Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Pneumatiky Úvod Historie Volba pneumatik Skladování pneumatik
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Karoserie a rámy automobilů a motocyklů
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Kola, disky, pneumatiky Střední odborná škola Otrokovice
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Použití obilovin v kuchyni
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Vlastnosti číslicových součástek
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Ochrana proti zpětnému proudění vody
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Dvoustupňová konfekce
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Zabezpečování kleneb Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Spotřeba a přetížitelnost měřicích přístrojů
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Realizace logických obvodů
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Statistika – základní pojmy, diagramy
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Transkript prezentace:

Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Střední průmyslová škola Otrokovice Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /4 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/7 Název DUM Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: Kola a pneumatiky – druhy, konstrukční popis, značení, skladování, montáž pneumatik a účel vyvažování kol. Prvky pro zvýšení bezpečnosti. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Kola, ráfky, konstrukce pneumatiky, bezdušové pneumatiky, označování pneumatik Datum 12. 12. 2013

Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Náplň výuky Kola a pneumatiky účel, umístění na vozidle konstrukce kola konstrukce pneumatiky (pláště) bezdušové pneumatiky označování pneumatik

Konstrukce a druhy kol Kolo se skládá z hlavy, pomocí které je upevněno na nápravě, a ráfku, na kterém je uložena pneumatika. Podle toho, jak jsou obě tyto části spojeny, se kola dělí na – disková – hvězdicová – disk je nahrazen hvězdicí, obvykle šestiramennou – drátová – dnes pouze výjimečně (většinou u motocyklů) Disky jsou lisovány z ocelového plechu, a s ráfkem jsou spojeny nýtováním nebo svařováním. Disková kola se také vyrábí jako odlitky z lehkých slitin. Ráfky mohou být – prohloubené nebo ploché – jednodílné nebo vícedílné – symetrické nebo nesymetrické

Názvosloví Pojem kolo není u motorového vozidla zcela jednoznačný. Např. v případě účelu nebo přenosu sil mezi nápravou a vozidlem je myšleno kolo jako celek, tzn. kovové části kola včetně pneumatiky. Pokud se jedná o konstrukci, jsou pod pojmem kolo myšleny pouze kovové části a pneumatika je uvažována samostatně. Pryžová část pneumatiky se nazývá plášť. Podle normy je pneumatika celek skládající se z disku kola, pláště, ventilku, vzdušnice (duše může u bezdušového provedení chybět) a pryžové vložky (např. u jízdních kol).

Označování ráfků Značení ráfků je normalizováno a uvedeno na každém ráfku výrobcem. Ráfek je určen – jmenovitou šířkou a v anglických palcích – jmenovitým průměrem v místě dosednutí patek pneumatiky D v anglických palcích. Obr. 1: Prohloubený ráfek symetrický

Dále je ráfek určen velikostí zálisu ET v milimetrech Dále je ráfek určen velikostí zálisu ET v milimetrech. Zális ET (Einpress Tiefe) je vzdálenost vnitřní dosedací plochy kola od středu ráfku. Zális může být pozitivní – vnitřní plocha kola je posunuta vzhledem ke středu ráfku směrem ven, nebo negativní – plocha kola je posunuta směrem dovnitř. pozitivní zális negativní zális Obr. 2: Zális ráfku

Prohloubené ráfky

Ploché ráfky

Pneumatiky (pláště) Pneumatika je celek složený z ráfku, pláště, duše, ventilku a ochranné vložky. Vzduch se vhání do pneumatiky ventilkem spojeným s duší. Ventilek může být přímý nebo zahnutý a ústí na vnitřním obvodu kola. U bezdušových pneumatik duše a ochranná vložka odpadá, ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 3: Konstrukce pneumatiky

Podle směru osnovných nití vložek rozeznáváme pneumatiky Konstrukce pláště Kostra Je složena z vložek tvořených vlákny bavlněnými, plastovými (Nylon, Raylon), polyesterovými nebo ocelovými, které jsou spojeny pryží. Podle směru osnovných nití vložek rozeznáváme pneumatiky diagonální – kordy se kříží pod úhlem 30o až 40o radiální – kordy směřují od patky k patce kolmo. Zachycují lépe boční síly, mají lepší adhezi, menší opotřebení, menší valivý odpor. Jsou však dražší, choulostivější na správné nahuštění a hlučnější na hrbolaté vozovce. Nárazník Je umístěn nad horní částí kostry a přejímá větší část nárazů od vozovky. Taktéž je tvořen vložkami z vhodných druhů vláken spojených pryží. nárazník radiální kostra Obr. 4: Konstrukce radiální pneumatiky

