„Společenská zodpovědnost – nástroj ke zvýšení hodnoty firmy“ CSR v kostce: Ing.Tomáš Nejedlo, výkonný ředitel „Společenská zodpovědnost – nástroj ke zvýšení hodnoty firmy“
prosazuje myšlenky etiky v podnikání a společensky odpovědného chování firem je součástí mezinárodních hnutí: a) Prince of Wales International Business Leaders Forum - napojení na transatlantické instituce jako jsou Světová banka, OSN, ILO
b) CSR Europe - napojení na orgány EU, síť národních partnerů v EU
Historie CSR 1. republika – Baťa, rodina Havlů 1960 – USA - hnutí pro společenskou odpovědnost 1972 – 1721. Rezoluce Ekonomické a sociální rady při Spojených národech 1977 – Francie – Zákon č. 77.769/77 zaměřeno na pracovní vztahy 1985 – Portugalsko – zákon č. 141/85 1986-94 - „Principles for Business“ – Evropa, Japonsko, USA 1988-1993 – „Interfaith Declaration“ – etický kód mezinárodního obchodu pro příslušníky hlavních světových náboženství
1990 – USA – „Domini 400 Social Index“ – odmítnutí aktivit v tabákovém, zbrojním, jaderném atp. průmyslu 1990 – International Business Leaders Forum 1992 – ECO 92 (OSN) – Agenda 21 1992 – ČR - Business Leaders Forum 1995 – CSR Europe 1997 – mezinárodní hnutí „Global Reporting Initiative“ 1996 – 98 - ČR – cyklus konferencí „Corporate Governance“ (Sir Cadbury)
1997 – mezinárodní hnutí „Global Reporting Initiative 1999 – USA – Dow Jones Sustainability Index 2000 - OSN – Kofi Annan představuje „Global Compact“ 2001 - Velká Británie – „NPI Social Index“ 2003 – ČR „Podnikání bez úplatků: základní principy“ 2004 – ČR – konference „Společenská odpovědnost firem“ 2004 – ČR –– „Společenská odpovědnost firem: kompletní průvodce“
Co je CSR? není žádná jednotná definice je kontinuální závazek chovat se eticky a přispívat k ekonomickému růstu a zároveň se zasazovat o zlepšování kvality života zaměstnanců a jejich rodin, stejně tak jako lokální komunity a společnosti jako celku (World Business Council for Sustainable Development, 1997)
je trendem apelujícím na změnu orientace firem z krátkodobých cílů na dlouhodobé President HK ČR Dr. Ing. Jaromír Drábek: Investice do vzdělání, do technologií šetrných k životnímu prostředí a dodržování dobrých mravů v obchodním styku včetně bezkorupčního jednání jsou investicemi, které se dlohodobě vyplácejí.
Tři P: - Profit / ekonomická - People / sociální - Planet / environmentální
Ekonomická oblast Kodex podnikatelského chování firmy transparentnost, odmítnutí korupce Corporate Governance vztahy s akcionáři spotřebitelsko-dodavatelské vztahy chování k investorům ochrana duševního vlastnictví
Sociální oblast zdraví a bezpečnost zaměstnanců rozvoj lidského kapitálu dodržování pracovních standardů, lidská práva vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců rovné příležitosti, rozmanitost na pracovišti (handicapovaní a věková rozmanitost) pomoc propouštěným zaměstnanců s jejich dalším uplatněním firemní filantropie dialog se stakeholders
Environmentální oblast ekologická výroba, produkty a služby ekologická firemní politiky (recyklace, důraz na užití ekologických produktů) zmenšování negativního vlivu na životní prostředí ochrana přírodních zdrojů
Proč být společensky odpovědnou firmou? CSR je důležité téma nejen pro soukromý sektor, ale i pro vládu a samosprávu a NGO příležitost pro inovace větší přitažlivost pro investory větší transparentnost, důvěryhodnost zvýšená loajalita a produktivita zaměstnanců získání a udržení kvalitních zaměstnanců odlišení od konkurence / konkurenční výhoda snížení nákladů na risk management finanční úspory spojené s ekologickou praxí
Co není společenská odpovědnost firem CSR je někdy mylně zaměňováno za filantropii CSR není součástí Public Relations ani marketingu
Hodnocení a podávání zpráv o CSR OECD Guidelines for Multinational Enterprises Global Reporting Iniciative (GRI) Social Responsible Investment (SRI) Společensky odpovědné investování SA 8000 Bureau Veritas Quality International (BVQI)
Role státu v konceptu CSR Stát vytváří odpovídající podmínky pro implementaci CSR: vhodná legislativa zohledňování CSR v zadávání veřejných zakázek veřejná ocenění, etikety na výrobky využití CSR při prosazování priorit vládního programu - snižování nezaměstnanosti, boj s korupcí, vzdělávání, integrace handicapovaných osob stát by měl jít příkladem v zohledňování CSR v rámci svého vlastního fungování
CSR průzkum – listopad 2003 260 oslovených firem (dotazník) vysoká návratnost (42%) 99% souhlas s myšlenkou CSR! ovšem intuitivní chápání celé věci, nejasnosti nejvíce akcentovaná témata: * zaměstnanci * firemní transparentnost * filantropie
Otázky? Děkuji za pozornost. Ing.Tomáš Nejedlo Business Leaders Forum Štěpánská 61 116 02 Praha 1 tel.: 224 216 275 e-mail: blf@blf.cz www.blf.cz