Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Natural Language Processing Prague Arabic Dependency Treebank Otakar Smrž koordinátor projektu Motivační přehled problémů, řešení a aplikací.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Pravidlové expertní systémy
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Úvod do expertních systémů
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P1 Prof.Ing. Jana Tučková,CSc. Katedra teorie.
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
UMĚLÁ INTELIGENCE V POČÍTAČOVÝCH HRÁCH
Induktivní logické programování
Koreferát: LISp-Miner a (lékařské) ontologie Vojtěch Svátek.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Praktické aspekty využívání exaktních metod Pozice exaktních přístupů
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
MODELOVÁNÍ SYSTÉMŮ V OBLASTI SPOLEČENSKÝCH VĚD Miroslav Pokorný.
EKONOMICKO MATEMATICKÉ METODY
Fuzzy logika.
Systémy pro podporu managementu 2
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Reprezentace znalostí v UI Inteligentní systém musí umět předvídat důsledky svých akcí – potřebuje „model svého prostředí“. K jeho konstrukci potřebuje.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Ústav automatizace a měřicí techniky
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Využití ontologií při dobývání znalostí z databází Hana Češpivová.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
NAIL028. Úvod  Kdo David Obdržálek  Co algoritmy software hardware  Jak přednáška, cvičení 2/2 Z+Zk.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Návrh a implementace algoritmu SLAM pro mobilní robot
Reprezentace znalostí
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Expertní & znalostní systémy
Základní pojmy v automatizační technice
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Využití neuronových sítí IVTH – Informační technologie ve vodním hospodářství Vypracoval: Jiří Vacek Z-92.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Simulátory umělého života Aplikovatelné v environmentálních informačních systémech.
Studijní obor AUTOMATIZACE a ŘÍDICÍ TECHNIKA Bc.Ing. Bc. a navazujícího Ing. studijního programu Chemické a procesní inženýrství PROČ? Automatizace a řídicí.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní pojmy v automatizační technice
Dobývání znalostí z databází znalosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vědní obory zabývající se informacemi
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Artificial Intelligence (AI)

 „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.  Problematický pojem „lidská inteligence“  Chování neživého systému tedy posuzujeme podle jeho projevů

 Schopnost rozpoznávání objektů a situací reálného světa  Pracovat s nimi  Upřesňovat modely učením  Zobecňovat poznatky a vytvářet nové pojmy  Využívat analogií a stanovovat nové cíle

 Ne každý systém schopný rozpoznávání je možno označit za inteligentní  Triviální rozpoznávání na základě např. měření hran těles nevyžaduje inteligenci  AI se vyznačuje:  Vysokou měrou začlenění zkoumaného objektu do okolí  Zkoumáním možných variant interpretace

 Systémy AI nepoužívají pro nalezení řešení hrubou sílu (Brute Force)  Zkoumají pouze řešení, která „mají smysl“  Na základě algoritmu  Na základě zkušenosti  Šachista nezkoumá pohyby všech figur ve hře  Ideálně systém hodnotí pouze varianty vedoucí k řešení  Vybírá podle „efektivity“ řešení (cena, poč. kroků)

 Většina systémů AI je založena na využití znalostí o úloze (znalostní báze)  Znalosti musí být správně pochopeny a použity REPREZENTACE ZNALOSTÍ je základním problémem systémů umělé inteligence

 Řešení úloh  Dokazování matematických vět  Porozumění přirozenému jazyku  Expertní systémy  Vnímání prostředí

 Úloha je popsána:  Výchozím stavem  Cílovým stavem  Přípustnými kroky  Cílem je přejít z výchozího stavu do cílového pomocí přípustných kroků  Programování robotů/automatů

 Předpoklad > závěr  Mnoho odvození, ne všechna vedou k závěru  Zkoumat jenom „rozumná“ odovození  Lze formulovat jako Řešení úloh

 Problematika „souvislostí“  Lidé si rozumí, pokud mají podobný model světa  Věta je fragmentem modelu osoby sdělující  Informace zapadá do modelu osoby přijímající  Krátká věta může díky inferenci (odvozování) nést velkou informaci

 Využívají znalostí reálných osob  Řeší úzce specializované úlohy  Analytické úlohy  Diagnostika (medicína, technika)  Syntetizující úlohy  Plánování postupů, výběr konstrukčních prvků

 Největší pozornost věnována zpracování optické informace  Vytvářen popisný model – Analýza scény  Analogie lidského vnímání

 Spojuje předchozí oblasti zkoumání  Častá aplikace na hry a hlavolamy

 SW systémy  Automaty  Adaptivní systémy (Neuronové sítě)