Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Digitalizace výuky Příjemce
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
SINICE fotosyntetizující bakterie
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Přechod rostlin na souš
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Prvoci.
Název projektu: Moderní škola
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Řasy Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva – rozdělení řas na jednobuněčné, mnohobuněčné. U každého typu řas je vybráno pár zástupců se stručnou charakteristikou.. Text slouží i jako zápis do sešitu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

ŘASY

Řasy jsou nejjednodušší a nejstarší rostliny na Zemi. Téměř všechny řasy rostou ve vodě – sladké i mořské. Některé řasy žijí v moři až v 265 metrů, kde již žádné jiné rostliny nejsou. Vodní řasy zásobují kyslíkem ostatní vodní organismy a samy řasy jsou složkou potravy vodních živočichů Některé řasy rostou i na vlhkých místech nebo na souši – zelený povlak na vlhké půdě nebo na kůře některých stromů.

Řasy se mezi sebou liší: 1. velikostí od mikroskopických jednobuněčných řas až po mnohobuněčné hnědé řasy, které dorůstají až 50metrů. 2. barvou: podle převládajícího barviva se dělí řasy na zelené, červené a hnědé. 3. stavbou těla – stélky: jednobuněčná, vícebuněčná, vláknitá nebo se řasy sdružují do kolonií.

ZELENÉ ŘASY Tyto řasy byli asi předchůdci vyšších rostlin. Vyskytují se ve slané i sladké vodě a rostou i na vlhkých místech na souši. Stélky zelených řas jsou různě velké a některé drobnější řasy se pohybují pomocí bičíku z místa na místo podobně jako prvoci.

Zelenivka Jednobuněčná řasa bez bičíku – nemůže se samostatně pohybovat.

Zrněnka Jednobuněčná řasa, která roste na vlhkých místech Rozsivka Jednobuněčná řasa, která tvoří křemičité schránky. Z jedné rozsivky vznikne dělením za jeden měsíc téměř miliarda dalších.

Jednobuněčná řasa s bičíkem. Krásnoočko Jednobuněčná řasa s bičíkem. Nemá buněčnou stěnu a je schopna kromě fotosyntézy si získat energii i příjmem rozpuštěných organických látek z okolí, čímž se velmi podobá živočichům.

Váleč koulivý Jednobuněčná bičíkatá řasa, která vytváří kolonie – až 20 000 buněk, které jsou spojeny slizem v kouli. Buňky v kolonii jsou navzájem propojeny vlákny. Některé buňky jsou k pohybu jiné tvoří pohlavní buňky. Váleč představuje nejdokonalejší a nejsložitější typ bičíkovce, o kterém se domníváme, že tvoří přechod k mnohobuněčným řasám.

MNOHOBUNĚČNÉ ŘASY hnědé, červené – mořské, velké Význam: krmivo, léčba, zdroj vitamínů hnědé: chaluhy červené: ruduchy

Zelené Šroubatka – šroubovitý chloroplast Žabí vlas – vláknitá stélka

Zdroje: Přírodopis I – L.J. Dobroruka, V.Cílek, F. Hasch, Z.Storchová, Scientia, s.r.o., Pedagogické nakladatelství, Praha 1997, ISBN 80-7183-302-9