Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
SLOVESA – SHRNUTÍ, PŘECHODNÍKY ČESKÝ JAZYK – 9. ROČNÍK Mgr. Jana Říhová
Obsah Přechodníky Přítomný Přítomný – tvoření Minulý Minulý - tvoření
přechodníky vyjadřují vid, slovesný rod, čas, číslo, rod mužský, ženský, střední vyjadřují děje doprovázející základní děj vztahují se k podmětu
přítomný vyjadřuje děj současný – Hází proutky do vody, dívaje se za nimi. od sloves vidu nedokonavého z kmene přítomného
Přítomný - tvoření 3.os.,mn.č –ou-í Č.j.,r.muž. a (nesa)e (prose) Č.j.,r.ž.+stř. ouc (nesouc)íc (prosíc) Č.mn. ouce (nesouce)íce (prosíce)
minulý vyjadřuje děj předcházející – Přistoupiv blíže, poznali jsme ho. od sloves dokonavých z kmene minulého
Minulý - tvoření kmen –souhláskasamohláska č.j.,r.m. - (vynes)v (vykonav) čj.,r.ž.+stř. ši (vynesši)vši (vykonavši) č.mn. še (vynesše) vše (vykonavše)