Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Ramanova spektrometrie
The world leader in serving science Infračervená spektroskopie Princip, aplikace a souvislosti se správnou výrobní praxí Ing. Martin Hollein, Nicolet CZ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_756.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_22.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_469.
Stanovení přítomnosti methanolu v alkoholických nápojích pomocí Ramanovy spektroskopie Lukáš Kusýn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 53.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_105.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _624 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_156 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_776.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_757.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_475.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Spektroskopické studie na tokamaku GOLEM. Plazma.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_752.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_779.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _654 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Identifikace neznámého zářiče použitím gama spektroskopie
IR Spektroskopie Ing. Jana Kosíková SUPMAT – Podpora vzdělávání pracovníků center pokročilých stavebních materiálů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/
INSTRUMENTÁLNÍ METODY. Instrumentální metody využití přístrojů.
Spektroskopie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metoda IČ (IR) spektrometrie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120

Jméno autora:Ing. Klára Šírová Třída/ročník:III. Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Chemie kolem nás Předmět:Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Infračervená a Ramanova spektroskopie Klíčová slova:IR, Raman, spektroskopie Druh učebního materiálu:prezentace

IR a Ramanova spektroskopie IR spektroskopie (infračervená spektroskopie) – analytická metoda vhodná pro identifikaci a strukturní charakterizaci organických látek, vhodná také pro stanovení a identifikaci anorganických látek Je možné analyzovat plynné, kapalné i pevné látky. Infračervené záření (IČ) je elektromagnetické záření s rozsahem vlnových délek 0,78 – 1000 mm IR spektroskopie je založena na měření pohlcení IČ záření o různých vlnových délkách při průchodu vzorkem Pomocí IR spektroskopie není možné analyzovat látky neabsorbující IČ záření, např. O 2, N 2, H 2, grafit, síra V dnešní době používána převážně IR spektroskopie s Fourierovou transformací (FTIR)

IR spektrum toluenu [1] Výstupem měření je IR spektrum, které je grafickým zobrazením funkční závislosti energie vyjádřené jako absorbance (A) nebo % transmitance (T) na vlnové délce dopadajícího záření. Každá látka poskytuje prakticky unikátní spektrum Identifikace látek pomocí knihoven spekter Kvantitativní stanovení dle intenzity absorpčního pásu

Při kombinaci s mikroskopem je možno analyzovat i vzorky cca 100x menší než zrnko maku. IR spektroskopie se používá např. v kriminalistice – identifikace drog, vlákna z oděvů, ve farmacii k analýzám léčiv, při průzkumu památek (nedestruktivní!), v potravinářství např. k analýze cukrů, analýzy ovzduší FTIR analyzátor plynů Nicolet Antaris IGS [2] FTIR spektrometr Nicolet 6700 s mikroskopem [2]

Ramanova spektroskopie Vzorek je ozářen excitačním zářením (laser), odražené záření nese analytickou informaci V důsledku Ramanova jevu má část fotonů po interakci se vzorkem jinou energii oproti fotonu dopadajícímu – nese analytickou informaci. Měří se spektrum elektromagnetického záření rozptýleného díky Ramanovu jevu Možné použití v kombinaci s mikroskopem, analýzy org. i anorg. látek Umožňuje měřit vodné roztoky a vzorky ve skleněných nádobách Přenosný Ramanův spektrometr [3] K dispozici jsou mobilní, přenosné přístroje i stolní spektrometry Doplňková metoda k IR spektroskopii

používá se pro analýzy korozních vrstev v mineralogii a geologii kriminalistice – návykové látky, neznámé látky apod. umožňuje např. určit přibližný obsah methanolu v destilátech bez nutnosti otevřít láhev ve farmacii, archeologii, v průmyslu při kontrole vstupních surovin Nicolet NXR 9650 FT-Raman spektrometr [2] Použití:

Procvičování Co znamená zkratka FTIR? Co to je IR spektrum? Infračervená spektroskopie s Fourierovou transformací IR spektrum je grafickým zobrazením závislosti absorbance (A) nebo % transmitance (T) na vlnové délce dopadajícího záření. Která z uvedených spektroskopických metod (FTIR, Raman.) lépe umožňuje analyzovat např. vodné vzorky a vzorky ve skleněných lahvích? Ramanova spektroskopie Která z uvedených látek bude pohlcovat IR záření O 2 nebo CO 2 ? CO 2

Použitá literatura a obrázky 1.[online]. [cit ]. Dostupné z: 2. [online]. [cit ]. Dostupné z: 3.[online]. [cit ]. Dostupné z: 4.[online]. [cit ]. Dostupné z: