Artificial Intelligence (AI)
„Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence. Problematický pojem „lidská inteligence“ Chování neživého systému tedy posuzujeme podle jeho projevů
Schopnost rozpoznávání objektů a situací reálného světa Pracovat s nimi Upřesňovat modely učením Zobecňovat poznatky a vytvářet nové pojmy Využívat analogií a stanovovat nové cíle
Ne každý systém schopný rozpoznávání je možno označit za inteligentní Triviální rozpoznávání na základě např. měření hran těles nevyžaduje inteligenci AI se vyznačuje: Vysokou měrou začlenění zkoumaného objektu do okolí Zkoumáním možných variant interpretace
Systémy AI nepoužívají pro nalezení řešení hrubou sílu (Brute Force) Zkoumají pouze řešení, která „mají smysl“ Na základě algoritmu Na základě zkušenosti Šachista nezkoumá pohyby všech figur ve hře Ideálně systém hodnotí pouze varianty vedoucí k řešení Vybírá podle „efektivity“ řešení (cena, poč. kroků)
Většina systémů AI je založena na využití znalostí o úloze (znalostní báze) Znalosti musí být správně pochopeny a použity REPREZENTACE ZNALOSTÍ je základním problémem systémů umělé inteligence
Řešení úloh Dokazování matematických vět Porozumění přirozenému jazyku Expertní systémy Vnímání prostředí
Úloha je popsána: Výchozím stavem Cílovým stavem Přípustnými kroky Cílem je přejít z výchozího stavu do cílového pomocí přípustných kroků Programování robotů/automatů
Předpoklad > závěr Mnoho odvození, ne všechna vedou k závěru Zkoumat jenom „rozumná“ odovození Lze formulovat jako Řešení úloh
Problematika „souvislostí“ Lidé si rozumí, pokud mají podobný model světa Věta je fragmentem modelu osoby sdělující Informace zapadá do modelu osoby přijímající Krátká věta může díky inferenci (odvozování) nést velkou informaci
Využívají znalostí reálných osob Řeší úzce specializované úlohy Analytické úlohy Diagnostika (medicína, technika) Syntetizující úlohy Plánování postupů, výběr konstrukčních prvků
Největší pozornost věnována zpracování optické informace Vytvářen popisný model – Analýza scény Analogie lidského vnímání
Spojuje předchozí oblasti zkoumání Častá aplikace na hry a hlavolamy
SW systémy Automaty Adaptivní systémy (Neuronové sítě)