Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.13 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici satiry a ironie a jejich hlavní znaky s příklady. Vzdělávací oblast: český jazyk.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
František Ladislav Čelakovský
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Božena Němcová VY_III/2_INOVACE_82_Božena Němcová Mgr. Jana Svobodová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
;; Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Karel Havlíček Borovský
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karel Havlíček Borovský
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Karel Havlíček Borovský
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Karel Havlíček Borovský
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 05. 01 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 05.01. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Karel Havlíček Borovský Metodický list/anotace: Žáci se seznámí s životem a tvorbou Borovského, pracují samostatně s ukázkami; list slouží zároveň pro žáky 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Počátky realismu v české literatuře KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (1821 – 1856) vlastním jménem Karel Havlíček narozen v Borové u Přibyslavi novinář, básník, politik obžalován a vězněn za své politické názory internace v Brixenu tvůrce politické satiry a epigramů Obr. 1

TVORBA Obrazy z Rus (1843 – 1846) Tyrolské elegie (1851) Král Lávra (1854) Křest svatého Vladimíra (1855) Epigramy (1845) literární kritika a žurnalistika

UKÁZKY Z BOROVSKÉHO EPIGRAMŮ: „Epigramy jsou malinké nádobky, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral.“ ČESKÁ MODLIDBA „Svatý Jene z Nepomuku, drž nad nám svoji ruku, ať nám Bůh dá, co dal tobě, by náš jazyk neshnil v hrobě!“(1) VERBA DOCENT, EXEMPLA TRAHUNT „„Co sám nerad, nečiň jinému!“ žáku pravil kantor kdesi, třepaje ho za pačesy.“(2)

Znáte ještě další Borovského epigramy? Co je to ironie a sarkasmus? Vysvětlete pojem epigram a proč je Havlíček vytváří? (krátká, satirická útočná báseň, chce v nich vyslovit svoji nespokojenost a kritiku stávající společenské situace, a tak zmírnit svůj vztek) Koho anebo co ve svých epigramech kritizuje? Uveďte příklady z ukázek. (autor jednotlivé oddíly věnoval např. králi, múzám, světu, církvi; sv. Jan Nepomucký byl mučedník ze 14. století, svržen do Vltavy, patronem Čech – nesmí dopustit zánik národa; 2. epigram – slova hýbou, příklady táhnou – ironie – něco se říká a něco jiného dělá) Všimněte si, jak se verše rýmují. Jaký rým je užitý např. v 1. ukázce? Jaké znáte další druhy rýmu? (rým –aabb – rým sdružený, další např. střídavý – abab, obkročný – abba, postupný – abc/abc, přerývaný – abcb) Znáte ještě další Borovského epigramy? Co je to ironie a sarkasmus? (výsměch, kousavá ironie)

TYROLSKÉ ELEGIE (1852 -1855) „Sviť, měsíčku, polehoučku skrz ten hustý mrak, jakpak se ti Brixen líbí? – Neškareď se tak! II Jsemť já z kraje muzikantů, na pozoun jsem hrál, a ten pořád ty vídeňské pány ze sna burcoval. III Bach mi píše jako doktor, že mi nesvědčí v Čechách zdraví, že prej potřebuju změnu povětří.“(3)

Co je to elegie. Proč Borovský takto nazval svoji skladbu Co je to elegie? Proč Borovský takto nazval svoji skladbu? Co znamená přívlastek „tyrolské“? (elegie – žalozpěv, skladba o smutném loučení s rodinou a vlastí; napsáno v Brixenu, v Tyrolských Alpách, kam byl za své politické názory deportován) Jakými verši skladba začíná? S kým autor promlouvá? (tyto verše připomínají lidovou píseň, která vyprávěla o nešťastné lásce – zde nešťastný osud Havlíčka; autor promlouvá s měsícem, stěžuje si mu, co se mu přihodilo, tento motiv se v básni opakuje) Co bylo příčinou Havlíčkovy deportace? Vyhledejte v ukázce. (nelíbil se vládě, vystupoval proti ní – na pozoun jsem hrál, burcoval ze sna vídeňskou vládu; Vídeň byla sídelní město císaře Rakousko-Uherské monarchie) Kdo to byl Bach a co znamenal „ bachovský absolutismus“? (kritizoval ministerského předsedu Alexandra Bacha – cenzura, neomezená nadvláda Vyhledejte v ukázce příklady ironie a satiry. (Bach mi píše jako doktor, nesvědčí mi tady prostředí, potřebuju změnu) Pohovořte o tom, jak na vás zapůsobila četba této satirické skladby, co jste se dozvěděli o osudu Havlíčka? Proč se stal pro lidi symbolem vlastenectví? (otevřená otázka; vystupoval proti nenáviděné zpátečnické vládě, politickému systému, chtěl promlouvat za obyčejné české lidi, Němcová při jeho pohřbu položila na rakev trnovou korunu jako symbol utrpení)

Přečtěte si následující ukázku z Havlíčkova dopisu a také na základě vlastních znalostí o Havlíčkovi se pokuste vyprávět o jeho zatčení, cestě do Brixenu a pobytu v Tyrolských Alpách. (otevřená otázka)

Karel Havlíček Borovský Fr. Palackému 23. prosince 1851 z Brixenu „Nevím, ráčíte-li již odjinud vědět nejnovější můj osud, ale jsem vypovězen z Čech do Tyrol. Včera jsem byl převezen od policie do tohoto tichého údolíčka alpejského. Příhody mé na cestě nebudu popisovat, ačkoli byly dosti znamenité: přihodilo se mi mezi jiným v Alpách, že se nám koně splašili, že ostatní z kočáru vyskákali a já sám (ani kočí ne) na kočáře zůstal a čtyřmi koňmi cvalem do své deportace ujížděl, až se mi poštěstilo opratí se zmocniti a koně zastaviti. To všechno hodlám časem svým humoristicky popsati, neboť ráčíte pozorovat, že ani zde jsem neztratil dobrou mysl a především své staré myšlení.“(4)

Citace, zdroje a literatura Obr.1: VILÍMEK, Jan. Soubor:Jan Vilímek - Karel Havlíček Borovský.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 1.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-7358016-0. (4) HOFFMANN, Bohuslav; SRTYALOVÁ, Jaroslava. Literatura pro II. ročník SŠ, Pracovní antologie textů. Praha: SPN, n. p., 1985. (1)(2)(3) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN 80-7235-162-1. Vlastní archiv autora