BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační a řídící struktury
Advertisements

Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Organizační struktury
Řídící struktury.
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Řídící struktury : malé a velké organizace
Členění útvarů Alokační fáze
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Úvod do podnikových financí
Řídící struktury v organizaci
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Ekonomika informačních systémů
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Příprava výrobního procesu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Koncepce marketingového řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Organizační struktury, příklady
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu. Řízení po linii výkonu 2 PODNIKATELSKÝPROCES Vnitropodnikové útvary a jejich členění  každý útvar má.
Produkt.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Organizování a kontrola
NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Poradenství v obecném řízení
Organizace a organizování podniku
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Dobré odpoledne.
Úvod do podnikových financí
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Management - Organizování
Management - Organizování
ČLENĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Organizační struktura hotelu
Stravovací úsek hotelu – Food And Beverage Management
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Organizační struktura
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012

Organizování a kontrola v organizaci Pravomoci, odpovědnost, dělba práce Funkční a předmětná specializace (1 příklad) Modely vymezení kompetencí Jednolíniový systém (1 příklad) Organizační struktury Tradiční organizační struktura (1 příklad)

Příklad 1 Seskupte činnosti v níže uvedeném schématu dle: funkční specializace předmětné specializace a naznačte jak by mohla vypadat organizační struktura.

Příklad 1 – řešení Funkční specializace: Organizační struktura se vytváří tak, že se do jejích jednotlivých útvarů seskupují činnosti dle míry podobnosti (pracovišti se přiřazují stejné procesy), bez ohledu na charakter či určení výsledku těchto činností (tj. výrobků nebo služeb). Hlavním cílem je tak nahromadění prováděných činností za účelem zvýšení produktivity práce

Příklad 1 – řešení Funkční specializace:

Příklad 1 – řešení Funkční specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Funkční specializace: Generální řiditel Štábní útvar

Příklad 1 – řešení Funkční specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Funkční specializace: Generální řiditel Štábní útvar Útvar Vývoj

Příklad 1 – řešení Funkční specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Funkční specializace: Generální řiditel Štábní útvar Útvar Vývoj Útvar Nákup Útvar Výroba I Útvar Výroba II Útvar Výroba III Útvar Prodej

Příklad 1 – řešení Předmětná specializace: Vytváří se co nejmenší relativně samostatné subsystémy, sloužící k produkci výrobků nebo poskytování služeb určitého charakteru nebo určení (pracovišti se přiřazují různé procesy). Hlavním cílem je zjednodušení řízení.

Příklad 1 – řešení Předmětná specializace:

Příklad 1 – řešení Předmětná specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Předmětná specializace: Generální řiditel Štábní útvar

Příklad 1 – řešení Předmětná specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Předmětná specializace: Generální řiditel Štábní útvar Divize 1

Příklad 1 – řešení Předmětná specializace:

Příklad 1 – řešení Organizační struktura – Předmětná specializace: Generální řiditel Štábní útvar Divize 1 Divize 2 Divize 3 Divize 4 Divize 5

Příklad 2 Podnik „Hotel, a.s.“: poskytuje především ubytovací a stravovací služby je strukturalizován způsobem uvedeným v schématu Vedoucí odbytu jídel a nápojů ve své oblasti zjistil: podíl na trhu získává konkurent s obdobnou nabídkou a sortimentem. Protože nabídka se liší nejen cenou, ale i kvalitou zpracování, usuzuje z toho na špatnou práci: marketingového oddělení  úseku propagace.

Příklad 2 Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 Úkol 1.: Popište „služební postup“, jak informace o ztrátě trhu dojdou na úsek propagace. Jaké problémy z toho vyplývají? Úkol 2.: Jaké přednosti a nedostatky jsou spojeny s jednoliniovým systémem?

Příklad 2 – řešení Úkol 1.: Úkol 2.: Popište „služební postup“, jak informace o ztrátě trhu dojdou na úsek propagace. Jaké problémy z toho vyplývají? Úkol 2.: Jaké přednosti a nedostatky jsou spojeny s jednoliniovým systémem?

