Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Média, PR a virtuální svět , VŠB – TU Ostrava.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Profesionální sebeprezentace
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Efektivní systém oznamovacích mechanismů Hlídáme veřejný zájem, hájíme efektivní a odpovědnou správu země. Mgr. et Mgr. Radka Pavlišová vedoucí Právní.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Struktura personální směrnice
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Tazatelská síť.
Media relations – základní vymezení
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations
1.1. PUBLIC RELATIONS JAKO SOUČÁST MK doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Tiskový mluvčí jako profese
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Shrnutí základních tématických okruhů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá
MARKETINGOVÝ MIX.
Shrnutí základních tématických okruhů
Media relations Přednáška ve 12:15 – 13:45
Mediální monitoring, screening a audit
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Tiskový mluvčí v media relations Duben 2011: vláda chtěla ušetřit 6 mld Kč na stavebním spoření zavedením zvláštní 50% sazby daně z poskytnuté zálohy státní.
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Tiskový mluvčí a media relations Cvičení , od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla
Jak založit tiskový útvar Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Oblíbený předmět Public Relations Koudelová Lenka, 1.A.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Krizová komunikace a princip kontinuity
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Media relations Přednáška ve 12:15 – 13:45
Shrnutí základních tématických okruhů
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Média - jak s nimi a jak na ně?
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations Mgr. Bc. Radka Burketová radka.burketova@seznam.cz

PR: soubor činností a nástrojů sloužících ke komunikaci organizace s veřejností, nejčastěji prostřednictvím (za účasti) médií Tiskový mluvčí je osoba odpovědná za komunikaci organizace s veřejností prostřednictvím médii; zpravidla je členem vrcholového vedení; vystupuje jménem firmy v médiích; vydává tisková prohlášení; svolává a řídí akce pro novináře; zpravidla řídí podpůrný tým (tiskové oddělení); odpovídá za veškerou vnější komunikaci organizace. Definice

Veřejnost Široká (obecná) Relevantní – o jejíž názor máme zájem Specifická (jednotící prvek) Odborná Informovaná (a neinformovaná) Aktivní (v určité otázce) Názor veřejnosti ovlivňují Neviditelní opinion leadři Konformismus (bezzásadová schopnost se přizpůsobit ) Viditelní opinion leadři (mluvčí)

Veřejné mínění Definice: projev názoru či vůle společnosti v konkrétní věci Projev: průzkumy, volby, společenské a sociální pohyby Teze k poznání veřejného mínění: Je důsledkem veřejné komunikace, jejího obsahu, formy a kvantity. Není souhrnem osobních názorů jednotlivců, je samostatnou, novou kvalitou. Masmédia – nejviditelnější nositel a tvůrce. Je nestálé, různorodé, obsahuje předsudky, xenofobii a emoce. Syntetickým ukazatelem je reputace, image, mediální obraz .

Tiskový mluvčí Profese, jejíž hlavní (nejvíce viditelnou) náplní činnosti je komunikovat s tiskem a jejíž bezprostředním produktem je publicita organizace v médiích. Různé názvy: „mluvčí“ „ředitel tiskové správy“ „ředitel tiskového oddělení“ „ředitel vnějších vztahů“, „public affairs director“ atd.

Kdo veřejně vystupuje Dle frekvence vystoupení Dle závažnosti Tiskový mluvčí Nejvyšší představitel Odborníci Dle závažnosti

Organizační uspořádání Nastavení kapacit vnější komunikace závisí na: velikosti organizace, jejím postavení (společenském, tržním, ideovém), schopnostech členů vedení a komunikátorů, situaci, tradici, zkušenostech a plánech.

Varianty uspořádání Tiskový mluvčí může být: Plnokrevný: tiskový mluvčí řídí veškerou vnější komunikaci a je podporován týmem; Polokrevný: organizace má mluvčího, který má v rámci vedení v kompetenci i další agendu (CEO, CC); pak je v čele podpůrného týmu „skrytý“ tiskový tajemník; Bezkrevný: titul tiskového mluvčí má subalterní úředník, jehož náplním práce je pouze přenos informací z organizace do tisku a zpět; Transfůzní: na vnější komunikaci je najata externí agentura.

Podmínky dlouhodobého úspěchu Koncepční přístup a sjednocení veškeré vnější komunikace. Intenzivní kontakty s médii realizované úzkým okruhem vlastních zaměstnanců. Flexibilita, inovativnost, osobitost. Dobrý servis pro novináře. Personifikace, autorita, afinita (vzájemný vztah, blízkost).

Rizikové faktory Rozhodování bez respektování důsledků v komunikaci. Vydávání nekompetentních, protichůdných nebo rozporných informací (vnitřní konflikt). Profesionální chyby v komunikaci. Omezování komunikace, nesledování médií, podceňování nebo přeceňování jejich stanovisek.

