ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn
Literatura antického Řecka
ŘECKÉ DIVADLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
7 Řecké divadlo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Antická literatura – Řecko
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kultura starověkého Řecka 2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ŘEČTÍ DRAMATIKOVÉ POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 16 KÓD DUMu: HK_CJ1R_16 DATUM TVORBY: 3.11.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Materiál navazuje na prezentaci ANTICKÉ DIVADLO. Začíná opakovacími otázkami a pokračuje informacemi o největších řeckých dramaticích a jejich nejvýznamnějších dílech. METODICKÝ POKYN: ---

ŘEČTÍ DRAMATIKOVÉ

Opakování Ve které době vzniká a rozvíjí se antické drama? Co víte o antickém divadlu? Jak byste definovali tragédii? Jmenujte řecké dramatiky.

AISCHYLOS (6./5.st.př.n.l.) zakladatel řecké tragédie autor 90 her zavedl 2.herce, dekorace, masky, kostýmy, létací stroje (deus ex machina)

AISCHYLOS náměty: mytologie základní konflikt: lidé x bohové člověk x osud člověk je proti osudu bezmocný díla: Spoutaný Prométheus Peršané Oresteia

AISCHYLOS - Oresteia Orestes (syn Agamemnóna) v cizině > návrat pomstil smrt otce – za pomoci sestry Elektry zabije Klytaiméstru a milence (zavraždili Agamemnóna) (nevěra Agamemnóna, msta za obětování dcery) propadá výčitkám (nová vražda – nový trest) nakonec Orestes osvobozen sborem athénských starších (občanský soudní sbor)

SOFOKLÉS (5.st.př.n.l.) dramatik zavedl 3.herce 123 dramat (dochovalo se 7)

SOFOKLÉS náměty: trojská válka pověsti o Thébách konflikty: člověk x osud morální konflikty díla: Král Oidipus Antigona Elektra

SOFOKLÉS – Král Oidipus syn krále Laia a Iokasty věštba ⇒ vychován v Korintu vrací se hledat rodiče (cestou zabije nevědomky otce, Thébám pomůže od zlé Sfingy ⇒ stane se králem, sňatek s Iokastou) věštba se naplnila Iokasta spáchá sebevraždu Oidipus si vypíchne obě oči → vyhnanství závěr: osudu nelze uniknout

SOFOKLÉS - Antigona Antigona (dcera Oidipa) spor jejích bratrů o trůn ⇒ oba zemřou Polyneikés zradil vlastní město ⇒ král Kreon zakáže pohřbít jeho tělo konflikt: zákaz krále x Antigona bratra pohřbí trest pro Antigonu: zaživa zazděna, sebevražda oběšením trest pro Kreonta: sebevražda syna Haimona a ženy Eurydiky konflikt mezi zákony vládců a přirozenými mravními příkazy

EURIPIDÉS (5.st.př.n.l.) 90 her, zachováno 17 dramatik – novátor omezena role sboru prolog (vysvětlení obsahu hry) deus ex machina

EURIPIDÉS (5.st.př.n.l.) vzdělanec se zájmem o filosofii ⇒ negativní postoj k mýtu náměty: nedostatky athénské demokracie konflikty: člověk x člověk postavy: sympatičtí otroci hlubší psychologie postav, hlavně žen

EURIPIDÉS – Médeia (Médea) námět: pověst o mytologických plavcích Argonautech (zlaté rouno) Médea (královská dcera) opustila vlast, milovala Iásona, pomohla mu získat rouno Iáson ji opustil (jiná žena) pomsta: zabije své dva syny a Glauku (Glauka i její otec uhoří - vzňaly se na ní svatební šaty od Médey) drama nekontrolovatelné vášně odmítnuté ženy (obětavá, láskyplná Médea → žárlivá, zoufalá, pomstychtivá)

KOMEDIE znaky: komický účinek zesměšňuje jevy života útok na politické poměry, soudobou morálku smírný, šťastný konec nezávazný žert

ARISTOFANÉS (5./4.st.př.n.l.) nejslavnější autor komedií 40 komedií, 11 se zachovalo vliv na evropskou politickou satiru žil v době úpadku athénské demokracie ⇒ nebojácný humorista, umírněný demokrat kritika přetvářky, hrabivosti, podlosti, sociální nespravedlnosti

ARISTOFANÉS díla: Ptáci (ideální společnost a důvody jejího ztroskotání) Jezdci (úplatkářství) Lysistrata (protiválečné drama)

Zdroje: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0652-9 Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č. 71-15-11 Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 VOLNÉ DÍLO. Wikipedia [online]. [cit. 11.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aischylos_B%C3%BCste.jpg NGUYEN, Marie-Lan. Wikipedia [online]. [cit. 11.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sophocles_Musei_Capitolini_MC560.jpg JASTROW. Wikipedia [online]. [cit. 11.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Seated_Euripides_Louvre_Ma343.jpg www.office.microsoft.com