCE OSOBNOST Genetické determinace Sociální determinace

Implicitní teorie osobnosti Každý máme více či méně jasně utvořený názor na povahu člověka. Tento názor si utváříme na základě zkušenosti a je ovlivněn (deformován) naší vlastní osobností. Sebepoznání, tedy důkladné poznání vlastní osobnosti je základem kvalitního poznávání druhých. Kdo zná druhé je chytrý, kdo zná sebe je moudrý. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ ?

Struktura osobnosti Schopnosti a vlohy Sociální role Motivační vlastnosti a vůle Schopnosti a vlohy 1. povahové vlastnosti – temperament, zřejmě nejvíce geneticky podmíněné, určuje typické ladění veškerých našich činností 2. schopnosti – vlohy jsou genetickým základem pro schopnosti, nadání, talent, genialita – výjimečný soubor vloh, na jejichž základě se realizovaly schopnosti (umožněno okolím…) 3. motivační vlastnosti – postoje, potřeby, zájmy (lidské chování se řídí silou působících motivů), charakter-vztah k realitě a k sobě, pravidlům, zodpovědnost ke společnosti vůle – něco jako schopnost vytrvat v činnosti, i když je nepříjemná nebo obtížná… 4. sociální role – nejzřejmější, sportovec se chová – hraje roli jako sportovec, má ale i nesportovní role Temperament=Soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti Projevuje se především způsobem reagování člověka  jak snadno reakce vznikají, jak jsou silné, jak rychle se střídají, atp. Povahové vlastnosti a temperament

Temperament soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti (např. způsob reagování) projevy – jakým způsobem člověk reaguje, jak snadno reakce vznikají, jak jsou silné a jak rychle se střídají vlastnosti temperamentu bývají obecně považovány za vrozené, do určité míry lze měnit výchovou a sebevýchovou

Schopnosti vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem k určité činnosti ukazatel kvality, rychlosti a snadnosti osvojení určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek vlohy jsou genetickým základem pro schopnosti, nadání, talent.

Stupně schopností nadání – pozoruhodné až nadprůměrné výkony v určité oblasti činnosti talent – zvláště vysoce rozvinuté schopnosti, schopnost dosáhnout vynikajících výkonů v oboru genialita – mimořádně rozvinutý talent, umožňuje vytvářet vrcholná díla

Rozlišení schopností verbální – schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy zprostředkované slovy prostorová představivost – orientace v prostoru, vizualizace numerické – schopnost operací s číselnými symboly paměťové – paměť krátkodobá a dlouhodobá percepční pohotovost – schopnost rychlého postřehu např. pro zrakově vnímané detaily umělecké – literární, hudební, výtvarné a dramatické schopnosti psychomotorické – psychomotorické (schopnost koordinovat dva a více současných pohybů Ve sportu především ƒkondiční, koordinační, rychlost, síla, vytrvalost, obratnost.

Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. druhy inteligence fluidní – vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během lidského života se již nevyvíjí krystalická – založená na zkušenostech a vědomostech získaných učením a na schopnostech je využívat

Inteligenční testy soubor úloh, které byly pečlivě vybrány a vyzkoušeny a jejichž výsledky byly statisticky zpracovány individuálně odlišná struktura inteligence je důvodem, proč každý člověk vyniká v něčem jiném inteligence se dělí na dvě části – verbální a neverbální

Znaky emoční inteligence znalost vlastních emocí zvládání emocí schopnost sám sebe motivovat schopnost vnímat emoce jiných lidí schopnost dobrých mezilidských vztahů svědomí – systém morální kontroly a autority, ,,vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co je špatně

Tvořivá osobnost má tvořivé a flexibilní myšlení vnímání a asociace tvořivé osoby směřují k menší všeobecnosti a typičnosti projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí je intuitivní, psychicky náladová, má zájem o lidské jednání je otevřená, vnímavá, nachází zalíbení v nových přístupech je esteticky, emocionálně a sociálně citlivá

OSOBNOST SPORTOVCE Zabývá se sportovní personologie: 2 oblasti zkoumání: ƒ jak systematické sportování ovlivňuje osobnost člověka ƒ jak osobnostní vlastnosti ovlivňují sportovní výsledky oboustranný vztah: osobnost ↔ průběh a výsledky sportovní činnosti

Osobnost sportovce? „osobnost sportovce“ = nepřípustné zjednodušení! Každý člověk je jedinečnou osobností. Vrcholoví sportovci nejsou stejní, každý z nich je jedinečnou kombinací různých předností a nedostatků! „Sportovní = motorický či fyziologický“ talent nestačí. „

