Postmoderní směry v psychoterapii spolupracující/kolaborativní přístup, reflektující týmy Marie Kovářová 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Ústav pedagogických věd FF MU
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aktivita C1 Vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace celostátní závěrečná konference Praha Prezentují: Kateřina Žežulová - workshopy Jana.
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Metody sociální práce PhDr. Jana Novotná, Ph.D..
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jak se stát dobrým právníkem?
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Motivační témata a životní příběhy
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Motivační témata a životní příběhy
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Systemický přístup v SP
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Teorie vzdělávání dospělých
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Andrea Brožová Doubková
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
ARTETERAPIE.
Didaktické metody Androdidaktika.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Struktura poradenského procesu
Workshop k akčnímu výzkumu
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie vzdělávání dospělých
Přístupy v kariérovém poradenství
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Násilná osoba aneb co s ní
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

Postmoderní směry v psychoterapii spolupracující/kolaborativní přístup, reflektující týmy Marie Kovářová 2012

Postmoderní přístupy 70-80.léta Nejde o nový, ucelený směr – reakce na jiné přístupy , kritika „velkých terapií“ Odlišný pohled na svět – neexistence univerzálních pravd, jednoho vysvětlení a řešení Odlišný pohled na člověka - přestal být nahlížen skrze síť neuronů, soubor pudů nebo kognitivní struktury, začal být chápán jako aktivní, samostatně se rozhodující a komunikující bytost Postmodernismus ohlásil konec velkých příběhů, platných všude a pro všechny, konec jednotných vyprávění

Postmoderní přístupy - historické kořeny- Rodinná psychoterapie (milánská škola) PCA – Rogersovská psychoterapie – respekt, naslouchání, autenticita Systemická psychoterapie - vyjasňování si významů slov Sociální konstruktivismus – jazyk jako tvůrce reality, významů

Hlavní představitelé PP Harold Goolishian (USA) Harlene Anderson (USA) Rocio Chaveste Gutierréz (Mexico) Ann-Rita Gjertzen (Norsko) Tom Andersen (Norsko) – reflektující týmy V ČR - Brno Pavel Nepustil, Kateřina Novotná – skupina NARATIV, roční výcvik „Možnosti dialogu“

Co se řadí k postmoderním přístupům? Kolaborativní přístup (KP) - reflektující proces - reflektující týmy Narativní psychoterapie (M. White) ….

„Řeč o problémech vytváří problémy, řeč o řešení vytváří řešení.“ Východiska KP obrací pozornost především k řeči, jazyku problémy, ale také řešení, chápe stejně jako realitu – jsou konstruované lidmi, kterých se problém nějak dotýká, kteří v něm žijí Řešení problémů – rozpuštění (di-solved) v konverzaci/dialogu „Řeč o problémech vytváří problémy, řeč o řešení vytváří řešení.“

7 Hlavní myšlenky KP (1) Neexpertní pozici terapeuta - T. jako expert na vedení dialogu, ne na život klienta, jsou na „stejné úrovni“, pouze mají odlišné role Spolupracující přístup – T. se učí od K.,K. se učí od T.--)vzájemně se ovlivňují Rozvoj společného dialogu – T. probouzí a podporuje dialog, ve kterém se utvářejí nové významy, rozšiřují se možnosti, nové úhly pohledu jež člověk aktuálně má T. vychází se z nevědění (not -knowing approach) – předvědění (teorie, zkušeností, interpretace, hypotézy) brání nezaujatému postoji, rozvoji dialogu, zvědavosti T.

Respekt ke klientovi a jeho způsobu života, Hlavní myšlenky KP (2) Respekt ke klientovi a jeho způsobu života, Respekt k tomu, co klient chce řešit/ co nechce řešit Respekt k tempu K. Zapojení důležitých lidí z okolí klienta Důraz na etické principy a etické jednání

„otázka není otázkou, pokud na ni znáš dopředu odpověď“ Dialog v rámci KP Specifická forma hovoru, kdy se účastníci propojují jeden s druhým (vnější dialog) a sami se sebou (vnitřní dialog) ve slovech a gestech a vzájemně se ovlivňují Aktivní proces, kdy se snažíme porozumět druhému Společně pracují, prověřují, reflektují, tvoří a učí se vzájemně od sebe Kolaborativní otázky– ty, které rozvíjí dialog, tvoří další otázky, rozvíjí další způsoby myšlení, vytváří možnosti „otázka není otázkou, pokud na ni znáš dopředu odpověď“ Cílem je vytvořit nové významy - problémy se „rozpouští“

Předvědění vs. nevědění Předvědění/předp orozumění (interpretace, kategorizace, diagnózy, předsudky, klišé, hypotézy, teorie, nálepky aj.) Brání pochopení K. příběhu – vkládáme si tam vlastní poznatky Může se stát překážkou v navázání vztah Vede k potvrzení reality dle představy T. Ovlivňuje otázky, které klademe – směrování K. Brání T. aby opravdu pochopil, co mu K. říká Nevědění (not – knowing approach ) Rozvoj dialogu Zdroj zvídavosti, hledání nových možností, kolaborativních otázek Podporuje neexpertnost T. a expertnost K. „pokud doopravdy nevíme, pak se musíme začít učit“ Vede T. k poznání reality K. Zdroj nejistoty pro terapeuta Těžké ho zachovat – získáváme ho během celého života – limit a obohacení zároveň

Jak být kolaborativním terapeutem? H. Anderson Terapie jako: Návštěva – host (T.) a vlastník bytu (K.)

