Dětský rehabilitační stacionář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obsah prezentace Kdo jsme Co je hipoterapie Náš cíl
Advertisements

Zajištění včasné rehabilitace po úrazech a operacích pohybového a nervového systému ve FN Brno Projekt „Zajištění včasné rehabilitace po úrazech a operacích.
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Mgr. Pavla Matyášová Mgr. Jana Tušlová Společnost pro ranou péči
Vypracovala: Hana Zecková
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Vyškovský cerebrovaskulární den Stávající stav budovy neurologického oddělení I a II p.
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Specifika domácí paliativní péče u dětí
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Léčebna dlouhodobě nemocných v Ostravě - Radvanicích
Michala Moudrá, Marek Balkó
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Fakultní nemocnice Ostrava
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Rekondiční pobyt osob po cévní mozkové příhodě Skokovy 2.9. –
DMO Olga Bürgerová.
DĚTSKÝ REHABILITAČNÍ STACIONÁŘ nabízí komplexní zdravotní a sociální služby péči zajišťují erudovaní zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci výchovný program.
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Rozvoj činnosti a modernizace vybavení Centra vývojové péče Neonatologického oddělení FN Plzeň Fakultní nemocnice Plzeň , Plzeň.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Koordinovaná rehabilitace z pohledu fyzioterapeuta Klinika rehabilitačního lékařství VFN a 1. LF UK, Praha Vendula Matolínová
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
DOP-HC s.r.o. Dům ošetřovatelské péče – Home Care Dolní Rychnov Prezentuje: MSc. Magdaléna Radošová Scholzová, MBA
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
Reforma psychiatrické péče z pohledu Asociace krajů MUDr. Jan Tuček, Ph.D.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Gerontopsychologie v praxi
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
DMO dětská mozková obrna
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Pedie Co mají společné?.
Péče o osoby s afázií.
DMO (dětská mozková obrna)
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dětský rehabilitační stacionář Primář : MUDr. Jana Robenková Ukrajinská 1534, Ostrava - Poruba Dětský rehabilitační stacionář

CHARAKTERISTIKA ZAŘÍZENÍ Poslání zařízení Dětský rehabilitační stacionář je státním zdravotnickým zařízením, detašovaným pracovištěm Městské nemocnice v Ostravě. Hlavním cílem je včasná a komplexní rehabilitační péče u dětí, jejichž zdravotní stav si to žádá.

CHARAKTERISTIKA ZAŘÍZENÍ Historie zařízení Zařízení vzniklo v roce 1990 a poskytovalo komplexní rehabilitační péči postiženým dětem V roce 1997 absolvovali vedoucí zařízení kurz Basic Bobath v Londýně. Následně došlo k propojení jednotlivých odborností rehabilitačně-ošetřovatelské práce, která získala charakter TÝMU, tvořeného speciálními pedagogy, klinickým logopedem a psychologem, v jehož centru je dítě a jeho rodina. Dnes takto vzdělaných pracovníků má stacionář 22 což je svým počtem v celé ČR ojedinělé

CHARAKTERISTIKA ZAŘÍZENÍ Výčet zaměstnanců a odborníků Péči ve stacionáři poskytují : 1x – Primář 2x – lékař 1x – vrchní sestra 10x – zdravotních sester 7- všeobecných , 3- dětské 7x – fyzioterapeut 5x – ošetřující personál 4x – speciální pedagog 1x – ergoterapeut 1x – psycholog 1x – logoped Externě - 1x – ortoped 1x – neurolog  Provozní zaměstnanci : 1x – provozní 4x – pomocný personál 3x – kuchařky 2x – pradlena 1x – údržbář Stacionář je rozdělen na 4 oddělení, na každém oddělení je okolo 10 dětí. Starají se zde o ně 4 zdravotní sestry, jedna speciální pedagožka a 2 pomocné síly, při vydávání a chystání stravy. Maximální počet dětí v tomto zařízení je 40

CHARAKTERISTIKA ZAŘÍZENÍ Poskytované služby Rehabilitace Fyzioterapie Ergoterapie Canisterapie Vodoléčba Kompenzační pomůcky Rehabilitační ošetřovatelství Multisenzorická stimulace Bukofaciální reedukace Pedagogická péče Psychologická péče Logopedická péče

Dětská Mozková Obrna X Mozková Obrna DMO je neprogresivní onemocnění, které vzniká na základě poškození nezralého mozku v období prenatálním, perinatálním a postnatálním. Dítě s DMO se ve svém vývoji opožďuje ve všech nebo jen v některých vývojových složkách - pohybu, vnímání, kognitivních schopnostech, řeči aj. Kromě opožděného vývoje je většinou přítomno patologické napětí - vysoké (spasticita), nízké (hypotonie) nebo kolísavé. Mohou být přítomny mimovolné pohyby, které dítě není schopno ovlivnit. Terapie dětí s DMO je dlouhodobým, celoživotním procesem. Vyžaduje co nejvčasnější zahájení komplexní léčby V rámci celkové terapie se využívají metodiky a terapie: Metodika reflexní lokomoce dle profesora Vojty, Neurovývojová terapie manželů Bobathových, Neuromuskulární proprioceptivní facilitace dle Kabata

