Vývojová psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hra riskuj pro opakování znalostí.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
Prenatální vývoj člověka
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
- určeno pro středoškolské a vysokoškolské vzdělávání
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
VÝVOJ JEDINCE.
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
zajímavosti o lidském těle BIOLOGIE
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
SAVCI - charakteristika
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČLOVĚK
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Žena a sport.
Člověk.
Kostra.
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY, KOSTRA A SVALY
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Rozmnožovací soustava
SAVCI.
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
Člověk Člověk je společně s živými organizmy součástí živé přírody.
Název Prenatální vývoj člověka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava
Rozmnožovací soustava 5. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vývojová psychologie Prenatální období.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
Lidské tělo - kostra.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
Stavba těla savců.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ČLOVĚK LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_II-C-06.
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Testy pro 8. třídu ZŠ Hejnice M. Hradil.
Období lidského života
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie

Vývojová psychologie Jako samostatná vědecká disciplína je stará sotva 100 let Původně sledování malých dětí od narození v průběhu prvních pár let života Později soustředění se také na dospívání Období před narozením bylo psychology objeveno teprve nedávno (tvrdilo se, že duševní život před narozením neexistuje – nervová vlákna nejsou myelinizována) Opomíjeno bylo také období stárnutí a stáří

PRENATÁLNÍ VÝVOJ ČLOVĚKA

PRENATÁLNÍ VÝVOJ První poznatky – sledováním dětí v inkubátorech (nevýhody) Starší studie na plodech, které po předčasném chirurgickém vynětí z dělohy krátkou dobu přežívaly Moderní technika umožňuje sledování projevů plodu v matčině těle (sondy, ultrazvuk, 3D ultrazvuk …)

6. Týdnů – 4 mm/méně než 1g embryo. Po stranách má malé výběžky – budoucí ruce a nohy. Kůže je průsvitná a prostupná pro vyživující látky. Zárodek se vznáší v dutině naplněné tekutinou. Vnitřní orgány embrya začínají se utvářet vnitřní orgány srdce, které pumpuje krev základy trávicího systému (trubice) základ míchy a nervové soustavy

9. týden – 3 cm/3 g Plod jsou viditelné oči, uši a nos jsou již vyvinuty základy všech zubů a vyvíjejí se chuťové pohárky. Na základech paží se nejprve vytvoří zárodky zápěstí a prstů, poté se končetiny postupně prodlouží a vytvoří ruce či nohy. Na koncích prstů se vytvoří hmatové polštářky Kůže má již dvě vrstvy.

9. týden – 3 cm/3 g Vnitřní orgány plodu Mozek je čtyřikrát větší. Ústa, žaludek a střevo se vyvíjejí velmi rychle, nejsou však funkční. Srdce je plně vyvinuté, má 4 dutiny a tepe dvakrát rychleji než srdce nás dospělých. Základy pohlavních orgánů jsou vytvořeny. patrné primitivní oči Uši vypadají jako malé polštářky na stranách hlavičky. Dokud však nebude plně vyvinut nervový systém, plod nevidí ani neslyší.

12. týden – 6 cm/15 g (3.měsíc) Rysy obličeje jsou zřetelnější, končetiny jsou více vyvinuté, plod má již prsty na kterých začínají růst nehty. Objevuje se první kostní tkáň, brada a také malý nos. Ruce i nohy se začínají pohybovat, dítě otáčí hlavou, objevují se náznaky úchopových reflexů kůže je prostupná pro plodovou vodu.

12. týden – 6 cm/15 g Je vytvořen žaludek spojený se střevem a ústy. Srdce již pumpuje krev do celého těla. Vytvářejí se vaječníky či varlata i když ještě není možné určit pohlaví plodu. V tomto období je již plně vyvinuta placenta, přebírá plně výživnou funkci a je větší než samotný plod. Postupně se bude zmenšovat. srdce bije od 10. týdne velice rychle – až 160x za minutu.

12. týden – 6 cm/15 g Rozlišení mužského a ženského pohlaví Poprvé se objevují vývojové rozdíly závislé na pohlaví. Například u plodů ženského pohlaví dochází k pohybu čelisti častěji než u fétů mužského pohlaví.