Nutné schopnosti tiskových mluvčích Obecné: přesně, lapidárně, výstižně (bez zbytečných podrobností) a plynule formulovat sdělení vystupovat veřejně před posluchači, mikrofonem a kamerou pohotově reagovat na vzniklou situaci být motivovaný, sebevědomý, empatický, nápaditý Odborné: být dostatečně odborně fundovaný v problematice své organizace zkušenosti a nápaditost v oboru PR V oblasti médií: znalý mediální krajiny, principů práce a technologií v médiích schopný hodnotit význam a důsledky zveřejněných informací, jejich atraktivnost pro média

Činnosti v média relations (MR) 1. Než začneme: organizace tiskového útvaru a jeho řízení/vedení tvorba komunikačních strategií 2. Formulace písemných sdělení 3. Styk s novináři (aktivní, pasivní) 4. Osobní kontakty 5. Vystupování v médiích 6. Zpětná vazba

3 zlaté principy MR rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením, My máme odpovědnost, novináři to jen komentují: rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením, novináři mohou komentovat, ale nemohou rozhodovat, nenesou odpovědnost, organizace má své cíle, vedení o nich rozhoduje a hledá k nim cestu. vedoucí manažeři mají za úkol rozhodovat a přijatá rozhodnutí obhajovat. Význam médií nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, podléhat jejich názorům a tlakům. Komunikace je hra, ale má svá pravidla: selekce informací a práce s nimi podle pravidel! Nic není staršího, než včerejší noviny: úloha ideologie v politice a v ekonomice

Media relations I. – než začneme Organizace tiskového útvaru úměrně potřebám a cílům, interní předpisy, vymezení pravomocí a odpovědností, systém komunikace uvnitř organizace. Tvorba komunikačních strategií hodnocení výchozí situace, stanovení reálných cílů, výběr vhodných realizačních kroků, vyhodnocení reality a korekce záměrů.

Činnosti v média relations II. Formulace písemných sdělení Tiskové podklady: srozumitelný, stručný a jasný popis určité skutečnosti, která může být využita v médiích. Tiskové zprávy: oficiální sdělení jménem organizace – zásady formulace. Články a komentáře. Projevy, podklady vystoupení.

Činnosti v média relations III. Setkání s novináři: Tiskové konference vhodné k vysvětlení, ukázkám, představení osob, přístupné všem médiím, svolání prostřednictvím veřejných služeb (ČTK), tisková zpráva po skončení Press foyer: pravidelné setkání s novináři ve stanovený čas Další formy: snídaně, brífink, press trip

Činnosti v média relations IV. Osobní kontakty odborné semináře pro novináře společenské a sportovní události neformální kontakty a setkání Vystupování v médiích vystupování před kamerou projev v rozhlase internet – chat, tisková konference Zpětná vazba monitoring médií a jak s ním nakládat i nepříjemné zprávy mají svou hodnotu předvídání: přijímaná rozhodnutí by organizace měla zvažovat i z hlediska dopadu na veřejné mínění (očekávatelné reakce médií)  

Co novináři milují aktuality, nové události a skutečnosti – včasné a přesné informace přitažlivost mají konflikty, rozpory a příběhy stručnost, výstižnost, civilnost (novináři vždy věci zjednodušují – nebojte se toho!) významnost, zajímavost, šikovné podání, exklusivitu ohled na technické potřeby, uzávěrky

Co novináři nenávidí Mnoho slov, žádná fakta. My jsme jedničky a kdo je víc! Polopravdy a nepravdy, netransparentnost. Poučování, mentorování, odmítání diskuse. Dohody s vydavateli a šéfredaktory. Negativní PR.

Trpělivost přináší zlato Smiřme se s tím, že novináři (někteří) Chodí pozdě, nevhodně oblečení, ptají se jednoduše a nemají v hlavě jen nás. Nemají rádi dlouhé proslovy, nepadají před autoritami na zadek ani do rozpaků, nejraději mluví s nejvyššími. Neplní všechny své sliby, nerozhodují o všem. Mají rádi stručné písemné podklady. Nemají rádi PR slovník, superlativy. Uvítají pohoštění, ale pozor na dárky – těch běžných mají už plno! Milují exkluzivitu. Většinou umí anglicky, ale je lepší se zeptat. Nemají povinnost autorizace ani zveřejnění. Vyžadují osobní a profesionální respekt a mají vůči nám silné zbraně. Chybují – ale to lze napravit.

Zlaté zásady na závěr Co se do médií jednou dostalo, už se nedá vzít zpět! Ponechat chybné informace bez opravy znamená je potvrdit a setkat se s nimi opět, v nejméně vhodnou chvíli. TM má řídit komunikaci, jeho úkolem není se proslavit; nemusí být ani oblíbený, ani populární, na to jsou tu jiní!