Dětská Mozková Obrna X Mozková Obrna Akutní zánětlivé onemocnění mozku a míchy postihující především děti, ale i mladší dospělé jedince Původce této choroby je polio virus, který patří mezi enteroviry Onemocnění probíhá ve dvou fázích. Po 5–10 dnech poměrně lehkých chřipkových příznaků. Další průběh je již zcela individuální, u některých dojde k úplné úpravě funkce postižených svalů, u jiných může zůstat chabá obrna některých svalů, ale i trvalá obrna všech končetin, bez možnosti chůze. U nás a v zahraničí onemocněly tisíce dětí a adolescentů zejména v letech 1948,1953 a 1960 Ráda bych připomněla legendární Wilmy Rudolph která, prodělala tuto chorobu a byla ji v jejich pěti letech vyslovena diagnóza, že již nikdy nebude chodit. Avšak ona ani její maminka neztrácely naděje a postavily se této nemoci. Po dlouhých a bolestných cvičeních nejen že začala chodit, ale jako první Američanka se z olympijských her vracela se třemi medailemi z běhu, a to z běhu na 100 metrů, 200 metrů v olympijském rekordu za 23,2 a nakonec v ženské štafetě v rekordu světovém. Wilmy Rudolph

Terapie poskytované zařízením VOJTOVA METODA Použitím reflexní lokomoce v terapii lze u pacientů s poškozeným CNS a pohybovým aparátem opět dosáhnout (přinejmenším částečně) základních pohybových modelů Modely reflexní lokomoce jsou aktivovány reflexním“ způsobem. „Reflex“ se vztahuje na stimuly, používané v rámci terapie a na jejich definované a konstantní pohybové odpovědi, které se objevují „automaticky“. V rámci reflexní lokomoce dochází ke koordinované aktivaci kosterního svalstva a osvojení si různých řídících úrovní CNS Na základě použití reflexní lokomoce v terapii se u pacienta aktivují – nevědomě používané – svalové funkce, potřebné pro spontánní pohyby v každodenním životě, zejména na páteři, ale i na horních a dolních končetinách, nohách i rukách i na obličeji..

Terapie poskytované zařízením Bobath koncept Základním heslem, kterým se řídí je: „Dej dítěti tolik opory, kolik je nutné, ale pouze tolik, kolik je potřebné.“ (Berta Bobath). Základním znakem Bobath konceptu je práce v týmu a neurovývojová terapie zaměřuje se na to, co dítě dovede bez dopomoci, s dopomocí, co nedovede a dle kvality pohybu stanovuje svůj léčebný plán a cíl techniky jsou zaměřeny především k tomu, aby příznivě ovlivnily patologický tonus (napětí tkáně) pacienta, usnadnily dítěti provést pohyb co nejsprávněji a nejsnadněji. Terapeut neučí dítě pohybům, ale dělá vše pro to, aby pacient mohl pohyb sám co nejsprávněji provést. Veškerá terapie je prováděna v rámci funkční situace. Terapeut často používá četné pomůcky k dosažení zamýšleného cíle jako jsou míče válce stimulační podložky atd.

Terapie poskytované zařízením Bukofaciální reedukace Bukofaciální reedukace je terapie, která pomocí speciálních metod napravuje poruchy tonu a citlivosti v bukofaciální krajině. Tyto poruchy provázejí problémy s příjmem potravy a sliněním a jsou častým přidruženým problémem u dětí s DMO. Kvalitní bukofaciální reedukace v rámci Bobath konceptu vyžaduje těsnou spolupráci dětské sestry, logopeda a fyzioterapeuta.

Bobath koncept a DRS Zařízení je jediné v celé České republice i na Slovensku, které je akreditováno a může provádět certifikované kurzy Bobatk konceptu Představitelé a členové České Asociace Dětských Bobath Terapeutů jsou taktéž z většiny zaměstnanci dětského rehabilitačního rařízení

Kompenzační pomůcky Kokina a aris židle Vertikalizační stojan

Prostory a vybavení zařízení Umývárna Tělocvična Herna č. 1 Šatna Herna č. 2

Děkujeme za pozornost Vypravovala: Lenka Kokešová a Barbora Pospiechová Použitá literatura: http://www.mnof.cz http://www.vojta.com http://www.cadbt.cz/