NOKIA POHLEDY DVOU STOLETÍ
Společenský řád ve společnosti n Míra rozvoje a společenský řád –racionalita –iracionální základ n Soutěživost –individuální –skupinová
Tampere 1865 n Frederik Idestam –levnější technologie z Německa –mezinárodní ocenění a expanze firmy n Konkurence –lesní průmysl –Serlachius of Mantaa (stoletý konkurent) –členství v asociacích
Energetika n Gustaf Fogelholm –nenasycený trh –výroba elektřiny –1. světová válka –uzavření ruského a německého trhu s papírem, expanze do Evropy a USA
n Výroba papíru ztrátová, přesto pokračuje n Expanze energetiky, vodní elektrárna, záměr výstavby jaderné
n Firma rozdělena na 3 části: –těžba –lesní průmysl a výroba kabelů –elektrická energie a elektronika –druhý největší producent papíru na světě v 1990
Intervence státu n Hospodářská krize v 90. letech, přesto podpora firem zasahujících do světového obchodu n Jorma Ollila, původně ředitel malé ale velmi úspěšné pobočky zabývající se mobilními telefony
Strategie Nokia
Strategie Nokia II.
Peter Drucker n Znalosti n Knowledge workers n Rozhodovací procesy n Inovace
Znalostní management a podpora rozhodování n Při rozhodování - kombinují se různé druhy dat a znalosti n Následně se generují nové znalosti n Integrace - mnohem komplexnější podpora n Jedna z oblastí, které znalostní management ovlivňuje
Znalostní management n Pracovníci disponující znalostmi - aktivum organizace n Vliv na Nokii –podpora znalostí –worldwide research centres –tlak na zvyšování výkonnosti a flexibilitu
Metodiky reegineringu v Nokia n n Davenport vize a cíle identifikace podnikových procesů poznání a měření procesů informační technologie prototypování procesů implementace procesů n n analogie: vize a cíle, které jsou plánovány jako strategie vedení za účelem dosažení hodnot. (obr.2).
Výzvy n Konfrontace Nokia s trendy n Chování Nokie v budoucnosti??? –Možné přehřátí trhu –Inovace, R&D, znalosti, flexibilita směrem k zákazníkům –Hledání nových trhů