....

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Exogenní činitelé Činnost stojatých vod.
Advertisements

NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Organizace ochrany přírody v ČR
MĚSÍC.
Počítačová prezentace
Podpora biomasy z invazních nepůvodních druhů? Vývoj právní úpravy
Invazivní druhy Zpracovaly: Lucie Janýšková, Eva Vavříková, Magdaléna Hofrová, Marie Balová, Diana Jurčáková.
Výskyt a ochrana v ČR Jitka Uhlíková AOPK ČR
Biodiverzita Korálový útes. Kredit: Richard Ling.
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
Indikátory pro hodnocení zastavení úbytku biodiverzity v Evropě
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Geograficky nepůvodní a invazní druhy
Zkoumání a ochrana přírody
Vymírání a přežívání druhů
 Zásluhou člověka proniklo do evropských zemí už více než jedenáct tisíc nepůvodních druhů rostlin a živočichů.  Některé z nich působí obrovské škody,
Imigranti na trzích práce v EU
TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ. 2 ROZDĚLENÍ POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ Pokud nás bude zajímat dosah sítí, rozdělí se na sítě lokální (LAN, Local Area Network), na.
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Diverzita a fungování ekosystémů Lepším fungováním myslíme: Mají větší produktivitu Jsou schopny lépe zachycovat živiny Lépe zajišťují ekosystémové funkce.
Populační excesy – přemnožování, šíření a zánik
Jak si rostliny pomáhají... tlak herbivorů a „nurse plant“
Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření:listopad 2013 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět:Anglický jazyk Ročník:3.,4.
U.S. presidential election VY_32_INOVACE_3A17 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová.
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
Vývoj státního území autor: Mgr. Jana Mikešová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
HOKEJ V EVROPĚ, KHL.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Prostorová struktura – její role ve společenstvu a vliv na interakce mezi druhy.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
MARTIN ZOBEL PLANT-SPECIES COEXISTENCE - THE ROLE OF HISTORICAL, EVOLUTIONARY AND ECOLOGICAL FACTORS. OIKOS 65 (2): NOV 1992 THE RELATIVE ROLE.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
E NDEMITY, RELIKTY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
WILL/WON'T, PROMISES, OFFERS, DECISIONS, WORD STRESS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_bio_evo03 Označení materiáluevo03_The distribution of plants_vocabulary Název školyGymnázium.
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
Rozmnožování buněk
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Housing Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření Ročník
12.1 Hydrosféra - vodní obal Země
Chráněné rostliny na Slovácku
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Flóra České republiky (původní a nepůvodní druhy)
Ještěři rodu Anolis – ostrovní druhy a jejich ohrožení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
JAK DOBŘE NAPLÁNOVAT ZMÍRŇUJÍCÍ OPATŘENÍ NA VODNÍCH NÁDRŽÍCH
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Světadíly Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
The distribution of plants, where can plants grow
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Letní škola slovanských studií Poděbrady 1. –
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

...

Ekologické Rostlinné Invaze Pavel Duda

Invazivní živočichové X Invazivní rostliny

…POJMY A DEFINICE… alien plant naturalized plant expansive plant casual alien plant weed invasive plant transformer ----------------------------------------------------------- A co je tedy vlastně původní? ... To, co tu prokazatelně rostlo před rokem 1492 => Dělení na archeofyty a neofyty

Jak probíhá invaze... Jak predikovat invazní potenciál druhu? Obecné mechanismy existují, ale průběh každé invaze je silně individuální. Střízlivé odhady hovoří o tom, že ze sta zavlečených druhů vzejdou max. 2 – 3 invazy. Možností přenosu invazivního druhu je celá řada. Fázi intenzivního šíření druhu předchází různě dlouhé období klidu (probíhají genetické a fenotypové změny) Vlastní invaze probíhá různě rychle (=> problémy s definicí) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jak predikovat invazní potenciál druhu? Můžeme např. usuzovat podle rozlohy jeho původního areálu, způsobu rozmnožování obsahu DNA v buněčném jádře... Problém...

Faktory ovlivňující invazi Víme o několika obecných trendech: Významné rozdíly mezi invazním potenciálem Laurasijské a gondvanské květeny Evropská flóra je vůči invazím nebývale odolná. Ostrovní ekosystémy jsou vůči invazím citlivější, než ty pevninské. (Práce např. šťavelu Oxalis pes-caprae zavlečeném na ostrovy Mallorca a Menorca) Invazivní druhy paradoxně páchají větší škody v oblastech s větší biodiverzitou.

