Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI
Typy chemických reakcí
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_236 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_239 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_221 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek PředmětChemie.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_230 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Chemická reakce, chem. rovnice
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Chemická reakce a její rovnice
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_254 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_339 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_155 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_128 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_127 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_240 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství, molární hmotnost
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_235 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_228 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_232 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_234 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_226 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
CHEMICKÁ REAKCE-PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_229 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemická reakce a její rovnice
EU peníze středním školám
Výpočty z chemických rovnic
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Vyrovnávání chemických rovnic
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie Ročník 1.1. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami - vysvětlení zápisu chemické reakce chemickou rovnicí - prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

CHEMICKÉ ROVNICE

ZOPAKUJME SI: CHEMICKÁ REAKCE JE? PŘEMĚNA LÁTEK NA JINÉ LÁTKY VÝCHOZÍ LÁTKY NEBOLI …… REAKTANTY PRODUKTY A JAK SE ZNAČÍ ONA PŘEMĚNA? ŠIPKOU VEDOUCÍ OD ……………. K …………… REAKTANTŮ PRODUKTŮM

CHEMICKÁ ROVNICE ZÁPIS CHEMICKÉ REAKCE SE NAZÝVÁ…. PRODUKTY REAKTANTY

ČÍSLA PŘED VZORCI LÁTEK SE NAZÝVAJÍ STECHIOMETRICKÉ KOEFICIENTY JEDNIČKA SE NEPÍŠE STECH. KOEF. SE ZAPISUJÍ VELIKOSTNĚ NA ÚROVNI ZNAČEK PRVKŮ Příkladem chemické reakce je přeměna molekul vodíku a kyslíku v molekuly vody. + → 2H 2 → O2O2 2H 2 O +

STECHIOMETRICKÉ KOEFICIENTY VYJADŘUJÍ V JAKÉM MNOŽSTVÍ (POMĚRU) SPOLU LÁTKY REAGUJÍ A VZNIKAJÍ H 2 + O 2 → 2H 2 ONapříklad chemická rovnice: vyjadřuje, že spolu reaguje vodík a kyslík v poměru To může znamenat 2 molekuly vodíku s jednou molekulou kyslíku, ale také například 2 miliony molekul vodíku s ……….. 1 milionem molekul kyslíku. 2 : 12 1

V CHEMICKÉ ROVNICI MUSÍ BÝT POČET ATOMŮ VŠECH PRVKŮ NA LEVÉ STRANĚ STEJNÝ JAKO NA PRAVÉ STRANĚ (AČKOLIV JSOU JINAK USPOŘÁDÁNY) VYČÍSLOVÁNÍ CHEMICKÝCH ROVNIC = DOPLNĚNÍ STECHIOMETRICKÝCH KOEFICIENTŮ

+ → 2H 2 → O2O2 2H 2 O + Kolik je na levé straně rovnice atomů vodíku? 4 atomy vodíku Kolik je na pravé straně rovnice atomů vodíku? Také 4 Totéž proveďte s atomy kyslíku Závěr: je jedno, jestli jsou atomy daného prvku v elementární formě nebo ve sloučenině, sčítáme je stejně

Například: H 2 + O 2 → H 2 O Vyčíslením! NEVYČÍSLENÝ ZÁPIS CHEMICKÉ REAKCE SE NAZÝVÁ REAKČNÍ SCHÉMA Není chemickou rovnicí (v rovnici se musí levá strana rovnat pravé), ale je … Jak vytvoříme z reakčního schématu chemickou rovnici? reakčním schématem

A PROČ JE NUTNÉ ROVNICE VYČÍSLOVAT? PROTOŽE PLATÍ ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI (HMOTY) Tento zákon nám zaručuje, že když ztratíme dejme tomu klíče, tak nezmizely, ale někde musí být. Taky je uklidňující vědět, že se nemůže stát, že by se z ničeho nic najednou zhmotnil balvan a zrovna na vaší noze (pokud máte to štěstí a noha vám ještě nezmizela).

Stejně tak nemohou mizet, ani se z ničeho nic objevovat atomy. Pokud bychom měli: H 2 + O 2 → H 2 O Pak je zřejmé, že by nám kamsi zmizel jeden atom kyslíku a to by bylo porušení zákona zachování hmotnosti. + →

Přeji Vám, ať zákon zachování hmotnosti nadále platí a ať vždy najdete, co hledáte.