Trh výrobků a služeb – teorie firmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Základy ekonomie BIVŠ - břeclav
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
DOKONALÁ KONKURENCE.
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
3. Produkční analýza firmy
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Neoklasický model firmy v podnikovém hospodářství
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
VýnosyVýnosy. Výnosy Výnosy představují výkony podniku. Hlavní složku výnosů tvoří tržby z prodeje výrobků, zboží či služeb.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Trh výrobků a služeb – teorie firmy Ing. Jana Korytárová, Ph.D.

Typy firem Vlastnická forma podíl na počtu podíl firem na obratu Individuální firmy 76% 6% Partnerské firmy 10% 4% Korporace 14% 90% P10_Teorie_firmy

Teorie produkce Produkční funkce představuje vztah mezi maximálním množstvím výstupu, který může být vyroben, a vstupy požadovanými k výrobě tohoto výstupu. inputs – outputs Q = f (L,A,K) Celkový fyzický produkt (Total Physical Product, TPP) … množství vyrobeného výstupu v m.j. Mezní fyzický produkt (Marginal Physical Product, MP) … dodatečný fyzický produkt neboli výstup přidaný 1 dodatečnou jednotkou vstupu, ostatní zůstávají neměnné. Průměrný fyzický produkt (Average Physical Product, AP) … celkový fyzický produkt/počet jednotek vstupu P10_Teorie_firmy

Teorie produkce Počet pracovníků TPP MPP APP 1 2000 2 3000 1000 1500 3 1 2000 2 3000 1000 1500 3 3500 500 1167 4 3800 300 950 5 3900 100 780 P10_Teorie_firmy

Teorie produkce P10_Teorie_firmy

Teorie produkce Zákon klesajících mezních výnosů = zvyšuje-li se množství 1 vstupu při konstantní úrovni všech ostatních vstupů, bude mezní fyzický produkt každé jednotky výstupu klesat. Výnosy z rozsahu (Returns to Scale) Konstantní výnosy z rozsahu (rukodělná odvětví) Klesající výnosy z rozsahu (činnosti vyžadující přírodní zdroje) Rostoucí výnosy z rozsahu (zpracovatelský průmysl) P10_Teorie_firmy

Analýza nákladů Celkové náklady (Total Cost, TC) jsou nejnižší peněžní výdaje firmy, které jsou nezbytné k výrobě příslušného objemu produkce. TC = FC + VC Fixní náklady (Fixed Cost, FC) jsou náklady, které musí firma hradit i při nulovém objemu výroby (např. nájemné, zálohy na elektřinu, odpisy). Variabilní náklady (Variable Cost, VC) jsou náklady, které se mění v závislosti na objemu výroby (např. spotřeba materiálu, mzdové náklady) Průměrné náklady (Average Cost, AC) jsou TC dělené počtem jednotek vyráběné produkce. AC=TC/Q Mezní náklady (Marginal Cost, MC) jsou náklady, které byly vyvolány zvýšením objemu produkce o jednotku. MC=TCq+1- TCq P10_Teorie_firmy

Průměrné variabilní náklady AVC=VC/Q Průměrné fixní náklady AFC=FC/Q Analýza nákladů Průměrné variabilní náklady AVC=VC/Q Průměrné fixní náklady AFC=FC/Q AC = AFC + AVC P10_Teorie_firmy

Analýza nákladů – průsečík AC + MC; AVC +MC P10_Teorie_firmy

Průměrný příjem AR = TR/Q; AR = (P.Q)/Q … AR=P Analýza příjmů Celkové příjmy (Total Revenues, TR) jsou všechny peněžní příjmy, které firma získá za realizovanou produkci. TR = P . Q Průměrný příjem AR = TR/Q; AR = (P.Q)/Q … AR=P Průměrný příjem je tedy cena produkce. Mezní příjem (Marginal Revenue, MR) je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku. P10_Teorie_firmy

účetní zisk = TR - explicitní náklady Z = TR - TC účetní zisk = TR - explicitní náklady explicitní náklady… náklady evidované v účetnictví čistý zisk = účetní zisk - daň čistý ekonomický zisk = účetní zisk - implicitní náklady implicitní náklady… náklady obětované příležitosti P10_Teorie_firmy

Firma v podmínkách dokonalé konkurence – rovnováha v krátkém období TR = P . Q Při P nezávislé na Q se tato P rovná MR firmy. Q P MR TR AR 1 3 2 6 9 4 12 P10_Teorie_firmy

Firma v podmínkách nedokonalé konkurence Cenu nestanoví na úrovni výše mezních nákladů (jako v dokonalé konkurenci), ale na úrovni převyšující mezní náklady: P > MC Z = TR – TC P10_Teorie_firmy

Firma v podmínkách nedokonalé konkurence P10_Teorie_firmy