Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_3.2.Ch2N,1.11/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Kochová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Názvosloví anorganických sloučenin,
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
Názvosloví halogenidů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Ch_090_NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
OXIDY.
Anorganické sloučeniny - úvod
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Názvosloví oxidů Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_228 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
VY_52_INOVACE_02/1/26_Chemie HALOGENIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Názvosloví Oxidů.
Oxidy.
Zástupci oxidů RZ
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Stejskalová Hana
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Transkript prezentace:

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/ 2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorBc. Tomáš Černý Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CAP_1S1U_ČE_16_03 NázevOxidy Druh učebního materiálu Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Předmět Člověk a příroda Ročník První Tématický celekOrganická chemie AnotaceOxidy a jejich názvosloví Metodický pokyn Materiál slouží k výkladu nové látky a následnému pochopení vzájemných souvislostí Klíčová slovaOxid, kyslík, sloučenina Očekávaný výstupŽáci budou vědět co jsou oxidy a znát jejich nejběžnější zástupce Datum vytvoření

 Názvosloví oxidů  Některé významné oxidy

- Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku. - Kyslík má v oxidech oxidační číslo –II a je vždy na druhém místě ve vzorci.

 Název oxidů se skládá z podstatného jména (oxid) a přídavného jména odvozeného z názvu prvku, k němuž se připojí zakončení podle oxidačního čísla prvku na prvním místě ve vzorci.  Součet oxidačních čísel atomů v molekule se rovná nule.

podstatné jménopřídavné jméno oxid název prvku + koncovka podle ox. čísla Např. oxid hlinitý Al III O -II upravíme, aby součet oxidačních čísel byl roven nule Al III O -II vzorec: Al 2 O 3 2 3

Oxidační číslo Obecný vzorec KoncovkaPříkladVzorec I M2OM2O- nýoxid sodnýNa I 2 O -II II MO- natýoxid vápenatýCa II O -II III M2O3M2O3 - itýoxid hlinitýAl 2 III O 3 -II IV MO 2 - ičitýoxid uhličitýC IV O 2 -II V M2O5M2O5 - ečný - ičný oxid fosforečný oxid dusičný P 2 V O 5 -II N 2 V O 5 -II VI MO 3 - ovýoxid sírovýS VI O 3 -II VII M2O7M2O7 - istýoxid manganistýMn 2 VII O 7 -II VIII MO 4 - ičelýoxid osmičelýOs VIII O 4 -II

Plynné: - oxidy uhlíku - oxidy síry - oxidy dusíku Pevné oxidy: - oxid vápenatý - oxid hlinitý - oxid křemičitý

Oxid uhličitý CO 2 - Vzniká spalováním látek obsahujících uhlík. - C + O 2 CO 2 - Je to plyn, těžší než vzduch, nedýchatelný. - Použití: v chladících zařízeních, hašení plamene. Oxid uhelnatý CO - Vzniká při nedokonalém hoření (při nedostatku kyslíku). - 2C + O 2 2CO - Je to bezbarvý plyn, prudce jedovatý.

Oxid siřičitý SO 2 - Vzniká spalováním síry. S + O 2 SO 2 - Je to plyn štiplavého zápachu, těžší než vzduch, způsobuje kyselé deště. Oxid sírový SO 3 -V přírodě nevzniká, připravíme ho: 2SO 2 + O 2 2SO 3 - Plyn, používá se pro výrobu kyseliny sírové.

Oxid dusnatý N I O -II - Bezbarvý plyn, uniká do ovzduší při některých výrobách a při činnosti spalovacích motorů. Oxid dusičitý N IV O 2 -II - Hnědočervený plyn - Vzniká 2NO + O 2 2NO 2 - Oba působí škodlivě na organismy - způsobují kyselé deště.

 Bílá práškovitá látka.  Vyrábí se tepelným rozkladem vápence.  CaCO 3 CaO + CO 2  Použití:  ve stavebnictví pod názvem pálené vápno,  v zemědělství k vápnění půdy,  při výrobě skla a některých kovů.

- Čím může být nebezpečný vstup člověka do nevětraných podzemních jeskyní, šachet či hlubokých studní? - Proč je životu nebezpečné sedět v nastartovaném autě v uzavřené garáži? - Jakému jevu říkáme skleníkový efekt a který plyn ho způsobuje?

- Při krasových jevech vzniká oxid uhličitý, je těžší než vzduch, drží se při zemi, je nedýchatelný. - Při nedokonalém spalování vzniká místo oxidu uhličitého jedovatý oxid uhelnatý, ten se pevně váže na červené krevní barvivo, které ztrácí schopnost přenášet kyslík.

- BENEŠ, P. - PUMPR, V. - BANÝR, J.: Základy chemie 1. díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. 2. vydání. Nakladatelství učebnice Fortuna, ISBN Obrázek Schéma skleníkového efektu dostupný z: e/ec/Schema_sklenikovy_efekt.gif