Příklad 2 – řešení Podnik „Hotel, a.s.“: poskytuje především ubytovací a stravovací služby je strukturalizován způsobem uvedeným v schématu Vedoucí odbytu jídel a nápojů ve své oblasti zjistil: podíl na trhu získává konkurent s obdobnou nabídkou a sortimentem. Protože nabídka se liší nejen cenou, ale i kvalitou zpracování, usuzuje z toho na špatnou práci: marketingového oddělení  úseku propagace.

Příklad 2 – řešení Podnik „Hotel, a.s.“: poskytuje především ubytovací a stravovací služby je strukturalizován způsobem uvedeným v schématu Vedoucí odbytu jídel a nápojů ve své oblasti zjistil: podíl na trhu získává konkurent s obdobnou nabídkou a sortimentem. Protože nabídka se liší nejen cenou, ale i kvalitou zpracování, usuzuje z toho na špatnou práci: marketingového oddělení  úseku propagace.

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Úkol 1.: Úkol 2.: Popište „služební postup“, jak informace o ztrátě trhu dojdou na úsek propagace. Jaké problémy z toho vyplývají? Úkol 2.: Jaké přednosti a nedostatky jsou spojeny s jednoliniovým systémem?

Příklad 2 – řešení Generální řiditel Jídla a nápoje Technický úsek Ekonomický úsek Marketing Ubytování Nákup, skladování, kalkulace Obsluha a údržba Kontrakty, ceny, propagace Recepce Teplá a studená kuchyně Prádelna Odbyt jídel a nápojů Účtárna Personalistika Pokojské Úklid kuchyně

Příklad 2 – řešení Úkol 1.: Úkol 2.: Popište „služební postup“, jak informace o ztrátě trhu dojdou na úsek propagace. Jaké problémy z toho vyplývají? Úkol 2.: Jaké přednosti a nedostatky jsou spojeny s jednoliniovým systémem?

Příklad 2 – řešení Přednosti jednoliniového systému: snížení kompetenčních konfliktů jasné uspořádání vztahů průhlednost systému vyloučení ostatních formálních kontaktů a tím upevnění vládnoucích struktur možnost kontroly a zásahu nadřízených

Příklad 2 – řešení Nedostatky jednoliniového systému: nebezpečí přetížení vyšších úrovní řízení značná délka a nepohodlnost cest mezi řídícími místy zhoršení komunikace díky řídícím mezičlánkům pomalá reakce organizace na okolní změny

Organizační struktura podniku Příklad 3 Minol a.s.  zpracování minerálních olejů Organizační struktura podniku Představenstvo M I N O L, a.s. M I N O L, a.s. Švýcarsko M I N O L, a.s. Rakousko M I N O L, a.s. SRN

Příklad 3 Jak se nazývá táto organizační struktura? Co mohlo přimět vedení firmy „Minol a.s.“ k zavedení této organizační struktury?

Příklad 3 Jak se nazývá táto organizační struktura? Organizační struktura podniku Představenstvo M I N O L, a.s. M I N O L, a.s. Švýcarsko M I N O L, a.s. Rakousko M I N O L, a.s. SRN

Příklad 3 Jak se nazývá táto organizační struktura? Organizační struktura podniku Jedná se o divizionální organizační strukturu: založenou na věcném principu (územním) divize vytvořeny dle autonomních oblastí Představenstvo M I N O L, a.s. M I N O L, a.s. Švýcarsko M I N O L, a.s. Rakousko M I N O L, a.s. SRN

Příklad 3 Co mohlo přimět vedení firmy „Minol a.s.“ k zavedení této organizační struktury? Důvody: ? ? ?

Příklad 3 Co mohlo přimět vedení firmy „Minol a.s.“ k zavedení této organizační struktury? Důvody: Snaha přizpůsobit se trhu Snaha o lepší koordinaci na daném území

Děkuji za pozornost