Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budeš se dívat na televizi? Zase vysílají ty volební pořady s výzkumy? Je to docela dobré „ZRCADLO“ – a navíc tam zase bude ten Tuček ze STEM/MARK  To.
Advertisements

Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Politologie jako věda Politika moc
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Činnost veřejné správy
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Volební výzkumy Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Generická preskripce a pozitivní listy
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Teorie rozhodování Veřejná volba
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Mediální monitoring, screening a audit
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
ESPAD Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách Přehled hlavních výsledků Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách v České republice.
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Sociologický výzkum II.
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc misovic@volny.cz

Volební prefernce a jejich místo ve VVM 1.Volební průzkumy a společnost 2. Výzkumy volebních preferencí realizované v ČR 3. Přehled základních přístupů k empirickému hodnocení kvality měření r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Volební průzkumy a společnost .Počet výzkumů založených na dotazníkových šetřeních od r.1990 markantně vzrostl. Vzrostla i jejich publicita a informační trh. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Značný význam výzkumů v současné společnosti jenesporný, zároveň je ale jejich rozšíření často chápáno jako kontroverzní. Kritika nepřesností výzkumů vzhledem k výsledkům voleb , spory ohledně nebezpečí manipulace s výsledky a diskuse nad údajnými dopady na politickou soutěž nebo na ochranu soukromí občanů ostře kontrastuje s jejich zvyšující se popularitou. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Začátkem 20. stol. se v USA staly velmi populární předvolební výzkumy novin. Zlom nastal v roce 1936 tehdy výzkumné agentury správně předpověděly volební výsledek. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM VýzkumyVM a demokracie Volební tématika dává výzkumům důležitý význam v souvislosti s uplatňováním zastupitelské demokracie. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Používání výzkumů v politice : odpovědnost nebo populismus? Podíl sociálních výzkumů na politickém rozhodovánínení bez kontroverzí. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Někteří autoři dokládají, že výzkumy se uplatňují právě tam, kde je funkční politická soutěž. Používání výzkumů v politice. Existují konkrétní případy, kdy dopad výsledků je vidět. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Pojistka demokracie, nebo zdroj manipulace? Skutečnost, že volební šetření přinášejí alternativní informace o síle politických subjektů, mohou posloužit jako pojistka proti manipulaci. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Zneužívání výsledků VVM politiky lze dokumentovat.Významné tlaky na manipulaci s daty šetření lze identifikovat i ve vyspělých demokraciích r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM V souvislosti s volebními výzkumy jsou uváděny následující druhy zpětných dopadů na volební chování.Efektu mobilizace hlasů nebo absenčního afektu nárůstem podpory slabších stran - underdog effect přelitím hlasů k silnějším stranám - bandwagon effect Mobilizace hlasů může být reakcí na předpověď výsledků. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Limity volebních předpovědí Rozdíl v čase mezi dotazováním a volbami Odlišnost volební situace Nepřesnost měření Specifika volebního systému Srovnání měření s výsledky voleb r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Výzkumy volebních preferencí v ČR Předvolební výzkumy Typy pojmů v šetřeních z hlediska uživatele r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Existuje jednotná terminologie pro publikaci různých druhů výstupů. Stranické preference- jak celá dospělá populace deklaruje své rozhodnutí v případě voleb- lidé s volebním právem. Voličské preference - Podíl osob, které preferují určitou politickou stranu, ze souboru dotázaných, kteří volební účast nevyloučili. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Stranické sympatie Podíl osob, které buď preferují určitou politickou stranu,nebo ji v případě pochybností vyjadřují alespoň sympatie. Volební prognóza - odhad skutečného výsledku voleb. Součet 100 % budou tvořit předpokládaní skuteční voliči jednotlivých stran. r

Volební prefernce a jejich místo ve VVM Základní přístupy k hodnocení kvality měření Kvalita kvantitativního výzkumu závisí na kvalitě dat, která má 2 klíčové složky: reprezentativitu a kvalitu měření. Kvalita měření je posuzována prostřednictvím pojmů reliability a validity. r