Exotic taxa less related to native species are more invasive; Straus, Webb, Salamin; PNAS 2006 Studie prováděná především na kalifornských travách ukazuje, že větší ekologický a ekonomický dopad mají invazy, které jsou méně příbuzné domácím druhů. Discussion We have demonstrated that introduced invasive environmental weed species with high ecological impacts are less closely phy- logenetically related to members of the native community than are species that naturalize without having large effects on local native species’ diversity or richness. Similarly, we found that invasive grasses tend to be less closely phylogenetically related to their nearest native relative in an invaded community than noninvasive grasses, although the pattern was significant for only one measure of relatedness. These results support both Darwin’s naturalization hypothesis and the ‘‘escape from natural enemies’’ hypothesis and imply that, at least at the metacommunity scale of California, species that are more distantly related to the native community, are most likely to explode in population and become noxious weeds.

Interakce invaz – původní druh Dojde k hybridizaci... Vznikne mutantní druh nepředvídatelných vlastností Příklady: Kalifornský Carpobrotus chilensis hybridizoval se zavlečeným jihoafrickým příbuzným... Vzniklý klon má schopnosti rychleji se šířit. Invaze rodu Spartina (Cordgrass) V evropě došlo k invazi po skřížení domácího druhu se zavlečeným americkým druhem k masivní invazi. Vzniklý druh Spartina Anglica dnes výrazně ovlivňují dynamiku přílivu a odlivu na pobřeží Holandska. Naopak v Americe: Spartina foliosa vs. Spartina Alterniflora Vzniklý hybrid má vyšší fitness a vytlačuje původní druh z jeho lokalit (Ayres 2004) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Jiný zajímavý start invaze: Fíkovníky zavlečené na floridu začaly být invazivní až po té, co byl na místo náhodou zavlečen i druh vosičky, které je opylují

Rostlinné invaze v ČR V rámci světa jsme na tom velmi dobře Situace je dosti důkladně zdokumentována (víme co je původní a co ne, známe data zavlečení a postupy invazí) „Současná květena České republiky je tvořena přibližně 4200 druhy vyšších rostlin. Z tohoto počtu je 1378 druhů nepůvodních. Z těchto nepůvodních druhů označujeme 90 druhů (6,5 %) za  tzv. invazní druhy, jejichž další šíření pokládáme z hlediska ochrany přírody za nebezpečné...“ Přibližně polovina našich invazů pochází ze záměrných introdukcí Typicky začínají invazy jako synantropní druhy, dostávají se na ruderální stanoviště a pak již zasahují do řady ekosystémů. I v rámci chráněných území je +- 15 % rostlinných druhů nepůvodních

Invazní rostliny v ČR

Strážnické pomoraví, 10. 9. 2006

Případ akátu a mléčky Robinia pseudoacacia – trnovník akát je oficiálně (Pyšek et al. 2002) klasifikován jako invazivní neofyt, jenž se volně vyskytuje od r. 1874. Nebezpečný druh (spolu s bolševníkem patrně jediný, vůči němuž se aktivně bojuje), který nemá rád téměř nikdo. Nicméně fosilní nálezy dokládají, že ještě v posledním interglaciálu u nás přirozeně rostl. Akát se v podstatě vrací na místo svého původního výskytu Mycelis muralis – mléčka zední (wall lettuce) se šíří přes Anglii od jihu a je rovněž brána jako invaz. Taktéž zde vyhynula až během posledního glaciálu (tj. před 10000 lety)

Závěrem... Invazní události je vhodné posuzovat jednotlivě Biologické invaze nejsou nutně katastrofy Evidentní jsou rozdíly v interakcích laurasijské flóry mezi sebou a mezi nimi a gondvanskými druhy

DĚKUJI ZA POZORNOST

Zdroje: Rostlinné invaze; Pyšek, Tichý, Prach a kol., AVČR 2001 Naturalization and invasion of alien plants: Concept and definitions; Richardson, Pyšek et al., Diversity and distribution 2000 Exotic Taxa less related to native species are more invasive; Strauss, Webb, Salamin, PNAS 2006 Extinction of a common native species by hybridization with an invasive congener; Ayres et al., Weed Technology 2004 Catalague of alien plants of the Czech Republic; Pyšek et al., AVČR 2002 Are islands more susceptible to plant invasion than continents?; Gimeno et al., Journal of biogeography 2006 www.spartina.org