MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE
Cit sebehodnocení Utváříme si obraz o sobě Sebeobraz upevňuje naše konání Sebeobraz se nemusí shodovat se skuteč. Rozpor ohrožuje komunikaci Když trpí komunikace-trpí sebehodnocení Posouzení vlastní hodnoty jen v porovnání s jinými
CIT SEBEHODNOCENÍ Vždy, když je zraněný cit sebehodnocení druhého trpí tím i komunikace Čím větší zátěž, tím těžší komunikace Cit sebehodnocení představuje ústřední jednotu našeho bytí na kterou všechno vztahujeme Všechno co děláme, děláme v konečném důsledku proto, abychom svůj cit sebehodnocení upevnili, obhájili a zlepšili
MOTIVACE KOMUNIKACE Optimálně komunikovat, znamená správně motivovat jiných Uvědomělý a neuvědomělý motiv Motiv – konání – cíl Motivovat znamená také snahu o změnu způsobu konání Člověka motivujeme tak, že projevíme zájem o některou z jeho neukojených potřeb
MOTIVACE Čím jasněji si ví člověk představit svůj cíl, tím silněji je motivovaný (Neprodávejte řízky, prodávejte vůni..E.W) Manipulace uspokojuje jen potřeby manipulátora, potřeby manipulovaného zůstávají nepovšimnuté-spokojený zůstane pouze manipulátor
NEGATIVNÍ KOMUNIKACE Některé problémy by v praxi vyžadovaly mnoho energie a času, že se optimální řešení nevyplácí Negativní motivace se vždy spojuje s nátlakem a neustálou kontrolou Každý problém se nedá řešit optimálně
TRANSAKCIONÁLNÍ ANALÝZA (dr. Eric Berne) Optimálně komunikovat znamená pochopit mezilidské transakce Cílem utvořit co nejotevřenější a nejautentičtější komunikaci mezi citovou a rozumovou stránkou osobnosti části TA: strukturální analýza,analýza psychoher,analýza scénářů
OBRANNÉ REAKCE KOMUNIKACE Optimálně komunikovat znamená na obrannou reakci partnera neodpovědět stejnou obrannou reakcí V komunikaci poznačené obranou jsou jen poražení a zdánliví vítězové
KOMUNIKACE Optimálně komunikovat, znamená respektovat obrazy toho druhého Každý obraz vyžaduje energii a je spojený s emocemi „Skutečnost není to co existuje, ale to co náš organizmus vnímá“ Pravda není to co jsme povídali, ale to co ten druhý slyšel
KOMUNIKACE Optimální komunikace znamená uplatňovat zpětnou vazbu Parafrázování Uzavřená otázka (ano,ne) Otevřená otázka Sugestivní otázka Aktivní poslouchání Formování otázky podle způsobu myšlení partnera
ÚROVNĚ KOMUNIKACE Každá komunikace probíhá na dvou úrovních: obsahové a vztahové přičemž druhá vysvětluje první
Vnitřní svět druhého člověka v komunikaci Vnější svět je společný Obraz životní situace uvnitř namalovaný Pochopení tohoto obrazu nikoli ztotožnění Za obraz odpovídá autor Nic nepředpokládat, brát druhého vážně, zajímat se Porozumění nenahrazovat hodnocením Diagnostické nálepky
Shrnutí vnitřního světa V komunikaci není právo na status nějakého objektivního hodnocení, jde zase jen o subjektivní pohled
Diskuze k pedagogické komunikaci Přiměřenost a odlišnost edukačního prostředí
Pedagogická komunikace Jazyk pedagogické komunikace
Pedagogická komunikace Zpětná vazba v pedagogické komunikaci
Pedagogická komunikace Subjekty pedagogické komunikace
Pedagogická komunikace Problematika dialogu v pedagogické komunikaci
Pedagogická komunikace Cvičení pedagogické komunikace????
LITERATURA: Vera F. BIRKENBIHLOVÁ: Umění komunikace, Aktuel 1999 Karel Kopřiva: Lidský vztah jako součást profese. Portál 97 Jiří Janovský: Etika pomáhajících