VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Závislá porucha – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
Závislá porucha Závislá porucha charakteristické znaky: charakteristické znaky: postižený ponechává odpovědnost za důležitá životní rozhodnutí osobám, na nichž je závislý postižený ponechává odpovědnost za důležitá životní rozhodnutí osobám, na nichž je závislý má přehnané obavy, že bude opuštěn a nebude schopen se o sebe postarat má přehnané obavy, že bude opuštěn a nebude schopen se o sebe postarat pěstuje závislé vztahy, rychle se sbližuje s některými osobami a přilne k nim pěstuje závislé vztahy, rychle se sbližuje s některými osobami a přilne k nim postižený se cítí bezmocný, neschopný, bez životní síly postižený se cítí bezmocný, neschopný, bez životní síly
ÚKOL: Rozdělte se do trojic a do tabulky napište, jakými větami by jste charakterizovali uvedenou poruchu, pedagog poté odpovědi vyhodnotí a situaci moderuje Závislá porucha Závislá porucha
Charakteristické věty k úkolu Jsem bezmocný Kdybych se spoléhal na sebe, selhal bych S pomocí druhých přežiji, budu šťastný apod. Potřebuji druhé, aby mi stále dodávali podporu a odvahu Ti druzí by se o mě měli postarat
Formy terapie Individuální Individuální Skupinová Skupinová Rodinná Rodinná Párová Párová Kombinovaná Kombinovaná
Úkol Rozdělte se do trojic a zamyslete se nad každou formou terapie, uveďte její klady a zápory, o problému diskutujte s pedagogem