Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Jindřichův Hradec, Obsah prezentace Úvod Vzájemné srovnání Společné úkoly – co chceme ? Okruhy spolupráce VK a ŠK Situace v regionu V čem by měla být změna ?
Jindřichův Hradec, Úvod Tradice Souvislosti Vzájemná potřeba Změny po roce 1990
Jindřichův Hradec, Vzájemné srovnání (pozitiva) Veřejné knihovny – kvalitní fondy informačních dokumentů – profesionální personál – prostorové a technické vybavení – pestrost nabízených aktivit – zajištění potřeb a požadavků pro výuku i volný čas
Jindřichův Hradec, Vzájemné srovnání (pozitiva) Školní knihovny – propojení s výukou – možnost působení na žáky každodenní, systematická – motivace žáků – prostor pro prezentaci výsledků práce v knihovně (studijní, čtenářské)
Malujeme na papír i na keramiku, soutěžíme, povídáme o knížkách KMJS ve Žďáru n. Sáz. MěK v Třebíči
Jindřichův Hradec, Není co řešit, ale … přece jen problémy ? Veřejné knihovny: – nelze zajistit systematičnost – počet škol přesahuje kapacity VK – není bezprostřední vazba na výuku – spektrum povinností a požadavků na VK – mylný pocit „ohrožení“
Jindřichův Hradec, Není co řešit, ale … přece jen problémy ? Školní knihovny: – exkurze případně návštěva besedy ve VK za školní rok stačí – zajištění požadavku předepsaného osnovami – nedostatečná komunikace – postoj „nemáme čas“
Výstava Svět Anny Frankové – odkaz pro současnost MěK Blansko
Jindřichův Hradec, Profil uživatele ŠK (ICŠ) Žáci a učitelé (příp. ostatní zaměstnanci) Rozhodujícím faktorem je výukový program a specializace školy Charakteristické: vyhraněné (záleží na typu školy) informační potřeby a zájmy Zájmové aktivity (doplňující faktor)
Jindřichův Hradec, Školní knihovnu ovlivňuje Počet žáků školy Specializace školy Vzdálenost veřejné knihovny Velikost místa, kde škola působí Finanční a prostorové podmínky Přístup vedení školy
Jindřichův Hradec, Gymnázium Brno, Vídeňská 47
Jindřichův Hradec, Společné úkoly – co chceme ? Rozvíjet čtenářskou gramotnost Rozvíjet informační gramotnost žáků i pedagogů Podporovat informační zázemí a atmosféru ve škole
Jindřichův Hradec, Společné úkoly – co chceme ? Rozvíjet netradiční formy práce s knihou, literaturou Podporovat týmovou spolupráci, toleranci Vytvářet prostor pro komunikaci, setkávání
Využívání tradičních i elektronických informačních zdrojů
Jindřichův Hradec, Okruhy spolupráce knihoven Odborná knihovnická pomoc – konzultace, poradenství – semináře – výměny zkušeností – knihovnické kurzy
Jindřichův Hradec, Okruhy spolupráce VK a ŠK (škol) 1 Doplňování knihovních fondů 1.1 Koordinace doplňování 1.2 Využívání těchto fondů (MS) 2 Regionální literatura
Jindřichův Hradec, Okruhy spolupráce VK a ŠK (škol) 3 Knihovnické a informační služby 3.1 Komplexní využívání informačních zdrojů 3.2 Bibliografické a rešeršní služby 4 Podpora čtenářství 5 Informační výchova 6 Volný čas, zájmové aktivity
Jindřichův Hradec, Informace, informace … Knihovnicko-bibliografické lekce Informační výchova, práce s informacemi Informační vzdělávání
Jindřichův Hradec, Smysl spolupráce Okruhy spolupráce: Koordinace KF Regionální literatura Knihovnické a informační služby Podpora čtenářství Informační výchova Zájmové aktivity Cíl: Informační gramotnost žáků a studentů
Jindřichův Hradec, Situace v regionu Malé obce (Dobronín, Ostrožská Lhota) Městské části (Vyškov, Prostějov, Hanspaulka) Spolupráce ve městě (Jihlava) Školní knihovny součástí krajského systému (Strategické plány VKIS)
Jindřichův Hradec, Pomáháme si ! Spolupracujeme ? Spolupráce se školou Spíše využívání nabídek VK Pomoc a podpora VK
Jindřichův Hradec, V čem by měla být změna ? Systematická spolupráce – společný cíl a postup, jak jej naplňovat Komunikovat Poznat prostředí a možnosti
Jindřichův Hradec, Proč je to tak důležité ? (shrnutí) Společnost potřebuje informačně gramotné dospělé !!! Základy pro potřebu celoživotního vzdělávání (četby, získávání každodenních, profesních i zájmových informací)
Jindřichův Hradec, Děkuji za pozornost Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová