DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
DUM - Digitální Učební Materiál
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
KLASICISMUS.
Johann Wolfgang Goethe
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Anotace: Prezentace představuje básníky 19. st. - Goetha, Puškina
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
František Ladislav Čelakovský
Slovenský romantismus
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Portréty literárních osobností světové literatury
Německý preromantizmus
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ____________________________________________________________________________.
2. Sentimentalismus a preromantismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
George Gordon Byron Marcela Jurková.
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství ve Francii
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DUM - Digitální Učební Materiál
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Preromantismus.
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál Název školy Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 __________________________________________________________________________   Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu :Preromantismus VY_32_INOVACE_D1_08 Anotace : Interaktivní výklad: preromantismus, představitelé, díla. Třída a datum ověřen í : 2.A, 12.9.2012 Autor : Mgr. Ludmila Muchová Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

PREROMANTISMUS (SENTIMENTALISMUS)

Znaky 2. polovina 18. století; reakce na schématický klasicismus a rozumové osvícenství přechod mezi klasicismem a romantismem důraz kladen na citové stavy vzorem je obyčejný a nezkažený člověk prostý způsob života obdiv k prostému a podnikavému jedinci návrat k přírodě a lidové slovesnosti v umění požadavek tvůrčí svobody nové žánry – sentimentální román a povídka, lyrický cestopis, měšťanská „plačtivá“ tragédie – hl. hrdiny nejsou jen šlechtici, gotický „černý“ román – silné emoce, předchůdci hororů

Francie Jean Jacques Rousseau(1712-1778): zastánce myšlenky, že jen příroda zachovává člověka v jeho přirozeném stavu a civilizace ho ničí. Svými myšlenkovými a uměleckými podněty ovlivnil evropskou kulturu na další století. Emil čili o výchově: pedagogické románové pojednání (paradox: své děti dal Rousseau do dětského domova, protože moc hlučely) Nová Heloisa, Dumy samotářského chodce Antoine-Francois Prévost(1697-1763):kněz, autor románu Manon Lescaut: (V. Nezval přebásnil), kníže se zamiluje do „lepší“ prostitutky, jeho otec to neunese a pošle milenku do vyhnanství, kníže odchází s ní, na cestě lodí milenka umírá. Francois-René de Chateaubriand(1768-1848): prozaik, historik, kritik, odpůrce VFR, emigroval do Anglie. Autor novely Atala aneb Láska indiánské dvojice v pustinách.

Obr. č. 1 – Jean Jacques Rousseau Obr. č. 2 – A.F.Prévost – Ilustrace George Friedricha Schmidta

Německo německé literární hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor), proti klasicismu a osvícenství, naprostá svoboda umělce, literatura jako vyjádření umělcovy osobnosti, omítání konvencí a pravidel, na prvním místě cit, vášeň, staví se proti společenské nespravedlnosti, nesvobodě, útlaku a pokrytectví.

Německo Johann Wolfgang Goethe (1749-1832): nejvýznamnější básník hnutí Sturm und Drang, dramatik, prozaik, vědec; byl v písemných i osobních stycích a našimi obrozenci (Dobrovský), jezdil do českých lázní (např. Teplice, kde se setkal s Beethovenem, chtěl zhudebnit některé jeho texty, Goethe neodpověděl kvůli odlišným politickým názorům); přesvědčen, že měšťanskou společnost je nutné vychovat prostřednictvím umění, které čerpá z antického odkazu; Utrpení mladého Werthera: psané formou dopisů a deníkových záznamů, hrdina končí sebevraždou (tato kniha vyvolala řadu sebevražd), protože ho svět zraňuje a bere mu možnost žít přirozeně – nenalézá zde své místo; Faust: dvoudílná veršovaná trilogie, jedno z myšlenkově nejhlubších děl světové literatury; přesvědčení, že smysl života je služba jedince celku; zpracována pověst ze 16. století

Německo (Nespokojenému učenému Faustovi nabídne Mefisto, zosobňující ďábla, své služby. Faust mu slibuje svou duši, jestliže získá uspokojení. Mefisto mu nabízí svody světa: zavede ho do veselé společnosti, omladí jej a pošle mu krásnou Markétku. Faust se do ní zamiluje. Při souboji, který Markétka zavinila, Faust zabije jejího bratra a matku. Markétka svou vinu neunese, utopí své a Faustovo dítě a je popravena. Druhý díl začíná Faustovým zoufalstvím nad ztrátou milované, proto ho Mefisto zavede na královský dvůr, aby zapomněl. Tam si získá královu důvěru a zachrání zemi před úpadkem vynálezem papírových peněz, jako odměnu za své služby žádá bažinatou krajinu, kterou chce zúrodnit pro svobodné občany (čin, který ho činí nesmrtelným – otázka, kterou si Faust často klade). V této vidině spatřuje smysl svého života a nachází uspokojení. V tomto okamžiku by měl Mefisto získat jeho duši, Faust je však za své dobré úmysly vykoupen.)Balady: sbírka obdivující ústní lidovou slovesnost Citát: „Jen pak si hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den“.

Německo Friedrich Schiller (1759-1805): významný básník a dramatik, zejména lyrik, odsuzoval osobní i politický útlak, Óda na radost: báseň o mravních ideálech, kterou zhudebnil Beethoven (9. symfonie, hymna EU, myšlenka: „Všichni lidé bratry jsou“), Loupežníci: drama s myšlenkami boje za svobodu a odporu proti útlaku, konzervatismu a despotismu

Obr. č. 5 – Goethe - podpis Obr. č. 3 – Johann Wolfgang Goethe Obr. č. 4 – Rodný dům Obr. č. 5 – Friedrich Schiller

Rusko Ivan Andrejevič Krylov (1768-1844): bajky Michail Vasiljevič Lomonosov (1711-1765): ódy Alexanandr Nikolajevič Radiščev (1749- 1802):kritika nevolnictví a poměrů v carském Rusku

Obr.č.6.-I.A.Krylov Obr. č. 7 – Michail Vasiljevič Lomonosov Obr. č. 8 – Alexandr Nikolajevič Radiščev

Preromantismus se u některých národů v Evropě časově shoduje s obdobím osvícenství a národním obrozením.

Seznam použitých zdrojů SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha:Fragment,2007,126s.ISBN 978-80-253-0468-6. POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura: přehled středoškolského učiva, Třebíč:Petra Mrákotová, 2006,207s.ISBN 80-902571-6-X. HÁNOVÁ, Eva a kol.autorů,Odmaturuj z literatury1.Brno: Didaktis, 2004,208s.ISBN 80-7358-016-0. BAUER, Alois. Čeština na dlani. Olomouc: Rubico,2005,416s.ISBN 80-7346-042-4. Jean Jacques Rousseau. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau Antoine Francois Prévost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost Johann Wolfgang von Goethe. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe Rodný dům. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe Goethe podpis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Signature_of_Johann_Wolfgang_von_Goethe.svg Friedrich Schiller. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller Ivan Andrejevič Krylov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Andrejevi%C4%8D_Krylov M.Lomonosov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Michail_Vasiljevi%C4%8D_Lomonosov Alexandr Nikolajevič Radiščev. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Nikolajevi%C4%8D_Radi%C5%A1%C4%8Dev