Rizikové jednání u mladých řidičů Mezi rizikovými skupinami řidičů jsou v popředí řidiči s agresivním jednáním. V zemích Evropské unie u nově přičleněných zemí dochází k výrazným projevům agresivity při řízení motorových vozidel. Příčiny: tradiční faktory vycházející z osobnostních vlastností řidiče vlastností řidiče sociálně ekonomické vlivy
Vztek, agrese a vyhledávání vzrušení na silnicích upoutaly v posledních letech pozornost médií a veřejnosti. Vztek, agrese a vyhledávání vzrušení na silnicích upoutaly v posledních letech pozornost médií a veřejnosti. Agrese je obvykle motivované ničivé jednání, záměr nebo impuls, které zapříčiňuje psychický diskomfort a újmu lidem či jednotlivému člověku Agrese je obvykle motivované ničivé jednání, záměr nebo impuls, které zapříčiňuje psychický diskomfort a újmu lidem či jednotlivému člověku Agresivní jízda je komplexním behaviorálním fenoménem. Agresivní jízda je komplexním behaviorálním fenoménem. Agresivní řidiči tvoří heterogenní skupinu. Agresivní řidiči tvoří heterogenní skupinu. Existuje velká variabilita mezi řidiči chovajícími se agresivně Existuje velká variabilita mezi řidiči chovajícími se agresivně Je problematické definovat agresi řidičů jen jako frustrací vyvolané chování. Je problematické definovat agresi řidičů jen jako frustrací vyvolané chování. Je obtížné určit obsah agrese. Je obtížné určit obsah agrese. U některých agresivních řidičů může chybět náhled na to, jak jejich bezohledné řízení ovlivňuje druhé. U některých agresivních řidičů může chybět náhled na to, jak jejich bezohledné řízení ovlivňuje druhé.
Odborné studie o agresivním řízení jsou založeny na: rozborech příčin nehod rozborech příčin nehod metodě pozorování chování řidičů metodě pozorování chování řidičů datech zjištěných dotazováním řidičů datech zjištěných dotazováním řidičů Agresivní řízení je definováno jako ovládání motorového vozidla způsobem, který ohrožuje nebo téměř ohrožuje osoby či předměty. Definice zahrnuje široký rozsah chování od přestupků jako je nadměrná rychlost, kličkování, nebezpečné měnění dopravních pruhů, nebezpečné míjení, zneužívání brzdových světel i světel potkávacích, nedodržování bezpečných vzdáleností, předjíždění, hostilní mimiku a výhružná gesta rukou, zlobné výkřiky až násilnou konfrontaci.
Larson (1996) vytvořil typologii, která se až dosud nejvíce využívá: 1. Závodník závodí s časem. Jeho cílem je dosáhnout místo určení tak rychle, jak je to možné. Když je jeho úsilí zmařeno nebo je mu v něm bráněno, řidič se rychle rozzlobí. 2. Soutěžící agresor se snaží zvýšit své sebevědomí tím, že tvoří soutěže v dopravě a pokouší se rychle přetrumfnout ostatní řidiče v daných situacích. Když se mu to nepodaří, zvýší se zlost a dojde k agresivnímu chování řidiče. 3. Pasivní agresor maří pokusy jiných řidičů, kteří chtějí předjet, jet rychleji, připojit se do jízdního pruhu apod. V podstatě útočí na jejich sebevědomí. Tím, že maří cíle jiných, vzbuzuje zlost. 4. Narcista se řídí rigidními standardy, týkajícími se jízdního chování a má zlost, když je ostatní nesplňují 5. Strážce pořádku se považuje za nadřazeného soudce ostatních řidičů a cítí se povolán k trestání ostatních za jakýkoli přestupek.
Existují i jiné typologie, například typ A, charakterizovaný vysokou soutěživostí, zvýšenou úrovní hostility, agrese, iritability a nižší tolerancí k frustraci. Tento typ by z velké míry pokrýval první dva typy (tzn. závodníka a soutěžícího agresora). Kromě typologických a individuálních charakteristik je třeba sledovat i situační podmínky.
