SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
PSYCHICKÉ JEVY.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Neverbální komunikace
Psychologie II Interpersonální komunikace Přednáška 1 Úvod.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
Komunikační dovednosti
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Komunikace a její využití v řízení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychologické aspekty zdraví
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 1. ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE A MANAGEMENTU VRATISLAV POKORNÝ Operační program Vzdělávání.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
KOMUNIKACE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Psychologie učení.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Témata kognitivní psychologie
Jak na jazyky.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE

Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969). Komunikaci vždy spoluvytváříme, ovlivňujeme a přispíváme k ní, zároveň jsme její součástí a jsme jí ovlivňováni.

Komunikace Sdělování Sdílení

Základní složky komunikace Syntax - kódování, komunikační kanály, ruchy, kapacita komunikace, atp. Sémantika - významy slov Pragmatika - analýza vztahu mezi produktorem a příjemcem v konkrétním kontextu a porozumění záměru komunikace

Psychologie lidské komunikace Záměry Motivace Účinky na psychiku Dorozumění a nedorozumění Emoce Poznávací procesy a zkušenosti

Komunikace Verbální Neverbální

Verbální komunikace

Funkce komunikování Informovat Instruovat Pobavit Přesvědčit

Motivace ke komunikaci

Motivace ke komunikaci - je přítomna u každého člověka - motivace jsou dalšími, latentními, funkcemi

Druhy motivace ke komunikaci Motivace kognitivní (předávání smyslu) Motivace sdružovací (potřeba kontaktu) Motivace sebepotvrzovací (potvrzení osobní identity) Motivace adaptační (signalizace konformity) Motivace přesilová (potřeba uplatnit se) Motivace existenciální (pro psychické zdraví, fázování a strukturace času) Motivace požitkářská (rozptýlit a pobavit se)

Komunikační kontext

Komunikační kontext = aktuální vztažný rámec, celek všech proměnných, ve kterém se uskutečňuje naše komunikace Původně lidské chování dle schématu S => R (začátek 20.století) Pak S – O – R Dnes (K1 -> S – O + K2 – R <- K3) <- K4 Reálný kontext není nikdy prázdný ani laboratorně kontrolovatelný

Komunikační kontext Vnější - více podob (sociálně psychologická, systémová, kulturní, společensko-politická, technická) Důležitý je hlavně kulturní kontext (vytváří tzv. kulturní filtr) Vnitřní - všechny podněty z minulosti i přítomnosti, které nám zprostředkovávají naše informace o světě

Situační role - podstatně určuje celkový kontext Druhy – intimní, v rodině, na veřejnosti, v práci, v obchodě, v médiích, interkulturální, veřejná vystoupení, atp. Změna role = změna vyjadřování - změna řečového registru

Řečový registr Deklamační Formální Informativní Familiární Intimní

Agování Matení kontextu Acting out (přehrávání) Převedení potlačené komunikace jinam, zesměšňování, pomlouvání, daná komunikace je pro něj nepříjemná

Kontextové modality

Čas Prostor Význam, který přikládá každý z účastníků Přítomnost emocí Vztahové proměnné (dominance, submise, rivalita, komplementarita, cizí osoba, dlouhodobý vztah)

Přítomnost či nepřítomnost subjektu komunikace Kontinuita komunikace Modalita systémového rámce (nelze vyčlenit u jiných komunikačních výměn)

Dílčí proměnné celkového dojmu (ovlivňují kontext) Věk Naše mínění o druhém Neverbální siganlizace (oblečení, přitažlivost, atp.) Pověst

Celkový dojem - je vždy tvořen převážně ze dvou komponent 1) haló efekt 2) ustálené soudy (včetně atribučních chyb)

Centrální rysy komunikace Introverze Energičnost Upovídanost Chlad Vřelost Nejistota Zvědavost aj.