Osobní charakteristiky dobrého sportovce zvýšená dominance charakter a motivace tendence být dobře hodnocen okolím, dosahovat výkonů, houževnatost v řešení problémů, tendence být efektivní vyšší sociabilita způsob sociální komunikace emoční stálost senzomotorické schopnosti sociální role sportovce dominance: usilování o vítězství, podřízení ostatních, vůle po vítězství, sebedůvěra, agresivita, bojovnost sociabilita: vyšší potřeba být sociálně akceptován způsob soc. kom.: odpovědnost, zájem o ostatní, trpělivost, starostlivost, sebekontrola emoční stálost: základní vlastnosti temperamentu, citová zralost, bez neurotických projevů

Psychologické charakteristiky odlišující výborné od průměrných Kanadští olympionici (Orlick & Partington,1998) mentální příprava signifikantně předpověděla umístění na OH (ne fyzická či technická) zaměření na psychologické DOVEDNOSTI NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZÁVAZEK A SEBEDŮVĚRA + PLÁNOVÁNÍ CÍLŮ Psychologické charakteristiky odlišující výborné od průměrných sportovců: moderní studie (Orlick and Partington, 1988) kanadských olympioniků: mentální příprava signifikantně předpověděla umístění na OH (ne fyzická a technická příprava) - zaměření na psychologické dovednosti spíš než na psychické rysy osobnosti (závazek ke kvalitnímu tréninku, denní používání imaginace a plánování cílů, simulation trénink, plány závodů, pozávodní hodnocení) - PSIS (Psychological Skills Inventory for Sport) Mahoney, Gabriel and Perkins (1987) – koncentrace, zvládání úzkosti, sebedůvěra, mentální příprava, motivace (ale problémy s psychometrickými vlastnostmi dotazníku) --- závazek a sebedůvěra jsou pravděpodobně nejdůležitější psychologické proměnné spojené s vrcholným výkonem (Orlick, 1992) Bota (1993) přidává ještě plánování cílů impulsivita agresivita depresivita sensation-seeking neuroticismus extraverze plachost... stres a závodní úzkost ve sportu

Poznávání osobnosti sportovce základ dlouhodobého úspěšného tréninkového vedení Jak? Sledujeme jeho chování… INTUITIVNÍ DIAGNOSTIKA Trenér většinou poznává sportovce tak, že sleduje jeho chování a interpersonální reakce při tréninku a při zápase. Otázka zní: dovedeme projevy sportovce správně vnímat, hodnotit, zobecnit a dát do vztahu k osobnosti jedince? Příklad: chyby v závěru zápasu (potřeba dát gól), drzí na rozhodčího – dnes mu to nějak nesedí opakuje se to - nesnáší dobře napjaté herní situace - je to cholerik…

čeho jste si na něm všimli na první pohled? jak na vás působí, jaký z něj máte pocit? proč se takhle naštvaně tváří? je to dobrý brankář? proč myslíte? co vám na něm tak trochu vadí?

Chyby při hodnocení druhých chyby standardní chyby situační chyba mírnosti a shovívavosti uplatnění kontrastu hodnocení projekce první dojem a haló efekt submisivita posuzovací stereotypy 1.Chyby standardní (pravidelně a v různých situacích, vychází z osobnosti trenéra - pak většinou nevědomé nebo jsou určitým způsobem záměrné - preference osobních cílů) 2. Chyby situační (náhodné, souvisí s psychickým stavem hodnotitele) Chyba mírnosti a schovívavosti (tendence být shovívavý, spíše u starších, mladší a začátečníci bývají přísnější) Uplatnění kontrastu hodnocení (jako měřítko hodnocení bere hodnotitel sám sebe a nikoli úkoly a činnosti toho, kdo má být hodnocen... Vlastní sebehodnocení vysoké - podceňování druhých, vlastní sebehodnocení nízké - přeceňování... Vlastní úspěšná, neúspěšná kariéra...úspěšná - nic moc trenéři nebo na tom musí vědomě pracovat) Projekce (sklon vysvětlovat a hodnotit jednání druhých podle stejných vzorců, jimiž je vedeno vlastní jednání... Podle sebe soudím tebe... Hlavně u hodnocení negativních projevů první dojem – co zaznamenáme jako první má větší vliv na formování vjemu haló efekt – některé vlastnosti jsou pro posuzovatele důležité bez závislosti na pořadí prezentace – centrální rysy e) Submisivita (snadné podléhání cizím názorům viz. zkušený hráč a začínající trenér) f) Posuzovací stereotypy (zafixované hodnotící návyky) --- učit se, zpětná vazba, druhý pozorovatel...

Závěr individualizace tréninku rozvoj celé osobnosti sportovce rozvoj volních a morálních vlastností osobní příklad v tréninku mládeže!