Vztek na silnicích (road rage) je také rozšířeným negativním jevem. Mnoho řidičů zažilo nepřátelské, nebezpečné nebo agresivní reakce ze strany druhých řidičů. Neexistuje však jednotná definice, z čeho se vztek na silnicích skládá, ani systematické sledování a zkoumání tohoto fenoménu odlišného od nebezpečné jízdy a obecné agrese. Neexistuje však jednotná definice, z čeho se vztek na silnicích skládá, ani systematické sledování a zkoumání tohoto fenoménu odlišného od nebezpečné jízdy a obecné agrese. Existují také rozsáhlé důkazy, že hazardní jízda a agresivní tendence jsou spojené s rizikem nehod. Existují také rozsáhlé důkazy, že hazardní jízda a agresivní tendence jsou spojené s rizikem nehod. Koncept vzteku na silnicích zahrnuje konkrétní projevy zlosti a agrese, záměrně cílené na jiného řidiče, vozidlo nebo předmět (např. stavební zábrany). Koncept vzteku na silnicích zahrnuje konkrétní projevy zlosti a agrese, záměrně cílené na jiného řidiče, vozidlo nebo předmět (např. stavební zábrany). Extrémní podoby vzteku na silnicích zahrnují fyzické útoky jako je najetí, vyhrožování nebo přímá konfrontace s druhým řidičem se záměrem zranit, která může skončit skutečnými úrazy. Extrémní podoby vzteku na silnicích zahrnují fyzické útoky jako je najetí, vyhrožování nebo přímá konfrontace s druhým řidičem se záměrem zranit, která může skončit skutečnými úrazy. Vztek se také může projevit riskantním chováním řidiče, což zvyšuje riziko nehody. Vztek se také může projevit riskantním chováním řidiče, což zvyšuje riziko nehody.
Mírné podoby agrese se dějí v interakcích běžného provozu velmi často, zejména v dopravních kolonách. Mírné podoby agrese se dějí v interakcích běžného provozu velmi často, zejména v dopravních kolonách. I malá úroveň frustrace, která může nastat v náročných dopravních situacích velmi snadno, může však narušit pozornost a soustředění řidiče a zvýšit riziko nehod. I malá úroveň frustrace, která může nastat v náročných dopravních situacích velmi snadno, může však narušit pozornost a soustředění řidiče a zvýšit riziko nehod.
Vyhledávání vzrušení a dobrodružství popsal Marvin Zuckermann v psychologii na začátku 60. let minulého století v konstruktu „sensation seeking“. Jedná se o osobnostní znak, rys definovaný vyhledáváním různých nových a intenzivních podnětů a zkušeností bez ohledu na fyzická, právní a finanční rizika, která jsou spojena s takovou zkušeností. Jedná se o osobnostní znak, rys definovaný vyhledáváním různých nových a intenzivních podnětů a zkušeností bez ohledu na fyzická, právní a finanční rizika, která jsou spojena s takovou zkušeností. Tato tendence podstupovat riziko se projevuje zřetelně v oblasti silniční dopravy při nadměrných rychlostech a předjíždění. Tato tendence podstupovat riziko se projevuje zřetelně v oblasti silniční dopravy při nadměrných rychlostech a předjíždění. V dnešním podněty přeplněném světě často prožíváme věci pasivně (televize apod.), dopravní prostředí se zdá být ideálním prostředím uspokojit osobní potřeby. V dnešním podněty přeplněném světě často prožíváme věci pasivně (televize apod.), dopravní prostředí se zdá být ideálním prostředím uspokojit osobní potřeby.
Riskantní a rychlá jízda vede k intenzivní stimulaci a vzrušení, zejména u mladých mužů. Riskantní a rychlá jízda vede k intenzivní stimulaci a vzrušení, zejména u mladých mužů. Cílem jejich jednání je zvýšení aktivační úrovně. Dochází k překonání dlouhé chvíle, atraktivní je zkušenost s novým, překonávání sama sebe. Cílem jejich jednání je zvýšení aktivační úrovně. Dochází k překonání dlouhé chvíle, atraktivní je zkušenost s novým, překonávání sama sebe. Pro mnoho mladých lidí slouží automobil k uspokojení takových motivů jako je sebepotvrzení, sociální uznání, zkušenost s posouváním vlastních hranic, prožívání nového a vzrušivého. Pro mnoho mladých lidí slouží automobil k uspokojení takových motivů jako je sebepotvrzení, sociální uznání, zkušenost s posouváním vlastních hranic, prožívání nového a vzrušivého.