PEDOSFÉRA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA

- půdní obal Země - vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organismů za účasti vzduchu, vody a slunečního záření - leží na styku s litosférou, atmosférou, hydrosférou, biosférou a socioekonomickou sférou - tyto geosféry podmiňují v pedosféře pochody vedoucí k její vertikální a horizontální diferenciaci

PŮDA - trojrozměrný výřez pedosféry od jejího povrchu ( pokryvného humusu) až po podložní mateční horninu - je základním výrobním prostředkem pro zemědělství a lesnictví - nejdůležitější vlastností je úrodnost Úrodnost - schopnost poskytovat rostlinám dostatečné množství vody, živin a vzduchu a tím zajistit jejich úrodu - přirozená – bez zásahu člověka ( dána typem půd) - kulturní – vznik kultivací přírodních půd ( obdělávání, hnojení, zavlažování)

SLOŽENÍ PŮDY 1) Pevné anorganické složky půdy - úlomky nerostů a hornin 2) Půdní roztok - půdní voda s rozpuštěnými minerálními a organickými látkami 3) Půdní vzduch - složen z dusíku, kyslíku, oxidu uhličitého 4) Humus - zbytky odumřelého rostlinstva a živočišstva v různém stupni rozkladu 5) Půdní edafon - půdní organismy – rostlinné - živočišné

PŮDNÍ DRUHY - dělení dle zrnitosti = velikosti částic 1) Půdy lehké ( písčité) - lehce obdělatelné, nedostatek jílovitých částic - dobře propouští vodu, obsahují málo humusu 2) Půdy středně těžké ( hlinité) - středně obdělatelné, výhodné pro zemědělství - výskyt v nížinách, podobný podíl písku a jílu 3) Půdy těžké ( jílovité) - nesnadno obdělatelné, nadbytek jílovitých částic - hůře propustné pro vodu a vzduch

Chemické složení a půdní reakce - jsou další vlastnosti půdy - je určována aktivitou volných iontů H+ a OH- v roztoku 1) Půdy neutrální – hodnoty ph okolo 7 2) Půdy kyselé - ph pod 7 3) Půdy zásadité - ph nad 7 Struktura půdy a porovitost - základní fyzikální vlastnost půdy - je to schopnost půdní hmoty seskupovat se či rozpadat - struktura má vliv na úrodnost - porovitost – mezi pevnými částicemi půdy jsou volné prostory= pory – průnik vody a vzduchu do půdy

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ 1) Mateční hornina - svým složením ovlivnuje zásobu živin v půdě, zrnitost a barvu půdy 2) Podnebí - teplota a srážky ovlivnují rychlost chem. Reakcí 3) Živé organismy - způsobují rozklad organ. hmoty- umožnění vzniku humusu 4) Podzemní voda - umožňuje pohyb složek půdní hmoty 5) Reliéf území - ovlivňuje vlhkost a teplotu půdy 6) Čas - podmiňuje vyhranění půdního typu 7) Člověk - reguluje průběh půdotvorného procesu a zvyšuje či degraduje úrodnost půdy

ROZŠÍŘENÍ PŮD NA ZEMI - pedosféra je rozdělena dle typu podnebí a georeliéfu - na velkých územích se rozšíření půd řídí zákonitostmi zeměpisné zonálnosti a) Horizontální zonálnost ( vodorovná pásmovitost ) - projevuje se ve velkých nížinách či rovných plochách - podmíněna změnou teploty a vlhkosti v souvislosti se změnou zeměpisné délky a šířky b) Vertikální zonálnost ( výšková stupňovitost ) - projevuje se v hornatých krajinách - dochází k podnebným změnám v souvislosti s narůstáním nadmořské výšky

TYPY PŮD DLE HORIZONTÁLNÍ ZONÁLNOSTI 1) Tundrové půdy - subarktické oblasti, Euroasie, Sev. Amerika - permafrost = zamrzlá nepropustná půda 2) Podzolové půdy - Skandinávie, sever Ruska, pás tajgy v Kanadě - nekvalitní humus, kyselé reakce, málo úrodné 3) Černozemě - lesostepní a stepní oblasti mírného pásu, Rusko, USA, Ukrajina - nejúrodnější, vysoký obsah živin

4) Žlutozemě a červenozemě - půdy vlhkých subtropických lesů, JV USA, JV Číny - kyselé, chudé na živiny, musí se hnojit - dobrá úroda po zemědělském ošetření - bavlna, čaj, tabák, soja 5) Pouštní a polopouštní půdy - subtropickém pásu, suché klima - málo humusu, využití jako pastviny 6) Červené půdy - oblasti mezi 10 stupni sev a již. Šířky a obratníky - savany - poměrně úrodné, bez zavlažování jako pastviny 7) Červenožluté půdy - vlhké tropické lesy, okolí rovníku - tropické ovoce, kakaovník, cukrová třtina

TYPY PŮD DLE VERTIKÁLNÍ ZONÁLNOSTI - podmíněna především změnou klimatických podmínek v souvislosti s narůstáním nadmořské výšky 1) Nivní půdy - nejníže položená místa- řeky - úrodnost je velice různá, využití pole, louky, pastviny 2) Lužní půdy- černice - stejné poloha jen dále od řek ( bez záplav) - nejúrodnější půdy ve střední Evropě 3) Černozemě - do výšky 300 m.n.m - velice úrodné

4) Hnědozemě - svahy pahorkatin, lemují černozemě - úrodné zemědělské půdy 5) Illimerizované půdy - navazují na hnědozemě směrem do výše položených oblastí - středně úrodné 6) Hnědé lesní půdy - typické půdy vrchovin, převládají ve střední Evropě - využití lesy 7) Podzolové půdy - půdy vyšších hornatin - malá úrodnost, většinou zalesněné