16. týden – 12 cm/130 g dítě má již jasné rysy obličeje a také jasně viditelné končetiny. Kůže je velice tenká a průsvitná, není vytvořen podkožní tuk, jsou vidět podkožní cévy. Dítě už je velice aktivní, zatíná pěsti, polyká tekutinu, cucá si paleček a vyměšuje do plodové vody Jsou také vyvinuty mimické svaly na obličeji, takže je možné vidět nekontrolované grimasy Začínají se také vyvíjet obočí a řasy dítě již slyší první zvuky a na prstech u rukou má nehtíky (u nohou vyrostou až později).

16. týden – 12 cm/130 g Na jazyku se již objevily chuťové pohárky plod je obklopen plodovou vodou a díky tomu se může plod volně pohybovat, otáčet se (v jednu chvíli je hlavou dolů, potom nahoru), plodová voda funguje jako tlumič, funguje také jako ochrana proti vnějším nárazům, udržuje stálou teplotu v děloze.

16. týden – 12 cm/130 g Pohyb plodu dokáže natahovat a ohýbat prsty, paže i nohy umí si držet pupečník, cucat palec, zatínat pěst, točit se v plodové vodě, funguje mu močový měchýř (plní se plodovou vodou a zase ji vypouští) oči lehce reagují na změny intenzity světla i když jsou ještě zavřené Ochranná bílá látka zvaná vernix caseosa, neboli mázek, nyní pokrývá celý plod. Mázek chrání pokožku před dráždivými účinky plodové vody.

16. týden – 12 cm/130 g postup, které zahrnují vsunutí jehly do břicha plodu, spustí hormonální stresovou reakci, při které se do krevního oběhu uvolňuje noradrenalin nebo norepinefrin

20. týden – 17 cm / 350 g Plod nyní roste velmi rychle Matka cítí jeho pohyby Končetiny jsou plně vyvinuté, tělo pokrývá jemné ochlupení (lanugo) miminko již dobře slyší a reaguje na vnější zvuky Vytvářejí se první zuby, jsou zaznamenávány první pohyby očí i když jsou stále zavřené.

20. týden – 17 cm / 350 g Ve 20 týdnech kochlea, což je sluchový orgán, dosáhne konečné velikosti uvnitř plně vyvinutého vnitřního ucha. Od tohoto okamžiku bude plod reagovat na stále širší škálu zvuků. Podle vnějších zvuků se dítě pohybuje a mění se mu srdeční pulz Je také dokázáno, že dítě mění své pohyby na základě různých druhů hudby.

20. týden – 17 cm / 350 g Pohlavní orgány jsou již vyvinuty u děvčat již vaječníky mají všechna vajíčka, která budou využívat po celý život (asi milión) Výživu již plně zajišťuje placenta, poskytuje plodu vzduch, ochranné látky a funguje také jako čistička odpadu z látkové výměny V 21 až 22 týdnech po oplodnění získají plíce určitou schopnost dýchat vzduch. To se považuje za životaschopný věk, protože přežití mimo dělohu je u některých fétů již možné.

24. týden – 20 cm / 640 g (6. měsíc) dítě je silnější a obratnější, není tak náchylné vnějším vlivům Jeho kůže už není průsvitná díky uloženému tuku kolem dítěte je 450-500ml plodové vody a proto se může volně pohybovat, kope, cucá si paleček a reaguje na zvuky Srdeční tep je pomalejší a již ho lze zaznamenat. Ve 22.–24.týdnu začíná otevírat oči. Plod reaguje na polekání mrkáním. Tato reakce na náhlé, hlasité zvuky se obvykle vyvíjí dříve u fétu ženského pohlaví

24. týden – 20 cm / 640 g Mnozí badatelé uvádějí, že vystavování plodu hlasitým zvukům může nepříznivě ovlivnit jeho zdraví. Mezi bezprostřední následky patří dlouhotrvající zrychlený puls, zvýšené polykání plodu a náhlé změny chování. Možné dlouhodobé následky zahrnují ztrátu sluchu. Dítě odliší lidský hlas od jiných zvuků Senzorické dráhy bolesti fungují, děti jsou na bolest velmi citlivé. Negativní důsledky opakovaných prožitků bolesti byly prokázány u dětí od 26. týdne (méně stabilní a reaktivní) Otázka bolesti a jejího tlumení u předčasně narozených dětí

24. týden – 20 cm / 640 g Vnitřní orgány Všechny orgány kromě plic jsou plně vyvinuté vyvíjí se buňky zodpovědné za vědomí a také cyklus spánku a bdění dítě také polyká a vylučuje plodovou vodu. Porod? je zde riziko, že bude dítě mentálně postižené Nižší riziko je od 28.týdne těhotenství, zde je více než 90% pravděpodobnost, že dítě přežije.

