SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Advertisements

Práce s mapou – určování azimutu
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Světové strany SEVER ZÁPAD VÝCHOD
Cestujeme a poznáváme svět - světové strany
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
PROJEKT ZACHRÁNÍME PLANETU
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientace na mapě a v krajině
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Dnes tě naučím, jaký je povrch České republiky.
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
ČESKÉ ZEMĚ PO HUSITSKÝCH VÁLKÁCH
Orientace na mapě a v krajině
Všeználek vypravuje o středověku.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY LUCEMBURKŮ
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Všeználek dnes bude vypravovat o prvních obyvatelích naší země.
POČASÍ A PODNEBÍ V ČESKÉ REPUBLICE
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Práce s plánem obce 3. ročník
VY_32_INOVACE_24_ Prvouka 3. ročník Orientace v krajině
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Moje vlast, moje bydliště Světové strany VY_32_INOVACE_01 Sada 9
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN
MOJE VLAST Vědomostní hra Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Prvouka 3.ročník ZŠ „Mapa a krajina, světové strany na mapě“
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
POLOHA ČESKÉ REPUBLIKY A JEJÍ OBYVATELSTVO
NÍŽINY V ČESKÉ REPUBLICE
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
ČESKÝ JAZYK – ČTENÍ Svět kolem nás Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_02.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
ORIENTACE V KRAJINĚ ANOTACE
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
VY_32_INOVACE_18_Orientace v krajině
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_19_Vlastivědný kvíz
Transkript prezentace:

SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY VY_08_Vla4_06p Dnes budeme se Všeználkem poznávat světové strany, poledníky a rovnoběžky. SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY GP OP VK Inovativní metody v prvouce, vlastivědě a zeměpisu, registrační číslo CZ.1.07/1.1.02/03.0064

SVĚTOVÉ STRANY HLAVNÍ: sever (S), jih (J), východ (V), západ (Z) VEDLEJŠÍ: severovýchod (SV) severozápad (SZ) jihovýchod (JV) jihozápad (JZ) Světové strany nám usnadňují orientaci na mapě.

Jak se orientujeme na mapě? V Z horní okraj mapy - SEVER po pravé ruce – VÝCHOD po levé ruce ZÁPAD Obrázek 1: mapa měst ČR [1] dolní okraj mapy - JIH

Pro přesnější určení směru vyznačujeme vedlejší světové strany. Obrázek 2: směrová růžice [2] SZ – severozápad SV – severovýchod JZ – jihozápad JV - jihovýchod Hlavní světové strany tvoří kříž a po doplnění vedlejších světových stran dostaneme SMĚROVOU RŮŽICI.

Opakujeme se Všeználkem Které jsou hlavní světové strany? Na kterou světovou stranu směřuje horní okraj mapy? Na kterou světovou stranu směřuje dolní okraj mapy? Po které ruce je na mapě východ? Po které ruce je západ? Vyjmenuj vedlejší světové strany. Co tvoří hlavní a vedlejší světové strany?

Orientujeme se na mapě? Vyhledej města, která leží na severu, na jihu, na východě a na západě ČR: Vyhledej města, která leží na severovýchodě, severozápadě, jihozápadě a jihovýchodě ČR:

Jak je to s poledníky a rovnoběžkami? Přesnou polohu míst na zeměkouli určujeme podle zeměpisné sítě tvořené poledníky a rovnoběžkami. Ve skutečnosti je nenajdeme. Jsou to jen myšlené čáry, které jsou vyznačeny na globusu a na mapě.

Poledníky – znázorňují směr od severu Poledníky – znázorňují směr od severu k jihu Rovnoběžky – znázorňují směr od východu k západu Nejdelší rovnoběžka je přesně v polovině zeměkoule a nazývá se rovník. Obrázek 3: síť poledníků a rovnoběžek [3]

Opakujeme se Všeználkem Co znázorňují poledníky? Kdybychom Zemi rozpůlili podél rovníku – dostaneme dvě polokoule – SEVERNÍ a JIŽNÍ. Poledníky a rovnoběžky jsou očíslované, lehce tak vyhledáme kterékoliv místo na Zemi. Opakujeme se Všeználkem Co znázorňují poledníky? Co znázorňují rovnoběžky? Jak se jmenuje nejdelší rovnoběžka? Obrázek 4: zeměpisná síť [4]

Použité zdroje: [1] CHALUPA, Petr. Vlastivěda: Naše vlast. Pardubice: Alter s. r. o., Všeň, 1995. ISBN 80-85775-31-X, kartonová příloha učebnice vlastivědy [2, 3] CHALUPA, Petr. Vlastivěda: Naše vlast. Pardubice: Alter s. r. o., Všeň, 1995. ISBN 80-85775-31-X, str. 6 [4] AUTORSKÝ KOLEKTIV. Vlastivědný atlas pro 4. a 5. ročník ZŠ. Geodézie ČS a. s. Praha 10: Pražská 18, 2000. ISBN 80-7279-026-9. Klipart Office. Com CHALUPA, Petr. Vlastivěda: Naše vlast. Pardubice: Alter s. r. o., Všeň, 1995. ISBN 80-85775-31-X.