Běhoun představuje stykovou plochu mezi pneumatikou a vozovkou. Základní význam pro správnou činnost pneumatiky má účelně vytvořený dezén. Ten je tvořen soustavou podélných a příčných drážek předepsané hloubky na povrchu pneumatiky. Podle směru, jakým jsou vedeny, plní drážky tento účel – podélné drážky zajišťují přenos bočních sil a ovlivňují proto směrovou stabilitu vozidla, – příčné drážky zajišťují přenos tažné a brzdné síly na vozovku. Hloubka drážek má rozhodující vliv na potřebnou adhezi (přilnavost) mezi pneumatikou a mokrou vozovkou. Nedostatečná hloubka může mít za následek vznik jevu, který se nazývá aquaplaning. Při vyšších rychlostech, kdy nemůže voda drážkami dostatečně rychle unikat, vytvoří se mezi vozovkou a pneumatikou vodní vrstva a vozidlo se stane neovladatelným (suché tření se změní na tření kapalinné). Kromě vytvoření adheze má dezén vliv i na hlučnost pneumatiky.

Patka pláště je spodní zesílená část pláště dosedající na ráfek. Na ráfek je přitlačována tlakem vzduchu v pneumatice a musí spolehlivě přenášet všechny síly mezi pláštěm a ráfkem, u bezdušové pneumatiky musí navíc zajistit utěsnění vzduchu. Patka je vyztužena ocelovým lankem (u pneumatik pro nákladní automobily bývají dvě), k němuž jsou ukotveny vložky kostry. Bok pláště Bok pláště spojuje běhoun s patkami, je pryžový a chrání kostru pláště před mechanickým poškozením. Pro výrobu plášťů se používá přírodní nebo syntetická pryž (pneumatiky méně odskakují od vozovky, od – 5oC tvrdne = zhoršení adhezních vlastností).

Bezdušové pneumatiky U těchto pneumatik je duše nahrazena vrstvou vzduchotěsné pryže navulkanizované na vnitřní straně pláště a okolo patek. Dostatečného utěsnění na ráfku je dosaženo natažením patky pláště o menším průměru, než je tomu u pneumatik s duší. Ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 5: Bezdušová pneumatika

Značení plášťů Označení pláště tvoří kombinace číslic a písmem případně doplněné slovním označením. Rozměr je udán šířkou pláště v milimetrech a průměrem ráfku v palcích. Profilové číslo je poměr výšky profilu pláště k jeho šířce. Bývá v rozmezích 0,8 až 0,3, nejčastěji má hodnotu 0,7 až 0,6 (série 70, 65, a 60). Indikátor opotřebení TWI – trojúhelník na rameni pláště směřuje k místu, kde jsou na dně dezénových drážek umístěny výstupky o výšce 1,6 mm. Pod trojúhelníkem jsou písmena TWI (Tread Wide Indicator). Po opotřebení na výšku dezénu 1,6 mm by se neměla pneumatika dále z bezpečnostních důvodů používat. Příklady označení radiální pneumatiky

Slovní označení Radial – radiální konstrukce kostry STEEL – nárazník z ocelového kordu ALL STEELL – nárazník i kostra z ocelového kordu TUBE TYPE – pneumatiku je nutno použít s duší TUBELESS – pneumatiku je možno použít bez duše REGROOVABLE – možnost dodatečného prořezání dezénu Diagonální pneumatiky Označení je prakticky stejné jako u radiálních pneumatik, ale místo písmene R je pomlčka. Např.: 205/60 – 15 83 V Obr. 6: Umístění značek na pneumatice

Skladování poloha umístění na vozidle – pravidelně otáčet na boku pneumatiky (kola) – pravidelně měnit pořadí pneumatik   Montáž pneumatik vícedílné ráfky – pneumatiku po namazání patek nasadíme na větší část ráfku. Zkompletujeme ráfek a zajistíme ho. Pneumatiku nafoukneme a vyvážíme. Za pomoci vyzouvacího stroje – používá se u jednodílných ráfků. Kolo upevníme na vyzouvačku a nastavíme montážní hlavici k okraji ráfku. Pneumatiku namažeme a za pomoci montážní hlavice nasadíme vnitřní a po té i vnější patku pneumatiky do ráfku. Nafoukneme a vyvážíme. Účel vyvažování nevyváženost muže způsobit přenos vibrací do řízení a rámů nebo karosérie nevyváženost způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik Prvky pro zvýšení bezpečnosti správné nahuštění pneumatik kontrola hloubky drážek dezénu

Kontrolní otázky: 1. Popiš druhy kol a jejich konstrukci. 2. Popiš označování ráfků kol. 3. Popiš konstrukci pneumatiky a jejich druhy. 4. Popiš označování pneumatik.

Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 70 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 71 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 74 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 73 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 75 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 77

Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.