Komunikační kompetence

Suma komunikačních znalostí a dovedností - jazyková vybavenost - rychlost a dovednost vybírat kódy - ovlivňuje je i sebepojetí a sebevědomí - dtto centrální rysy

Způsoby komunikace

Digitální x Analogové Komplementární Symetrické O obsazích Vztahová komunikace Synchronní Asynchronní

Intence

Záměr něco sdělit (dělení z hlediska intencí) Intencionál-ní slovní Neintencio-nální slovní Intencionál-ní neverbální Neintencio-nální neverbální

Komunikační manévrování

Komunikační manévr Diskvalifikování Mystifikace Paradoxní komunikace (dvojná vazba) Sugesce

Recepce zpráv

Přijímání a dekódování zpráv Převádění do mentálních struktur (překrývání symbolických struktur – málokdy dokonalé) Recepce je aktivní proces (znaky – výběrovost, rychlost, intencionalita, atribuční chyby, zkreslení, atp)

Podprahové vnímání Podprahově vnímáme, přijímáme a zpracováváme signály a podněty prakticky nepřetržitě Tyto zpracované podněty ovlivňují naše chování Dnes je ve většině států podprahová reklama zakázaná

Neverbální komunikace

Neverbálně komunikujeme Gesty (pohyby) Postoji těla Výrazy tváře (mimikou) Pohledy očí Vzdáleností a zaujímáním prostorových pozic Tělesným kontaktem Tónem hlasu a ostatními neverbálními aspekty řeči Oblečením, fyzickými a jinými aspekty vlastního zjevu

+ Zacházení s časem Zacházení s předměty

Neverbální komunikace dosti často vyjadřuje hiearchii a status jedince v dané společnosti (vojáci, atp.) Klíčový význam má zraková komunikace (v celém sociálním chování člověka) – je produktorem a zároveň příjemcem

Neverbální komunikace je významnou částí procesu socializace Člověk se jí naučí rychleji než verbální komunikaci Nelze nekomunikovat (vždy něco sdělujeme – i nekomunikací)

Mnohovýznamovost neverbální komunikace Každý neverbální signál něco značí (někdy jednoznačně, většinou jsou to však zkratky či symboly) Význam určují hlavně situační aspekty – intimita, zaměřenost na roli, dominance, pravdomluvnost, příbuznost (vyjádření nálady) Především jsou však určující kulturní specifika (ceremoniály, zvyky, rituály, atp.)

Funkce neverbálního komunikování Podpořit řeč Nahradit řeč Vyjádřit emoci Vyjádřit postoj Sebevyjádření (představit se)

Základní emoce vyjadřované neverbálně Radost (štěstí) Překvapení Smutek Strach Hněv Znechucení Zájem o něco

Většina těchto emocí je určitelná bez verbálních signálů, někdy dokonce lépe (radost, znechucení, rozzlobení, atp.) Přítomnost verbálního signálu již pravděpodobnost rozpoznání příliš nezvyšuje

Obecně platné teze (výběr) Každé chování v přítomnosti druhého má povahu sdělení Nesynchronizovaná řeč a gesta příjemce ruší Každý má vlastní neverbální tempo, které jen obtížně mění Člověk v napětí má tendenci k neměnné mimice

Úsměv spouští zpětnou vazbu (facilituje) Pohledy na druhou osobu směřují z 90 % na její obličej (ze 75 % mezi oči a ústa)

Emoční inteligence Schopnost přiměřeně neverbálně reagovat na podněty Každý druh emoce má protiklad, který je nejúčinnější odezvou v komunikaci

Spekulativní chyby v interpretaci neverbálních projevů Hodně atribučních chyb Záleží především na situačním kontextu Většina příruček, jak se chovat je vysoce spekulativních Interkulturální rozdíly

Komunikace ve stresu Může být zdrojem stresu i stresem ovlivněna Zdroje stresu: Fyzické (hlad atp.) Psychické (komplexy) Mentální (touha předčít ostatní, nedostatek času) Sociální (hrozba sankcí, ztráta zaměstnání) Psychické stresory – trvalé; ostatní – dočasné či momentální

Stres a jeho působení na člověka 3 fáze - nástup (excitace, mobilizace fyzických a psychických zdrojů) - adaptace/resistence - vyčerpání (až syndrom vyčerpání) Vždy je kombinace fyzické i psychické odezvy organismu

Vnější projevy komunikace ve stresu Verbální – tón, dikce, tempo atp. Neverbální – motorický nepokoj, tiky, strnulost atp. - různé působení – silně interindividuální

Děkuji za pozornost