Využití KP Kdekoli př. vzdělávání, poradenství, terapie, supervize, běžné denní rozhovory ; Nejde o techniku nebo metodu, spíše životní postoj/filosofii a naladění, ve kterém se odráží T. způsob bytí: způsob přemýšlení, prožívání, jednání, vztahování se k druhým, mluvení s druhými apod.– neodděluje se od osobního života

Kritika přístupu Nejde o terapii, ale o obyčejné povídání Není jasné, kdo je terapeut a kdo klient Nic se tam neděje Není vhodné pro všechny situace– nelze „rozpustit“/dekonstruovat všechny problémy Náročný na práci s jazykem – omezení u klientů s mentálním deficitem Nedostatečný fokus na tělesné aspekty prožívání

Reflektující týmy

Reflektující tým - historie Zakladatelem je norský psychoterapeut a lékař Tom Andersen Reakce/kritika na systém práce s rodinou (milánská škola) – tým odborníků za jednostranným zrcadlem (etika, jazyk odborníků, rady, předporozumění) Přenesení týmu odborníků do místnosti s klientem – reflektující tým Toto pojetí se dále využívá v systemické terapii, postmoderně laděných terapeutických směrech

Reflektující tým z pohledu KP a jeho východiska Podobné jako u PP – respekt, neexpertnost T. , nevědění, rozvoj dialogického procesu, práce s jazykem aj.) Využívá kombinaci vnitřního a vnějšího dialogu (mluvení, naslouchání) K. i T. Cílem je rozvoj alternativních pohledů, významů, pocitů, myšlenek---) „rozpuštění“ problémů v novém úhlu pohledu

Jazyk reflektujícího týmu jednoduchý, srozumitelný popisný bez předporozumění postřehy , nápady, hypotézy, myšlenky se formulují jako nabídky k zamyšlení, nikoli jako nezpochybnitelné pravdy „přemýšlím nad tím, co by se stalo kdyby…“ „napadá mě, že by se dalo zkusit…“ „mě to připomíná…“ „honí se mi hlavou, jak by se cítil v této situaci…“ otevřené otázky kolaborativní otázky – „přiměřeně neobvyklé“, smysluplné, ty, co si K. sami nekladou

Reflektující tým – jak funguje (1) Klasické sezení – T. a K. V místnosti s nimi je i reflektující tým (RT) složený z dalších členů Členové RT naslouchají a vedou sami se sebou vnitřní dialog RT má na vyzvání T. možnost vyjádřit se k tomu, co viděli, slyšeli RT mluví k sobě, ne ke K. Členové RT mezi sebou diskutují, co je k problému napadá, nad čím přemýšleli, co jim přijde užitečné, na co by se ještě zeptali, co se jich dotklo X v tuto chvíli K. na RT nereaguje, pouze naslouchá (vede vnitřní dialog)

Reflektující tým – jak funguje (2) Reflexe členů by neměly být pouze shrnutím toho, co zaznělo, ale nějakým přínosem nebo osobním komentářem T. pak nabízí možnost s k nějaké myšlence vrátit a společně ji rozvinout, pokud K. chce Během jednoho sezení jsou maximálně 2 vstupy RT Vstupy RT trvají 3-5 minut po skončení terapie je možné i reflektovat práci RT a T. (i za účasti K.)

Reflektující tým – možnosti využití Velmi široké Psychoterapie – individuální, párová, rodinná Sociální služby Supervize Vzdělávání - i v rámci výcviků Couching

Reflektující tým – výhody X nevýhody - více „terapií“ v jednom sezení - K. má možnost vybrat si, co se mu nejvíce líbí - K. vypráví i naslouchá zároveň - podpora pro T. – pokud neví, jak dál-- )obohacení terapie o nové úhly pohledy - reflexe rozvíjí zvědavost, ukazuje nové cesty - „dobrá praxe“ pro začínající T. Nevýhody - náročné na sestavení týmu - náročné na čas - náročné na udržení struktury - opatrné zacházení s jazykem - obavy na straně K. i T.

„Poslouchej, co člověk říká, ne co si myslíš, že to znamená“ Osobní postřehy ke KP Není nutné mít speciální výcvik – principy KP jsou aplikovatelné všude Není nutné používat všechno z KP – vybrat, to co je blízké mému osobnímu stylu a zahrnout to do toho Nejedná se o jediný účinný způsob práce vedoucí k výsledkům – paleta možností Obohacení jak pro K. tak pro T. Jiná kvalita práce s klientem a kolegy Velký respekt ke klientům + zplnomocňování klienta Důvěra v proces terapie Jde o integrativní přístup „Poslouchej, co člověk říká, ne co si myslíš, že to znamená“ (H. Goolishian)

Zdroje, výcviky H. Anderson (2011): Přednášky a prezentace, Brno H. Anderson (2006): Collaborative Therapy H. Anderson (2009): Konverzace, jazyk a jejich možnosti Vybíral, Roubal(2011): Současná psychoterapie http://www.harleneanderson.org/ http://vimeo.com/10815790 (story ball) http://narativ.cz/ DVD z workshopů Triptychu (2011): http://narativ.cz/cs/dvd-z-workshopu- triptychu-2011