Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká Indie Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Leden 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis - starověk Výukový materiál doplňuje informace k učivu o starověké Indii.
Indie Pramení zde 3 řeky: Ganga Indus Brahmaputra Deště + řeky = podmínky pro zemědělství a lodní dopravu
Historie Městské státy (povodí Indu) – obrázkové písmo Jednotný stát Vpád Hunů
Pěstovali Obilí Proso Rýži Luštěniny Sezam Bavlnu
Chovali Dobytek Ochočili slony
Řemesla Hrnčířství Tesařství Práce s kovy
Městské státy Ve 2. polovině 3. tisíciletí př. n. l. * v povodí Indu městské státy 1921 objeveny zbytky města Harappy - hlavní třídy šířka 10 – 14 m - vodovod, stoky na splašky, v domech koupelny, splachovací záchody
Písmo Obrázkové Dosud nerozluštěno Dochov krátkých nápisů na pečetidlech Dnes se v Indii píše hláskovým písmem
1500 př. n. l. Vpád kmenů, které si podmanily pův. obyv. a vytvořily jednotný stát, jehož centrum se nacházelo v povodí Gangy
Král Ašóka Nejvýzn. panovník jednotného indického státu Stoupenec buddhismu – odmítal násilí a války, nabádal k pravdě, mírumilovnosti, laskavosti Zakládal nemocnice, kláštery,hloubil studny Po jeho smrti se říše rozpadla, zanikla v 6. st. př. n. l. po vpádu Hunů
Vzdělanost Vytvořili číslice, které v 8. století n. l. rozšířili Arabové Objev otáčení Země kolem své osy Psali pověsti, bajky, pohádky
Náboženství Nejrozšíř. h induismus – mnohobožství, reinkarnace = převtělení Buddhismus – podle zakladatele – prince zvaného Buddha = Probuzený, cílem je odvrátit se od strastí pozemského světa a dosáhnout stavu věčné blaženosti
Romové Kořeny v Indii Předkové R. obývali SZ Indie v povodí Indu Kovářství, košíkářství, zprac. kůže a dřeva, zábava (profese se dědila – zvýšil se tak počet výrobků, o které nebyl zájem – kočování) Neznáme přesný důvod odchodu, pravděpodobně: odchod s karavanami kupců, doprovod vojsk, kt. potřebovali řemeslníky, hladomory, hledání odbytišť pro výrobky V současnosti R. po celém světě, nevytv. nikdy svůj stát
Zdroje: RULF, J. – VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6. ročník ZŠ – PRAVĚK A STAROVĚK. 1.vyd. Praha: SPN ISBN x BEDNAŘÍKOVÁ, J. – KYSUČAN, L. – FEJFUŠOVÁ, M.: Dějepis pro 6. ročník. Pravěk, starověk. Brno: Nová škola ISBN