Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Nabídka Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.905 Datum vytvoření: 5. ledna 2013 Vzdělávací oblast: Písemná a ústní komunikace Ročník: druhý – obchodní akademie, masér sportovní a rekondiční, čtvrtý – sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2
Anotace V rámci výuky obchodní korespondence si žáci pomocí tohoto učebního materiálu osvojí dovednost napsat nabídku. V závěru je krátké stylistické cvičení.
Metodické pokyny Předložený materiál slouží k výkladu nabídky v rámci probíraných obchodních písemností. Pro použití materiálu je nutná počítačová učebna vybavená dataprojektorem.
Zdroje KULDOVÁ, O.,FLEISCHMANNOVÁ, E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7373-009-3 FLEISCHMANOVÁ, Emílie a kol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. První vydání. Praha: Fortuna, 2005, 152 s. ISBN 80-7168-924-6
Písemnosti při uzavírání kupních smluv - nabídka
Nabídka Píše ji prodávající kupujícímu, dodavatel odběrateli. Nabízí se v ní konkrétní zboží nebo služba. Má zaujmout a přesvědčit budoucího zákazníka. Musí obsahovat dostatečné informace, aby se zákazník na jejich základě mohl rozhodnout. Obsahuje popis zboží, cenu, množství, dodací, platební a obchodní podmínky, informace o záruce, kontakt, kde je možné si vyžádat podrobnosti. Může být vyžádaná nebo nevyžádaná.
Nevyžádaná nabídka prodávající ji rozesílá bez předchozí poptávky Může mít formu: obchodního dopisu individuálně psaného dopisu inzerátu letáku prospektu katalogu plakátu I když Word nabízí širokou škálu grafických možností, patří tvorba účinných reklamních tiskovin do rukou odborníkům!
Vyžádaná nabídka Je odpovědí dodavatele na jemu adresovanou poptávku. Má formu obchodního dopisu, popř. propagačních materiálů. K dopisu můžeme přiložit katalog, vzorky, slevový kupón či jiný propagační materiál. Je potřeba odpovědět na všechny dotazy z poptávky. Snažíme se zákazníka zaujmout, upozornit ho i na jiné vhodné zboží. Je možno zaslat elektronickou poštou.
Obsah vyžádané nabídky oslovení poděkování za poptávku popis nabízeného zboží nebo služby (množství, cenu, způsob balení, možnosti provedení) dodací podmínky platební podmínky přepravní podmínky termín, do kdy je nabídka platná výzva k objednávce rozloučení vyznačení příloh
Možná vyjádření v nabídce Děkujeme vám za vaši poptávku po … Potěšil nás váš zájem o naše zboží … Do konce tohoto měsíce na vybrané zboží nabízíme 10% slevu Dodávku tohoto rozsahu jsme schopni uskutečnit do… Vaši objednávku můžeme vyřídit … Přepravní podmínky můžeme dohodnout telefonicky … Věříme, že si z naší bohaté nabídky vyberete … Vaši objednávku očekáváme do …
Odmítnutí nabídky V rámci dobrých obchodních vztahů je někdy vhodné písemné odmítnutí individuálně stylizované vyžádané i nevyžádané nabídky. Na hromadně doručované propagační materiály neodpovídáme. Nutná promyšlená vhodná stylizace, aby dopis nevyzněl příliš odmítavě. Obvykle se jedná o kratší dopis.
Žádost o úpravu nabídky Pokud máme k něčemu z nabídky výhrady, můžeme požádat o úpravu nabídky: např.: snížení ceny, zkrácení dodací lhůty, úpravu doby splatnosti, požádat o dílčí splátky … Obsah: Poděkujeme za nabídku. Objasníme, co je pro nás nevýhodné. Požádáme o úpravu nabídky. Vyjádříme přesvědčení, že nám dodavatel vyhoví.
Vyberte vhodné formulace Potěšil nás Váš zájem o naše zboží a nabízíme Vám … O Vaše zboží nemáme v žádném případě zájem! Jsme přesvědčeni, že naše nabídka je pro Vás zajímavá. Jsme nadšeni, že jste projevili zájem o naše zboží. Snad se nám podaří Vám zboží a dodat do … Vzhledem k objemu Vaší poptávky Vám nabízíme 15% slevu. Určitě si u nás objednejte, my jsme prostě jednička! Majoritní většina zákazníků má zájem o naše …