Řešení kuželočelní převodovky SPŠ Bruntál Zdenek Vavrla
Toto práce je zaměřena na seznámení se s konstrukcí kuželočelní převodovky jako takové . Tato převodovka přenáší točivý moment mezi různoběžnými hřídeli do pravého úhlu , slouží k pohonu obráběcích strojů , dopravníků atd. Kuželočelní převodovka řešená v této práci se skládá z dvou stupňů . První stupeň je kuželové soukolí podle zadání s přímými zuby , druhý stupeň je čelní soukolí s šikmými zuby . Šikmé zuby jsou z důvodu menší hlučnosti . Kuželový i čelní pastorek je z technologických a konstrukčních důvodů vyroben z jednoho kusu společně s hřídelí . Ložiska vstupního hřídele se volí jednořadá kuželíková . Dále ložiska předlohového hřídele je nejvíce vhodné volit dvouřadá soudečková , která mají velkou únosnost a umožňují naklápění hřídelí . A pro výstupní hřídel volíme také jednořadá kuželíková ložiska. Přenos kroutícího momentu mezi hřídelemi a kuželovým i čelním kolem je zajištěn těsným perem . Obě poloviny skříně jsou vyráběny odléváním z šedé litiny .
Zadané parametry převodovky Výkon elektromotoru P = 6,1kW , otáčky n = 1000 min-1 , otáčky hnaného stroje n = 140 min-1 , osová vzdálenost a = 100 mm . Denní provozní doba 8 hodin , počet zapínání 10 za hodinu , hnaný stroj je obráběcí stroj . Počet vyráběných kusů 30 000 , životnost 10 000 hodin
Kinematické schéma převodovky z1 = 17 z2 = 42 z3 = 20 z4 = 57