24. týden – 20 cm / 640 g Všechny součásti, které jsou potřeba pro fungování čichu, jsou již funkční. Studie zabývající se nedonošenými dětmi ukázaly schopnost detekovat vůně už ve 26 týdnech po oplodnění. Pokud se do plodové vody umístí sladká látka, zvýší se u fétu frekvence polykání. Naopak, fétus začne polykat méně poté, co se do plodové vody zavede hořká látka. Často následuje i změna výrazu tváře.

Potrat Interrupce života 10 týdenního dítěte dítě 14 týdnů Současná česká legislativa počítá s tím, že žena může požádat o provedení potratu bez omezení do 12. týdne těhotenství, ze zdravotních důvodů je ukončení těhotenství možné i později (do 24. týdne – limit životaschopnosti)

29. týden – 24 cm / 1,2 kg (7 měsíc) poměr mezi hlavou a tělem se stále zmenšuje Na hlavě jsou viditelné vlásky, tělo chrání mazlavá tekutina nazývaná vernix - mázek je aktivní a matka někdy také může pocítit trhavé pohyby, dítě může totiž trpět škytavkou - je to způsobeno zkoušením dýchacích pohybů přesto, že zatím kyslík není potřeba. Ten mu dodává placenta dítě již může plakat

29. týden – 24 cm / 1,2 kg Výrazně se vyvíjí mozek a nervová soustava, díky rychlejšímu přenosu nervových vzruchů se zlepšuje schopnost učit se. Mozek dítěte je již také schopný kontrolovat teplotu Plíce jsou lépe vyvinuté, nemají však vyvinutý tzv. surfaktant, který je důležitý pro jejich úplnou funkci. Pokud se tedy dítě narodí předčasně v těchto týdnech, bude mít pravděpodobně dýchací potíže a budou mu podávány léky k podpoře tvorby této látky

35. týden – 31 cm / 2,6 kg Pokožka dítěte již není tak průsvitná a to hlavně díky nárůstu tuku, mění barvu na růžovou a už jsou méně viditelné cévy Tělíčko je již poměrně velké vzhledem hlavičce oči se pravidelně otevírají a zavírají, dítě je schopné vnímat světlo a tmu přes břišní stěnu Končetiny jsou již plně vyvinuté včetně nervových zakončení, dítě má tedy koordinované pohyby

35. týden – 31 cm / 2,6 kg Vnitřní orgány - prakticky všechny jsou vyvinuté, kromě plic, které ještě potřebují čas Nervová soustava včetně mozku jsou již plně výkonné, pokud by se ale nyní dítě narodilo, nebude mít pravděpodobně sací reflexy či koordinaci Plodová voda již neprosakuje do plodu, o výživu se plně stará placenta, která je zcela vyvinutá. dítě ještě nemá vyvinutý spánkový rytmus, proto může být několik hodin vzhůru a naopak přes den spát, má dokonce sny.

40. týden – 35 cm / 3,4 kg V tomto období je dítě plně vyvinuto a připraveno k porodu Má vrstvu podkožního tuku – je baculatější, má otevřené oči (ty jsou při porodu vždy modré).  Končetiny jsou také plně vyvinuté včetně nehtíků, dítě zvládá koordinaci končetin a jeho obličej je kulatý Kosti dětské lebky jsou měkké a mohou přes sebe klouzat, to pomůže plodu při porodu projít porodními cestami a pochvou

40. týden – 35 cm / 3,4 kg Plíce jsou již plně vyvinuté, potřebují ale stále dozrát (po porodu). Potřebují látku zvanou kortizol, který pomáhá plicím v dozrání Srdce je plně výkonné, bije rychlostí 110-150 tepů za minutu, po porodu nastanou změny v krevním oběhu způsobené rozvinutím plic Dítě rozezná hlas své matky s jeho různými emocionálními odstíny Dítě se méně hýbe - je již zralé na porod a má proto má méně místa pro pohyb

Závěry studií: V posledních dvou měsících nitroděložního vývoje je plod schopen těžit ze zkušenosti – učit se (př. Vytvářet podmíněné spojení mezi zvukem a dotykem) Plod je aktivní, ovládá své prostředí (reaguje na změnu polohy matky, aktivně se účastní porodu) Sociální interakce – kontakt s matkou!!!

Děkuji za pozornost 